Overuren arbeider weekendploeg

Weekendwerker
Topic Starter
Berichten: 1

Overuren arbeider weekendploeg

#1 , 12 okt 2010 15:13

Ik werk als arbeider in een weekendploeg. In mijn arbeidscontract en op mijn loonfiche staat een basisuurloon vermeld. Dit basisuurloon is afgeleid van het basisuurloon van een arbeider in een gelijkaardige functie in de weekploeg door dit uurloon van de weekploeg te vermenigvuldigen met de gemiddelde wekelijkse arbeidsdduur van een een arbeider uit de weekploeg en te delen door de gemiddelde wekelijkse arbeidsduur van een arbeider uit de weekendploeg. Nu presteer ik de afgelopen maand een aantal overuren op dinsdag en woensdag (in totaal 32 overuren). Deze overuren worden uitbetaald aan 150%. Alleen wordt deze 150% niet toegepast op mijn basisuurloon zoals in mijn arbeidscontract vermeld maar op het (lagere) basisuurloon van een arbeider uit de weekploeg ... Betekent dit dat je als werknemer 2 verschillende basisuurlonen kan hebben, naargelang van de dag waarop je werkt ? Is dit wettelijk ?

Dank bij voorbaat,

Jan.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 12 okt 2010 15:36

Afhankelijk van de bepalingen in het contract kan dit perfect. Waarschijnlijk heb je een toeslag voor weekendwerk die berekend wordt zoals je zelf schreef. Tijdens de week geldt dan het normale uurloon.

Voor een volledige exacte benadering zal je best eens naar je vakbond stappen. Nu hebben we te weinig informatie om 100% zekerheid te geven.

Reclame

Terug naar “Loon”