privégebruik firmawagen gecombineerd met kilometervergoeding

wantoknow
Topic Starter
Berichten: 5

privégebruik firmawagen gecombineerd met kilometervergoeding

#1 , 12 okt 2010 22:00

Hallo,

SITUATIESCHETS

Professioneel verplaats ik mij dagelijks met de wagen van en naar klanten. Ik opereer vanuit een thuiskantoor. Hiervoor stelt de werkgever een bedrijfswagen ter beschikking, zonder tankkaart. Voor deze voordelen hanteert de werkgever volgende maatregelen:

- afhouding privégebruik firmawagen (zonder tankkaart)
Deze afhoudingen zijn deels afhankelijk van de uitstoot en de afstand woon-werk. Hoe berekent men dit bedrag indien de werknemer opereert vanuit een thuiskantoor? Er is dan geen sprake van woon-werkverkeer...

EN

- kilometervergoeding
Onze professioneel gepresteerde kilometers worden vergoed à ca. € 0,10/km. Wij dienen wekelijks een gedetailleerde onkostennota op te maken omtrent onze kilometerprestaties. Deze worden door het bedrijf terugbetaald. Onze privékilometers worden dus niet vergoed door het bedrijf.

VRAAGSTELLING

Zijn dit geen twee werelden die door elkaar worden gehaald? Ofwel betaalt het bedrijf enkel de professionele kilometers ofwel doen ze een inhouding op het loon wegens privégebruik voertuig. Ik denk dat zij 2x hetzelfde doen. Mijn werkgever belast mij voor het gebruik van een voertuig, waarvoor ik tijdens mijn privékilometers mijn diesel zelf moet betalen. Naar mijn mening is dit een brug te ver en denkt het bedrijf vooral aan zijn eigen juridisch bescherming en geldbeugel.

Graag jullie mening...
Laatst gewijzigd door wantoknow op 12 okt 2010 22:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 12 okt 2010 22:10

eerst een vraagje (ook al lijkt het mss vreemd): hoe ver is het van je huis naar je werkgever (en hoe vaak ga je daar naartoe)

wantoknow
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 12 okt 2010 22:13

exact 105 km (enkel), ca. 1,5 x per maand

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 12 okt 2010 22:32

De 5000km-regel zal voor jou gelden. Ook al doe je geen km's woon-werk, toch zal je 5000 km aangerekend worden voor het voordeel dat je hebt door de wagen te kunnen gebruiken voor privé-verplaatsingen thuis (niet-woon-werk). De manier van berekenen in je eerste situatieschets is volledig fiscaal correct.

Dat je 10 cent / km krijgt voor de professionele verplaatsingen lijkt ook perfect te verantwoorden. De 0,30 (ongeveer) die je per km krijgt als je je eigen auto + eigen benzine gebruikt staat met die 0,10 in verhouding.

Ik zie dus niet echt het probleem is. Dat je geen vergoeding krijgt voor privé-kilometers die je doet, lijkt me maar logisch. Een werkgever hoeft niet te betalen voor de kilometers die je privé-doet, zelfs al geven ze je een bedrijfswagen. Een tankkaart is daarbij niet verplicht.

(mss mis ik hier iets, maar 't is al laat)

wantoknow
Topic Starter
Berichten: 5

#5 , 13 okt 2010 21:39

Onze kilometervergoeding wordt verrekend via onze onkostennota's en wordt niet bij onze loonstaat gevoegd. Is hier dan geen incorrecte manier van handelen?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 14 okt 2010 07:29

gezien het een forfaitaire vergoeding van werkelijke kosten is (die 10 cent dient voor de benzine en kan als een realistische schatting gelden), lijkt me dit niet nodig om bij de loonstaat te voegen. 100% zekerheid heb ik hier niet over, gezien het forfaitair is. Maar ik vermoed niet dat dit de essentie is van je probleem.

Terug naar “Loon”