netto-onkostenvergoeding

freet
Topic Starter
Berichten: 38

netto-onkostenvergoeding

#1 , 07 nov 2010 14:57

x
Laatst gewijzigd door freet op 27 mei 2013 21:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 07 nov 2010 15:53

Ik meen dat onkosten niet worden belast. Vergeet echter niet dat je dan later ook minder pensioen zal trekken, vermits er minder hiervoor werd afgedragen.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 07 nov 2010 15:58

een netto-onkostenvergoeding is mogelijk en onbelast, maar dan moet die onkostenvergoeding bij controle wel bewezen kunnen worden.

Reclame

xena

#4 , 07 nov 2010 22:54

Ik meen dat onkosten niet worden belast.
zal al erg zijn dat we belastingen moeten betalen op onze onkosten .
een vergoeding is zeker belastbaar en onderhevig aan rsz als het gaat om een bedrag dat dient als vervanging van loon .

freet
Topic Starter
Berichten: 38

#5 , 08 nov 2010 20:37

kan je voorbeelden noemen en hoe dit bewezen kan worden ?
vb afgelegde km's naar klanten met privewagen?

xena

#6 , 09 nov 2010 06:31

kan je voorbeelden noemen en hoe dit bewezen kan worden ?
vb afgelegde km's naar klanten met privewagen?
per afgelegde km ter uitvoering van de arbeidsovereenkomst is een forfaitaire bedrag vastgelegd ongeveer 0,30euro per km . de overheidsdiensten hebben een wettelijk vermoeden voor elke vergoede km die je niet kan bewijzen gereden te hebben ter uitvoering van de arbeidsovereenkomst te aanzien als (verdoken) loon .

je kan dit best vergelijken met een bakker die per maand 1000kg bloem koopt voor brood te bakken en maar voor 500kg brood verkoopt dan hebben de overheidsdiensten een wettelijk vermoeden dat je 500kg brood in het zwart hebt verkocht per maand, de bewijslast ligt bij u niet bij hun

freet
Topic Starter
Berichten: 38

#7 , 16 nov 2010 15:26

voor mijn bijberoep bewijs ik al mijn kosten betreffende wagen
onkostenvergoeding voor klantenbezoek tijdens mijn hoofdjob zal dus waarsch nie meer aanvaard worden?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 16 nov 2010 15:46

als je de volgende situatie hebt:
totaal afgelegde km's: 10000 (bvb bewezen via facturen onderhoud wagen)
km's voor bijberoep: 6000
km's voor hoofdberoep: 6000

dan zal de fiscus dit idd niet aanvaarden. Anders is er geen probleem. Je moet natuurlijk onderhoudskosten reduceren volgens de breuk "km's bijberoep"/"totaal aantal km's"

freet
Topic Starter
Berichten: 38

#9 , 16 nov 2010 22:06

das allemaal nogal twijfelachtig. Denk dat ik het ga houden op het hogere brutoloon, lijkt dat niet het verstandigste?
zou dan ook meer verlofgeld en eindejaarspremie en pensioen hebben (al is dat pensioen een ver-van-mijn-bed show

Terug naar “Loon”