Recht op loon bij staking?

Gebruiker21
Topic Starter
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

Recht op loon bij staking?

#1 , 07 dec 2010 10:57

Iets wat ik me deze morgen afvroeg, toen ik ergens een stakerspiket zag staan toen ik op weg was naar mijn werk:

Ik ben bediende en niet bij een vakbond. Stel dat er in het bedrijf waar ik werk gestaakt wordt en ik mag van het stakerspiket niet binnen (ik ga niet akkoord met de reden van de staking en wens wel gewoon te werken). Uiteraard ga ik geen conflict uitlokken en niet met alle macht proberen binnen te geraken. Dus die dag werken zit er niet in. Nu zijn mijn vragen:

1. Moet ik ergens laten registreren dat ik naar het werk gegaan ben, maar niet binnen mocht?
2. Behoud ik mijn recht op loon? Het is immers niet mijn fout dat ik die dag niet kon werken.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 07 dec 2010 11:41

1. bij je werkgever
2. ja :)

Franciscus
Berichten: 38592

#3 , 07 dec 2010 11:43

euh... en als de stakers de loonsverhoging erdoor krijgen vb.. zeg je dan ook ik ga hier niet mee akkoord???

Reclame

xena

#4 , 07 dec 2010 11:45

(ik ga niet akkoord met de reden van de staking en wens wel gewoon te werken).
dan kunnen ze best alle 4 uw banden plat steken

xena

#5 , 07 dec 2010 11:48

euh... en als de stakers de loonsverhoging erdoor krijgen vb.. zeg je dan ook ik ga hier niet mee akkoord???
inderdaad of behoud van jobs

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 07 dec 2010 11:57

(ik ga niet akkoord met de reden van de staking en wens wel gewoon te werken).
dan kunnen ze best alle 4 uw banden plat steken
waarom? Net zoals het stakingsrecht heilig is, is voor mij ook het rehct om niet mee te staken (wat verschillend is van een staking te breken!) heilig. Vandalisme is écht geen toonbeeld van goeie vakbondsingesteldheid.

xena

#7 , 07 dec 2010 12:28

(ik ga niet akkoord met de reden van de staking en wens wel gewoon te werken).
dan kunnen ze best alle 4 uw banden plat steken
waarom? Net zoals het stakingsrecht heilig is, is voor mij ook het recht om niet mee te staken (wat verschillend is van een staking te breken!) heilig. Vandalisme is écht geen toonbeeld van goeie vakbondsingesteldheid.
en dan zijn wij belgen nog brave stakers spanjaaden daarentegen trekken ten oorlog en dan verwijs ik naar de port package staking in straatsburg dat was in regel een echte middeleeuwse veldslag

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 07 dec 2010 15:41

Ik hoop dat we de middeleeuwen al een eind voorbij zijn.

Gebruiker21
Topic Starter
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#9 , 16 dec 2010 14:23

euh... en als de stakers de loonsverhoging erdoor krijgen vb.. zeg je dan ook ik ga hier niet mee akkoord???
Wat voor een overtrokken reactie is dit nu weer? Laat me raden: jij bent een vakbondsmilitant? Jouw reactie (en de andere reactie over het platsteken van banden in deze thread) zijn net redenen waarom ik liever NIET bij een vakbond aansluit.

Ik heb al drie keer zelf een loonsverhoging afgedwongen, en wel door gewoon te solliciteren voor een beter betaalde job. Loon naar werk, weet je wel? Ik weet zelf perfect wat mijn "profiel" op de arbeidsmarkt waard is, en geloof me, mijn werkgever weet dit ook. En hij weet ook dat als mijn loon in zijn bedrijf niet competitief is met de markt, dat het gevaar bestaat dat ik naar een andere werkgever overstap.

Ook op de arbeidsmarkt gelden wetten van vraag een aanbod.

In ieder geval: aan de weinigen die met echt relevante antwoorden afgekomen zijn: bedankt. Aan de vakbondsmilitanten: doe uw ding, maar laat mensen die zich niet willen aansluiten bij een vakbond met rust, en beschouw hen niet als verraders. We leven in 2010, niet meer in 1800.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Franciscus
Berichten: 38592

#10 , 16 dec 2010 15:22

Heel hartelijk bedankt om mij een kleedje te passen.
Maar u mag toch een hele boel zaken niet uit het oog verliezen.
Wie denkt u dat de CAO mee op punt heeft gezet of de sociale wetgeving of...
MAAR u hebt overschot van gelijk het stuksteken van banden, in brand steken van vuilbakjes enz kan NOOIT worden goedgekeurd we leven echt niet meer in de 19 eeuw. Deze technieken of tactieken zullen idd niemand helpen.
U bent mondig genoeg om voor uzelf op te komen proficiat dan hebt u de mogelijkheid gehad om naar school te gaan en verder te studeren mogelijk zelfs met een beurs en hebt u ook genoten van alle mogelijke medische verzorging in onze 'welvaartstaat'.
Wel als werkgever is het doel om winst te maken geen kosten..
Dus een evenwicht tussen beiden is duidelijk nodig.
:D

Gebruiker21
Topic Starter
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#11 , 16 dec 2010 15:44

Ik merk op dat vakbonden momenteel zo machtsgeil zijn, dat de vergelijking met maffia-organisaties niet ver weg meer is. Er zijn in het verleden fabrieken "kapotgestaakt": vakbonden die de onderhandelingen zo op de spits drijven, dat de fabrieken gewoon sluiten, en dit naar hun leden verkopen als "we hebben gedaan wat we konden". Tja...

Ik vergeet ook de gijzeling van InBev niet: er wordt niet gestaakt, maar we zorgen wel dat de fabriek niet meer kan draaien door geen enkele vrachtwagen te laten vertrekken. Of met andere woorden: we dwingen de werkgevers de lonen te blijven uitbetalen, en zorgen er langs de andere kant voor dat hij GEEN inkomsten binnenkrijgt.

Sorry, maar dit zijn geen "normale" praktijken meer. Ik verschoot dan ook absoluut niet van het "pest-gevalletje" met vakbondsafgevaardigden in de hoofdrol.

Ik zal niet ontkennen dat vakbonden in het verleden héél wat gedaan hebben voor de werkende mens, maar de laatste paar jaar merk ik op dat bij vakbondsacteis de vakbond zelf centraal staat, niet de werknemers die de vakbond zou moeten vertegenwoordigen. de vakbonden waken al lang niet meer over de rechten van werknemers, maar proberen meer en meer greep op de macht in dit land te krijgen. Just my two cents...

P.S. Waar u haalt dat ik met een beurs gestudeerd heb, is mij een raadsel. In tegendeel, ik heb mijn studies zelf betaald met studentenwerk, dank u zeer. Over kleedje aanpassen gesproken...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Franciscus
Berichten: 38592

#12 , 16 dec 2010 15:59

woord je mogelijk :mrgreen:

Maar wat de excessen betreft het u meer dan een punt.

xena

#13 , 16 dec 2010 16:35

Ik merk op dat vakbonden momenteel zo machtsgeil zijn, dat de vergelijking met maffia-organisaties niet ver weg meer is. Er zijn in het verleden fabrieken "kapotgestaakt": vakbonden die de onderhandelingen zo op de spits drijven, dat de fabrieken gewoon sluiten, en dit naar hun leden verkopen als "we hebben gedaan wat we konden". Tja...
voor een dergerlijke staking is er een twee derde meerderheid nodig het is dus niet de vakbond maar de mensen op de werkvloer die daarover beslissen en niet meer dan logisch dat een vakbond de stem van het werkvolk respecteert en verdedigd .

en straks als ge uw eindejaarspremie opstrijkt gaat ge die dan terugstorten ?

Gebruiker21
Topic Starter
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#14 , 17 dec 2010 10:43

voor een dergerlijke staking is er een twee derde meerderheid nodig het is dus niet de vakbond maar de mensen op de werkvloer die daarover beslissen en niet meer dan logisch dat een vakbond de stem van het werkvolk respecteert en verdedigd.
Sorry, maar ik heb gestudeerd en ik heb in het verleden software verkocht. Ik weet uit ervaring hoe makkelijk mensen te manipuleren zijn. Ik weet dus ook dat het niet zo héél moeilijk is om een groep minder goed geïnformeerde mensen een beslissing te laten nemen in mijn voordeel.

Wees maar zeker dat vakbonden hun leden "manipuleren" om mee te gaan in het verhaal van de vakbond, ook als dit op termijn negatieve gevolgen kan hebben voor die leden (want dat verzwijgen ze meestal handig).
en straks als ge uw eindejaarspremie opstrijkt gaat ge die dan terugstorten ?
Waarom zou ik die terugsturten? Ik heb een contract getekend waarin perfect gestipuleerd staat wat het bedrijf me verschuldigd is opdat ik daar kom werken. Ik heb dat contract afgesproken met mijn werkgever en de vakbond is daar helemaal niet aan te pas gekomen. En kom niet zeggen: "Ja maar, die premie krijg je wel omdat de vakbonden in het verleden..." Da's allemaal flauwe zever. Ik heb bij aanvang onderhandelt over mijn loon en dit is nu een stuk hoger dan wat mijn werkgever oorspronkelijk voorstelde. Maar dat is ook de verdienste van de vakbond en niet van mijn onderhandelingen, zeker? Jaja...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Loon”