Kunnen ze het leefloon stopzetten ?

Franciscus
Berichten: 38592

Re: Kunnen ze het leefloon stopzetten ?

#16 , 03 dec 2010 12:44

OCMW heeft ook de mogelijkheid om een lening te geven een vriendin heeft dat ook gehad.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Crockske
Topic Starter
Berichten: 15

#17 , 03 dec 2010 18:47

Maar waarom gebruiken ze dan de zwangerschap als argument vraag ik me af, want ze zou sowieso pas over twee jaar afstuderen dus ergens is het dan niet logisch dat ze al niet veel eerder dit hebben gemeld. Normaal kan ze het laatste jaar combineren met werk (werk is dan stage). Maar dat weten ze ginder al. Het probleem is nu vooral dat, als ze effectief vanaf januari geen inkomen meer heeft, dat ze ook geen werk zal vinden door de zwangerschap. Dus dan zou ze (in het beste geval) minstens een half jaar geen inkomen hebben. Ik heb zelf momenteel niet de middelen om haar te onderhouden, ik hou namelijk letterlijk net geen 200 euro over per maand en daarvan kom ik zelf al met moeite rond in m'n eentje. Dat verandert wel een paar maanden na de bevalling omdat er dan gelukkig een aantal afbetalingen wegvallen maar daar zijn we nu dus niks mee geholpen. Als het ocmw haar niet meer helpt, wie dan wel vraag ik me af.
is het probleem niet dat ze het vermoeden hebben dat jullie feitelijk een gezin vormen?
Zou kunnen dat ze dat denken, maar dan zouden ze dat toch zeggen ? Wat de reden ook is, er moet een oplossing komen. Ik vind het trouwens heel erg dat ik prive berichten krijg waarin staat dat de situatie waar wij ons in bevinden meer iets is voor een 16 jarige en dat we eerst moeten leren stappen voordat we leren lopen. Ik zoek hier enkel tips en hulp en dan word ik/de situatie volledig afgebroken. Men moet altijd het beste proberen te maken van elke situatie. Zo bezie ik dat

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#18 , 06 dec 2010 11:16

Trek je niet te veel aan van die privéberichten. Er is een reden waarom ze dit via een PB sturen en het hier niet publiekelijk durven posten.

In ieder geval, wat stelt het OCMW voor dat je vriendin doet als haar leefloon stopgezet wordt? Ze kunnen een moeder met kind toch niet zomaar helemaal zonder inkomen zetten? Valt ze dan terug op werkloosheidsuitkering?

Ik vermoed dat je meer gaat gedaan krijgen door met de diensten van het OCMW, RVA, VAB naar een oplossing te zoeken, eerlijk gezegd. Men kan je hier wel raad geven, maar aagezien niemand hier 100% zicht heeft op het complete plaatje, is het moeilijk om gedetailleerd antwoord te geven.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#19 , 06 dec 2010 13:28

Zou kunnen dat ze dat denken, maar dan zouden ze dat toch zeggen ?
ze hebben nu toch nog geen enkele reden gegeven en vertelden je dat ze het op papier gingen zetten? Dit alleen al lijkt me een teken dat ze iets vermoeden.

Vandebos
Berichten: 16087

#20 , 06 dec 2010 14:50

Afbreken via PB mag steeds aan me gemeld worden via PB. :evil:

Crockske
Topic Starter
Berichten: 15

#21 , 06 dec 2010 15:24

Gebruiker21. Mijn vriendin heeft geen recht op werkloosheidsuitkering, dit is ook door het ocmw onderzocht. Het ocmw zegt zelf niet wat mijn vriendin moet doen, ze hebben wel gevraagd hoe ze het zelf gaat oplossen. Momenteel is mijn vriendin volop aan het solliciteren in de hoop dat ze na de bevalling meteen aan de slag kan en de studies zal ze dan via thuisstudie verderzetten. We hebben dat uitgepluisd en dat kan eventueel haalbaar zijn. Alleen vind ik het zelf onbegrijpelijk dat ze inderdaad een zwangere vrouw zonder inkomen zetten en vraag ik me af hoe ze haar huur/eten enzovoort gaat bekostigen als ze vanaf januari al geen inkomsten meer krijgt.

JPV. Ze hebben als enige reden de verplaatsing van de stage gegeven. Het feit dus dat de stage pas na de bevalling doorgaat ipv op dit moment. Ondanks het feit dat het einde van de opleiding dezelfde eindtijd behoudt én ondanks het feit dat de stages dienen gepland te worden in overeenkomst met de school en dus niet met het ocmw én ondanks het feit dat zij een medisch attest hebben gekregen. Alle medewerking is dus gegeven.

Als er vermoedens zijn, zullen zij dit toch op de een of andere manier moeten verantwoorden wanneer ze de brief opmaken ? Of zie ik dat verkeerd ? Er kan hoe dan ook worden aangetoont dat wij niet samenleven. Ik heb er amper een rugzak staan met 1 paar sokken, tandenbortsel en een onderbroek in... maar ze hebben in ieder geval niet gezegd dat ze iets in die richting denken.

Vandebos. Bedankt, ik zal dit bij een eventueel volgende keer zeker melden.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#22 , 06 dec 2010 15:51

Crockske: staat die reden al op papier?

Mariette
Berichten: 2507

#23 , 06 dec 2010 18:55

http://www.vlaamsbelang.org/0/7956/
900 euro leefloon voor minderjarige Roma-zigeuners

27.11.2010 10.59u - Terwijl de asielcrisis steeds verder om zich heen grijpt, verklaarde een van de hoofdverantwoordelijken, Yves Leterme, dat er ‘het beeld ontstaan is dat in België alles kan’. Ja, hoe zou dat nu toch komen? Niet alleen zijn er de herhaaldelijke mee door de CD&V uitgevoerde massale regularisaties, ook in de lokale besturen doet de CD&V er alles aan om het illegalen, asielzoekers en vreemdelingen maximaal naar de zin te maken.

Een kras staaltje daarvan werd recent door Vlaams Belang ontdekt in Sint-Niklaas. Het OCMW-bestuur van Sint-Niklaas (CD&V en SP.a) betaalt leefloon van 900 euro per maand uit aan piepjonge Roma-gezinshoofden, soms zo jong als 15 jaar. Daarbij wordt aan deze minderjarigen 'vrijstelling' gegeven van de leerplicht; aanwezigheid van 85% op de schoolbanken is voldoende. Als het om meisjes gaat, wordt zelfs niet aangedrongen op schoollopen, 'want in de Roma-cultuur is het toch onmogelijk om meisjes naar school te krijgen', zo klinkt de ongelooflijke motivatie van het OCMW-bestuur.
Tja, sorry als de bron niet helemaal politiek correct is, maar ergens anders heb ik hier nog niets van gevonden.

Sinds wanneer krijgen minderjarigen OCMW uitkeringen als gezinshoofd? Ik dacht dat iemand -18 ten laste van de ouder stond?

Als ik dan het verhaal van Crockse hierboven lees, dan vraag ik me toch af wat er misloopt.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#24 , 07 dec 2010 05:37

Als er geen ouders zijn, kunnen kinderen evengoed leefloon krijgen. Zo heeft een 17-jarige vriendin van mij leefloon gekregen als gezinshoofd. Ze had 1 zus ten laste nadat haar ouders beide overleden waren.

Kan dus perfect en ik zie niet in wat daar mis mee zou zijn. Dat verhaal van vrijstelling van leerplicht is onzin, dat kunnen ze niet geven. Wettelijk is er nu eenmaal leerplicht en het OCMW kan zich daar neit aan onttrekken. Leerplicht heeft echter niks met schoollopen te maken. Jammer genoeg is net zoals bij "gewone" kinderen de controle op de leerplicht (bvb thuisonderwijs) te laks.

Crockske
Topic Starter
Berichten: 15

#25 , 07 dec 2010 07:16

JPV, mijn vriendin is daar gisteren binnengesprongen en heeft zowel met de studiebegeleidster als met de maatschappelijke begeleidster apart gesproken. De eerste zegt dat er volgende week een vergadering komt waarop de beslissing zal vallen of ze al dan niet het leefloon blijven aanbieden zodat ze haar studies wel/niet kan afmaken. Mijn vriendin mag dan de dag na de vergadering dat papier met deze beslissing ophalen of het kan worden toegestuurd. Ze heeft ook nog eens de reden gevraagd, reden blijft dezelfde. De tweede is ze toevallig daar tegengekomen op de gang en heeft ze kort een babbel mee gedaan en die zei dat ze zich niet teveel zorgen moest maken. Ik weet ondertussen dus helemaal niet meer of het nu de moment is voor haar om in paniek te slaan of kalm te blijven. Hoe kunnen ze zoiets nog een week trekken ? Mijn vriendin heeft de indruk dat ze hopen dat ze abortus doet. Niet dat ze dat gezegd hebben maar die zwangerschap staat hen duidelijk niet aan. Nochtans vind ik zelf dat ze daar weinig zaken mee hebben. Of zie ik dat verkeerd ?

Mijn vriendin heeft al sollicitaties achter de rug om na de bevalling aan de slag te kunnen en ze heeft al bericht gekregen dat ze ergens proef mag gaan draaien. Het zal dus zeker wel goedkomen na de bevalling. Nu alleen maar hopen dat ze op het ocmw nog een beetje menselijkheid hebben en het leefloon pas te stoppen na de bevalling en niet tijdens de zwangerschap, maar de studiebegeleidster zei gisteren nochmaals dat de kans groot was dat het vanaf januari al stopgezet wordt. Kun je daartegen iets doen ? Kan ze bijvoorbeeld een brief richten aan het ocmw met de vraag om het leefloon pas op een bepaalde datum te stoppen ?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#26 , 07 dec 2010 10:52

Om te beginnen: met de zwangerschap hebben ze zich inderdaad helemaal niet te bemoeien. Het zou een schande zijn moesten ze inderdaad op een abortus hopen! je vriendin moet doen waar ze zich het beste bij voelt (en uit je verhaal denk ik af te leiden dat ze het kindje wel wil).

Verder: breng het OCMW zeker op de hoogte van het proefcontract dat ze ondertussen heeft! Dit toont daadwerkelijk aan dat je vriendin actief bezig is met haar situatie. Een reden te meer voor het OCMW om haar niet in de problemen te brengen en het leefloon voor die paar maanden nog verder uit te betalen.

Tot slot wil ik nog even meegeven dat (als ik op je verhaal af ga) ik het een schande vind hoe het OCMW met mensen die echt hulp kunnen gebruiken, omgaan. De vraag van het OCMW naar je vriendin toe hoe ze het denkt te beredden, is de wereld op zijn kop. Het OCMW zou HAAR net raad moeten geven over hoe ze het best verder aanpakt. Ofwel zijn ze van slechte wil daar op het OCMW, ofwel gewoon incompetent. Ik vrees het laatste...

Proficiat aan je vriendin dat ze in deze toch niet zo makkelijke tijd, haar lot in eigen handen neemt en brobeert er iets van te maken. Met die instelling komt het wel goed, wees maar zeker.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Franciscus
Berichten: 38592

#27 , 07 dec 2010 12:55

OCMW passen toe wat de wet hen opdraagt niks meer maar ook niks minder.
Het kan dan lijken dat men u onheus behandeld maar dat is (meestal) niet zo.
Beroepshalve heb ik ook dikwijls een ' afwijzing' te brengen zelfs nadat mijn medewerkers het al met hand en tand hebben uitgelegd. (Te)veel mensen denken dat ze echter gelijk hebben en of gelijk moeten krijgen en ze luisteren niet naar wat er gezegd wordt.
Uw vriendin kan toch uitleg vragen aan studiebegeleidster en maatschappelijk assistent DAT zijn de mensen die het voor haar perfect kunnen uitleggen.
PS waarvoor studeert uw vriendin?

Crockske
Topic Starter
Berichten: 15

#28 , 08 apr 2011 14:21

Ze moest ondertussen van haar studiebegeleidster ondertekenen dat ze zou gaan werken na de bevalling. Dit heeft ze ook gedaan en ze heeft nog leefloon gehad, maar nu kreeg ze een brief in de bus dat de raad niet akkoord is dat ze wil gaan werken en dat ze daarom dus niks meer krijgt vanaf heden. Ze doen dit doormiddel van schorsingen te geven, waaronder een definitieve. Dus ze heeft nu geen inkomsten meer. Ze hebben haar er gewoon op een laffe manier ingeluisd als je het mij vraagt. Op kantoor zeggen ze dat ze de beslissing van de raad niet snappen en er ook niet mee akkoord zijn maar dat ze er verder niks tegen kunnen doen. Kan zij dan echt niks doen ? Wie gaat haar nu eten geven en haar onderdak bekostigen

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#29 , 08 apr 2011 20:23

"schorsingen, waaronder een definitieve". Ik zou toch graag eends deze beslissingen zien.

Crockske
Topic Starter
Berichten: 15

#30 , 09 apr 2011 10:45

ze schorsen je eerst een maand, dan drie maand en daarna definitief, zo is het aan haar uitgelegd en de eerste schorsing is al gebeurd via AS, de tweede zal nu volgen en dan komt de derde. Ze hebben gezegd dat dit bij de procedure hoort en dat ze nergens meer op moet rekenen

Terug naar “Loon”