loonsverhoging of netto onkostenvergoeding?

ECeu
Topic Starter
Berichten: 3

loonsverhoging of netto onkostenvergoeding?

#1 , 24 nov 2010 00:55

De situatie is als volgt:

eerste 6 maanden (=proefperiode): brutoloon €1800
Volgende 6 maanden:
- keuze 1: netto onkostenvergoeding: €100
- keuze 2: loonsverhoging €150

Na 1 jaar:
- loonsverhoging €150 (en afhangend van de keuze netto onkosten €100)

Mijn abonnement kost mij per jaar €979

Als ik NIET kies voor de onkostenvergoeding betekent dit dat ik na 1 jaar een brutoloon heb van €2100, en anders van €1950.


Nu is de vraag wat de beste keuze is, zowel op korte als lange termijn.
Ik hoop dat iemand mij zo snel mogelijk wegwijs kan maken.

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
xena

#2 , 24 nov 2010 05:26

Mijn abonnement kost mij per jaar €979
onder welk paritaire comité val je en is dit een trein abonnement ?

volgens de rsz-wet is een onkosten vergoeding ter vervanging van loon een belastbaar loon

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 nov 2010 09:39

Is het niet zo dat een onkostenvergoeding later weer kan ingetrokken worden, en een loonsverhoging een soort "verworven recht" is (met andere woorden dat je je loon niet zomaar kunnen verminderen achteraf)?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

ECeu
Topic Starter
Berichten: 3

#4 , 24 nov 2010 11:17

Geen idee onder welk paritair comité het valt.
Ze doen in cadeaubonnen en ik ben bediende.

Het abonnement = trein + De Lijn + MIVB (metro)

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 24 nov 2010 12:21

Met een onkostenvergoeding spek je later je pensioen niet aan, met een loonsverhoging wel. Ook kunnen ze een loonsverhoging later niet meer afpakken en een onkostenvergoeding wel.

ECeu
Topic Starter
Berichten: 3

#6 , 24 nov 2010 13:36

Een loonsverhoging is dus voordeliger volgens jullie?

Het is mijn eerste job dus het is zowat lastig om eisen te stellen en om zulke keuzes te maken.
De eerste 6 maanden (=proefperiode) zal het allemaal geen verschil maken; maar het is daarna natuurlijk.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 24 nov 2010 15:15

Een loonsverhoging is dus voordeliger volgens jullie?

Het is mijn eerste job dus het is zowat lastig om eisen te stellen en om zulke keuzes te maken.
De eerste 6 maanden (=proefperiode) zal het allemaal geen verschil maken; maar het is daarna natuurlijk.
Als je de keuze gegeven wordt tussen de loonsverhoging of de onkostenvergoeding, zou ik inderdaad opteren voor de loonsverhoging. Om de redenen die hier al gegeven zijn.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Loon”