bruto-netto verschil

steve29
Topic Starter
Berichten: 11

bruto-netto verschil

#1 , 24 nov 2010 00:02

Hallo,

Zit met wat vragen over men loon ,dus leek hier me de geschikte plaats om ze te stellen.
Ik werk momenteel deeltijds ,omdat ik dit wil combineren met school.

Verdien dus 11.019 bruto per uur en doe 20 uur in de week.
Ik krijg per week +/- 150 euro , dus neem dat ik iets meer dan 600 euro netto per maand.
Dit lijkt me nogal weinig voor +/- 950 bruto.

Vriendin werkt 19 uur per week voor +/-780 euro bruto per maand en houdt hier toch altijd een 750 netto per maand van over.

Zelf vind ik dit nogal een heel groot verschil.
Ik verdien(krijg) minder voor meer werk en hoger brutoloon, kan toch niet juist zijn?
Ook niet onbelangrijk is dat we dezelfde 'levensituatie' hebben: ongehuwd, wonen bij ouders, geen kinderen...

Wat denken jullie ervan?

Alvast bedankt voor de mensen die me willen verder helpen.
Laatst gewijzigd door steve29 op 24 nov 2010 11:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 24 nov 2010 00:15

Jij zal via je belastingsbrief een deel terugkrijgen, vriendin zal moeten bijbetalen....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

xena

#3 , 24 nov 2010 05:19

Vriendin werkt 19 uur per week voor +/-780 euro bruto en houdt hier toch altijd een 750 netto van over.
19x40=780 , 40euro per uur is niet slecht betaald !
780bruto - 13,07 rsz is mijne inziens al een pak minder dan 750 hetgeen u opgeeft kan niet

als je nog niet te lang werkt kan je alsnog ten laste zijn van je ouder(s) grensbedrag afhankelijk van gezinssituatie en gewone- of studenten arbeidsovereenkomst best eens nazien het kan u een pak belastingen schelen

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 24 nov 2010 09:36

Vriendin werkt 19 uur per week voor +/-780 euro bruto en houdt hier toch altijd een 750 netto van over.
19x40=780 , 40euro per uur is niet slecht betaald !
Ik heb een flauw vermoeden dat die 780 € het MAANDELIJKS bruto is.

Aan de topic starter zou ik aanraden om beide loonbrieven eens naast elkaar te leggen en te kijken waar net het verschil zit. RSZ? Bedrijfsvoorheffing?

Een normale (eenvoudige) loonberekening ziet er zo uit:
Brutoloon
- RSZ (13,07%)
==============
= Belastbaar loon
- Bedrijfsvoorheffing (vaste schalen: http://fiscus.fgov.be/interfafznl/nl/do ... 100110.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;)
==============
= Nettoloon
- Bijzondere bijdrage sociale zekerheid (berekening hiervan vind je op http://www.wedden.fgov.be/calcul/salary ... Z_CSSS.htm" onclick="window.open(this.href);return false;)
==============
= Uitbetaalde loon
Maaltijdchecheques, tussenkomst woon-werk verkeer, vermindering bedrijfsvoorheffing voor kinderen ten laste, enz... moeten ook nog verrekend worden, dus bovenstaande is echt het meest simpele voorbeeld dat je kan hebben.

Bekijk eens of jouw loonbrief deze berekening volgt? En de loonbrief van je vriendin?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

steve29
Topic Starter
Berichten: 11

#5 , 24 nov 2010 11:37

Vriendin werkt 19 uur per week voor +/-780 euro bruto en houdt hier toch altijd een 750 netto van over.
19x40=780 , 40euro per uur is niet slecht betaald !
780bruto - 13,07 rsz is mijne inziens al een pak minder dan 750 hetgeen u opgeeft kan niet

als je nog niet te lang werkt kan je alsnog ten laste zijn van je ouder(s) grensbedrag afhankelijk van gezinssituatie en gewone- of studenten arbeidsovereenkomst best eens nazien het kan u een pak belastingen schelen

Heb het aangepast. Per maand dus.

steve29
Topic Starter
Berichten: 11

#6 , 24 nov 2010 11:55

Vriendin werkt 19 uur per week voor +/-780 euro bruto en houdt hier toch altijd een 750 netto van over.
19x40=780 , 40euro per uur is niet slecht betaald !
780bruto - 13,07 rsz is mijne inziens al een pak minder dan 750 hetgeen u opgeeft kan niet

als je nog niet te lang werkt kan je alsnog ten laste zijn van je ouder(s) grensbedrag afhankelijk van gezinssituatie en gewone- of studenten arbeidsovereenkomst best eens nazien het kan u een pak belastingen schelen
Toch wel.
Heb een loonbrief van vriendin gevonden

796.01 brutomaandloon
+ 22.73 (standplaatsvergoeding)
= 814.74
- 107.01 (rsz)
+ 57,02 (rsz vermindering)
=786.75
- 17,06 (bedrijfsvoorheffing loon)
+10.40 (bedrijfsvoorheffing vlaamse vermindering)
+ 10.80 fietsvergoeding
=772.89 euro (netto per maand)

Toch vreemd dat zij al die verminderingen krijgt en ik niet??
Hoe komt dit?

Ook niet onbelangrijk is dat zij vast contract heeft en ik interimcontract.

Bij mij wordt er 11.11% bedrijfsvoorheffing afgehouden .
Vind dit nogal veel voor deeltijds..
Krijg ik verschil wat zij teveel afhouden terug bij belasting?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 24 nov 2010 15:01

De RSZ-korting die ze krijgt is waarschijnlijk omdat ze werkloos geweest is voordien. De korting op de bedrijfsvoorheffing krijgt ze omdat haar loon bepaalde grenzen niet overschrijdt.

De bedrijfsvoorheffing lijkt me echter zeer weinig. Ik vrees dat uw vriendin dit op het einde van het jaar zal moeten bijbetalen aan de belastingen.

De de grote verschillen met jouw loonbrief zullen waarschijnlijk zijn:

1. Standplaatsvergoeding (ik vermoed dat je dit als interim niet kan krijgen, maar ben niet zeker)
2. Vermindering van RSZ en bedrijfsvoorheffing (wegens vroeger werkloos. Mogelijk krijg jij dit ook niet)
3. Volgens mij te lage bedrijfsvoorheffing (ik heb de link naar de belastingsschalen hier gepost. Kijk eens of jou bedrijfsvoorheffing wel overeenkomt met die op de schalen?)
3. Fietsvergoeding

In jouw geval zou de berekening iets als dit moeten zijn:
Brutoloon: 950,00 €
RSZ: -124,17 €
Belastbaar loon: 825,83 €
Bedrijfsvoorheffing: 60,35 €
Nettoloon: 765,48 €

Zelfs als je bedrijfsvoorheffing 11,11% is (wat me idd veel lijkt), zou je toch nog ruim boven de 700 € moeten komen. Welke kosten gaan er dan nog af?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 24 nov 2010 18:36

die RSZ korting die de vriendin krijgt is de korting voor lage inkomens.

steve29
Topic Starter
Berichten: 11

#9 , 24 nov 2010 20:02

De RSZ-korting die ze krijgt is waarschijnlijk omdat ze werkloos geweest is voordien. De korting op de bedrijfsvoorheffing krijgt ze omdat haar loon bepaalde grenzen niet overschrijdt.

De bedrijfsvoorheffing lijkt me echter zeer weinig. Ik vrees dat uw vriendin dit op het einde van het jaar zal moeten bijbetalen aan de belastingen.

De de grote verschillen met jouw loonbrief zullen waarschijnlijk zijn:

1. Standplaatsvergoeding (ik vermoed dat je dit als interim niet kan krijgen, maar ben niet zeker)
2. Vermindering van RSZ en bedrijfsvoorheffing (wegens vroeger werkloos. Mogelijk krijg jij dit ook niet)
3. Volgens mij te lage bedrijfsvoorheffing (ik heb de link naar de belastingsschalen hier gepost. Kijk eens of jou bedrijfsvoorheffing wel overeenkomt met die op de schalen?)
3. Fietsvergoeding

In jouw geval zou de berekening iets als dit moeten zijn:
Brutoloon: 950,00 €
RSZ: -124,17 €
Belastbaar loon: 825,83 €
Bedrijfsvoorheffing: 60,35 €
Nettoloon: 765,48 €

Zelfs als je bedrijfsvoorheffing 11,11% is (wat me idd veel lijkt), zou je toch nog ruim boven de 700 € moeten komen. Welke kosten gaan er dan nog af?
Ben hiervoor ook tijdje werkloos geweest , zelf iets langer als haar.
Denk dat interim geen rekening houdt met die percentages ? want ze zeiden dat 11,11% bedrijfsvoorheffing het minimum is.
Maar zover ik weet is dit het minimum voor voltijds en niet voor deeltijds.
Wat ze te veel afhouden zal ik toch terugkrijgen bij de belasting volgend jaar..Ook al heb ik daar nu niks aan.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#10 , 24 nov 2010 20:26

Whatever. Vergelijkiing is eerst mogelijk na belastingsaanslag.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Loon”