Alimentatie kind aftrekken van leefloon ?

eylis
Berichten: 8840

Re: Alimentatie kind aftrekken van leefloon ?

#31 , 04 okt 2011 13:25

@tom: met alle posts lezen bedoel ik niet alleen deze thread. Maar ook alle andere berichten en reaties van bijtje op dit forum...
en daarin vind je nog veel méér info over haar situatie én over de inspanningen die ze zelf levert.
zoals je tip 5...waar leid je uit af dat ze dat niet doet?
Gouden tip in bemiddeling en raadgeving: Geef dus geen tips (cfr je tip 5)
die voor mensen noodgedwongen een way-of-life zijn.
Dat is heel wrang en ze zijn daar waarschijnlijk grotere ervaringsdeskundigen in dan wijzelf...
Zij kunnen ons daar tips in geven.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#32 , 04 okt 2011 14:42

@tom: met alle posts lezen bedoel ik niet alleen deze thread. Maar ook alle andere berichten en reaties van bijtje op dit forum...
en daarin vind je nog veel méér info over haar situatie én over de inspanningen die ze zelf levert.
Het is niet mijn gewoonte om alle posts van iemand na te lezen als deze een vraag stelt. Ik verwacht dat de vraagsteller alle relevante informatie in het topic zelf geeft. Ik ben ook niet van plan om in de toekomst bij iedere post die ik lees de volledige posting geschiedenis van de vraagsteller na te lezen. Zoveel tijd heb ik nu ook weer niet.
zoals je tip 5...waar leid je uit af dat ze dat niet doet?
Gouden tip in bemiddeling en raadgeving: Geef dus geen tips (cfr je tip 5)
die voor mensen noodgedwongen een way-of-life zijn.
De tip gaat niet specifiek over den Aldi of den Delhaize. Dit was een voorbeeld. Mijn tip is: probeer te besparen! Ook als je reeds zuinig leeft, dan nog kan je op bepaalde vlakken besparen. En als je tip 5 de belangrijkste uit het rijtje vindt, heb je mijn raadgeving als geheel helemaal niet begrepen, hoor.
Dat is heel wrang en ze zijn daar waarschijnlijk grotere ervaringsdeskundigen in dan wijzelf...
Zij kunnen ons daar tips in geven.
Heu.. Dus wat u nu zegt is: iemand die hier raad komt vragen kan je beter geen tips of raad geven, ze kunnen het zelf beter?

Pfff, in dit geval geef ik het op hoor. De jongedame met kind die ik ken en er helemaal alleen voor staat, maar wel een halftijdse job met een studie combineert (en ook voor opvang voor de kleine moet zorgen, huur betalen, geen wagen heeft wegens te duur, enz...), zal wel een wonderwoman zijn, dan. Net als mijn vriendin die een 4/5e job in de gezondheidszorg combineert met een universitaire studie en het managen van ons gezin (waarbij ik uiteraard ook wel help, ook al heb ik een full-time job). Het is zoals mijn grootvader vroeger zei: "Je kan iemand enkel raad aanbieden. Het is aan de ander om deze ook te aanvaarden." Ik raad de topic starter dus alsnog aan wat ik in mijn vorige post schreef. Uiteraard beslist ze zelf wat ze met haar leven aanvangt, maar dat ze me AUB niet zegt dat mijn raad niet praktisch haalbaar is, want ik ken persoonlijk voorbeelden die bewijzen dat dit wel zo is.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Mariette
Berichten: 2507

#33 , 04 okt 2011 15:37

(waarbij ik uiteraard ook wel help, ook al heb ik een full-time job).
Proficiat. Nu nog het volledige huishouden erbijdoen en elke avond op de kindjes letten (of neen, 's avonds naar de lessen, met de kinderen op je rug gebonden) en je bent er!

Reclame

eylis
Berichten: 8840

#34 , 04 okt 2011 16:20

precies mariette...
enne tom:
alle lof voor een (jonge?)dame (met een partner) die een 4/5e job combineert met een studie, en die het hele "gezin" nog eens managed.
en ook alle lof voor een alleenstaande met 1 kind die een halftijdse job combineert met een studie.
maar ik ben toch curieus naar je persoonlijke voorbeelden van alleenstaanden met 3 kinderen die én studeren én werken én een "gezin" managen.
zoals ik al zei: antwoorden op concrete vragen kan je geven in dit forum.
Maar met persoonlijke raad en opninies moeten we opletten,want we kennen niet vaak genoeg de details van iemands situatie.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#35 , 04 okt 2011 16:24

Proficiat. Nu nog het volledige huishouden erbijdoen en elke avond op de kindjes letten (of neen, 's avonds naar de lessen, met de kinderen op je rug gebonden) en je bent er!
Ik werk heel dikwijls 's avonds nog (van thuis uit) en help uiteraard ook in het huishouden. Op de kindjes letten is er 's avonds en in de weekends inderdaad ook bij. Mijn bijscholingscursussen moet in het lessenschema van mijn vriendin ingepast worden, zodat er toch één van beiden kan thuis zijn voor de kids. Wat hebben we het toch zwaar in dit ontwikkelingsland... (Mensen toch, wat een gezaag en geklaag hier... verzuring van de maatschappij?)

Nogmaals: sorry als ik er van uit ging dat halftijds werken en halftijds studeren voor een alleenstaande ouder zo goed als onmogelijk is. Ik ken dan waarschijnlijk enkel "supermensen" die dit wel blijken te kunnen?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#36 , 04 okt 2011 16:27

Maar met persoonlijke raad en opninies moeten we opletten,want we kennen niet vaak genoeg de details van iemands situatie.
In dat geval kan je ook geen correcte juridische raad geven (zonder kennis van alle details).

Ik ga ervan uit dat iemand die zijn situatie beschrijft op het forum, alle relevante info geeft. Op basis van wat in deze draad vermeld staat, blijf ik nog steeds bij de raad die ik voordien gaf, goed wetende dat dit haalbaar zou zijn voor de topic starter en haar situatie zou verbeteren. Maar als iemand die raad liever niet aanvaard... mij niet gelaten. Het is niet mijn leven, nietwaar? Maar verwijten in de plaats krijgen vind ik er wat over, that's all... Zeker als die verwijten in de zin zijn van "Je weet niet waarover je spreekt" (want daar zou ik zo zeker niet van zijn...).

P.S. Waarom je "gezin" tussen aanhalingstekens zette in je vorige post is me ook een raadsel. Misschien omdat je er (onterecht) van uit ging dat wij geen kinderen hebben?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Bijtje
Topic Starter
Berichten: 755

#37 , 05 okt 2011 07:12

Tom, ik zal je mijn situatie proberen te schetsen .Het was toen zo dat ik voltijds studeerde omdat deze studie geen ander pakket had in de buurt. Anders moet ik halftijds ergens anders studeren en dat was voor mij te ver aangezien ik mijn zoon naar school moest brengen en pas om 7 uur kon afzetten en dan zou ik altijd te laat geweest zijn. Bovendien is er in het volwassenonderwijs waar ik studeerde nultolerantie voor telaatkomers of thuisblijvers. Doordat het OCMW mij een leefloon gaf kon ik deze studie doen en mijn kind degelijk opvoeden. Maar doordat ik zwanger ben geworden en geen antistoffen had mocht ik geen stage in de kinderopvang doen (gevaar voor vruchtje was bestaande) en dan ging het ocmw ervan uit dat ik mijn studies niet tijdig kon afmaken en hebben ze het leefloon stopgezet. Werk zoeken verliep niet succesvol met een zwangere buik en de studies kon ik zonder inkomen ook niet meer betalen. Ik had geen recht op uitkeringen doordat ik daarvoor een leefloon kreeg en dus had ik (en nog steeds) enkel kindergeld en een beetje alimentatie. Ondertussen is mijn moederschapsrust voorbij en ben ik beginnen werken en kijk ik uit naar mijn eerste centjes van het werk. Maar mijn diploma heb ik dus niet kunnen behalen en ik kan het ook echt niet combineren met wat ik nu doe.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#38 , 05 okt 2011 08:51

Bijtje, ik heb hier al een paar keer gevraagd naar de beslissing van het OCMW. heb je die nu eigenlijk al gekregen?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#39 , 05 okt 2011 09:09

Tom, ik zal je mijn situatie proberen te schetsen .Het was toen zo dat ik voltijds studeerde omdat deze studie geen ander pakket had in de buurt. Anders moet ik halftijds ergens anders studeren en dat was voor mij te ver aangezien ik mijn zoon naar school moest brengen en pas om 7 uur kon afzetten en dan zou ik altijd te laat geweest zijn. Bovendien is er in het volwassenonderwijs waar ik studeerde nultolerantie voor telaatkomers of thuisblijvers. Doordat het OCMW mij een leefloon gaf kon ik deze studie doen en mijn kind degelijk opvoeden. Maar doordat ik zwanger ben geworden en geen antistoffen had mocht ik geen stage in de kinderopvang doen (gevaar voor vruchtje was bestaande) en dan ging het ocmw ervan uit dat ik mijn studies niet tijdig kon afmaken en hebben ze het leefloon stopgezet. Werk zoeken verliep niet succesvol met een zwangere buik en de studies kon ik zonder inkomen ook niet meer betalen. Ik had geen recht op uitkeringen doordat ik daarvoor een leefloon kreeg en dus had ik (en nog steeds) enkel kindergeld en een beetje alimentatie. Ondertussen is mijn moederschapsrust voorbij en ben ik beginnen werken en kijk ik uit naar mijn eerste centjes van het werk. Maar mijn diploma heb ik dus niet kunnen behalen en ik kan het ook echt niet combineren met wat ik nu doe.
Alle begrip voor je situatie hoor. Zoals ik het hier nu hoor, werk je dus op dit moment? Dat is alleszinds een héél goed element. Werk je voltijds? In dat geval: blijf dit nog even zo doen zodat je financieel wat ademruimte kan bekomen. Je kan daarna bekijken om halftijds te werken en alsnog een diploma te halen.

Bekijk op deze site: http://www.rechtenverkenner.be" onclick="window.open(this.href);return false; ook eens of er geen premies / voordelen zijn als alleenstaande ouder waar je nu nog geen gebruik van maakt (hier in België ligt het geld soms voor het oprapen, maar je moet er wel van op de hoogte zijn en er zelf het initiatief voor nemen).

Uit uw bericht mag ik opmaken dat je een diploma als kinderverzorgster of iets in die aard wou halen? Dergelijke opleidingen (=zorg-gerelateerde opleidingen) kan je normaal gezien in deeltijds onderwijs volgen... Als je zoekt naar zo'n opleiding, maak dan duidelijk het verschil tussen avondonderwijs en deeltijdsonderwijs. Het eerste zal moeilijk te combineren zijn met kinderen, het tweede is echt gericht op mensen die halftijds werken en veel makkelijker te combineren met een gezinsleven (het is ook die vorm van onderwijs die mijn vriendin nu volgt, zei het dan voor een universitaire opleiding).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

eylis
Berichten: 8840

#40 , 05 okt 2011 09:38

Dat is het tom... eerst wat meer vragen stellen aan een poster om genuanceerde persoonlijke raad te kunnen geven...
Maar het blijft koffiedik kijken via een forum. Er zijn immers meer factoren die mensen in een problematische situatie brengen of er in houden.
al gedacht aan bvb; generatie-armoede, partnermishandeling, Hostile Agressive Parenting, chronische ziektes, noem maar op.

Ik blijf vinden dat we dus in het geval van een concrete vraag van een poster, die best zo pragmatisch mogelijk beantwoorden met de juridische en socaal/maatschappelijke feiten, artikels procedures en precedenten.
Mensen die in een moeilijke situatie terechtkomen krijgen vaak te horen dat ze dit of dat (hadden) moeten doen. en intussen weten we dat dat remmend werkt: intussen werkt men in de zorgsector/sociale sector met "ervaringsdeskundigen" om de benadering van clienten minder "paternalistisch" en meer "pragmatisch" aan te pakken, (vraag maar aan je vriendin ze kan je dat bevestigen)

bvb:
Mensen toch, wat een gezaag en geklaag hier... verzuring van de maatschappij?
tom, je mag de posts van bijtje volledig herlezen...nergens klaagt of zaagt ze....
en je gaat bij je voorbeelden nog steeds uit van je eigen persoonlijke leefsituatie:
Mijn bijscholingscursussen moet in het lessenschema van mijn vriendin ingepast worden, zodat er toch één van beiden kan thuis zijn voor de kids.
als allenstaande...wie is de andere persoon in het geval van bijtje?

Maar aansluitend bij JPV: : bijtje heb je al nieuws van het OCMW?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#41 , 05 okt 2011 10:09

Eylis, als ik het over klagers en zagers heb, heb ik het niet over de topic starter. Aan jou om te bepalen over wie ik het wel had. Misplaats medelijden helpt mensen niet verder, hoor! Verder lees je ook maar half wat ik schrijf, blijkbaar, anders had je de vraag "wie is de andere persoon in het geval van bijtje?" niet gesteld.

Gelieve dus eerst de balk in het eigen oog even te zien, voor je mensen "ongenuanceerdheid" verwijt.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Werkmanssteeg
Berichten: 75

#42 , 06 okt 2011 22:05

Ja, maar bedenk dat er dus andere mensen zijn die gaan werken en belastingsgeld betalen om uw leefloon te financieren, maw. u gaat studeren op kosten van alle werkende mensen. Dat uw situatie niet makkelijk is akkoord, maar gelieve toch ook niet te overdrijven in uw geklaag en ook enige dankbaarheid te tonen dat de gemeenschap belastingsgeld aanwendt om u een leefloon uit te keren. Het is maar normaal dat hier zeer streng op toegekeken wordt.
Leek met sterke interesse in en vrij veel kennis van arbeidsrecht. U moet mijn posts met het nodige voorbehoud te nemen en steeds bijkomende bronnen raadplegen.

Bijtje
Topic Starter
Berichten: 755

#43 , 31 okt 2011 15:42

Wat enkele vragen hierboven betreft. Momenteel ben ik inderdaad terug aan het werk en dat diploma zal ik binnen enkele jaren hopelijk kunnen behalen, als de jongste ook naar school gaat. Dat is de planning. Maar momenteel kan ik het niet combineren.

En ik heb enkele brieven van het ocmw (dateren allemaal van die bewuste periode, heb er ondertussen geen meer gekregen) maar deze liggen nog steeds bij de advocaat. Nu ik werk heb gevonden, heb ik geen leefloon meer nodig en valt er niets meer mee te winnen, maar ik zal ze nog eens terugvragen want hij is het vermoedelijk uit het oog verloren dat hij ze wilde terugbezorgen.

En bedankt Eylis voor het begrip en de steun.

Terug naar “Loon”