te veel rsz betaald

evillord
Topic Starter
Berichten: 26

te veel rsz betaald

#1 , 10 okt 2010 10:24

op mijn loonafrekening word er een bedrag opgeteld voor bedrijfswerk/woonverkeer f.5000km (ik woon 63 km (enkel) van mijn werk. en later in de loonafrekening word dit zelfde bedrag er afgetrokken onder de noemer voordelen in natura.



1) mag dit? is dit de normale gang van zaken?

dus bij "C Bruto niet RSZ" staat bedrag X

dan staat er "G andere -" staat bedrag X+Y+Z
(waarbij Y en Z maaltijcheque's en bijzondere bijdrage soc. zekerheid)

voorbeeld

A brutto rsz: 2395,69 euro
B Bijdr. RSZ: 313,12 euro
C brutto niet Rsz: 157,17 euro
D Div. Bijdrage:
Belastbaar: 2239,74 euro
E Bedrijfsvoorh: 167,29 euro
Netto: 2072,45 euro
F andere+: 100(onkosten)
G andere-:X+Y+Z:198,09 euro

in't kort ik snap niet waarom er op mijn loonbrief woon/werk verkeer staat en dan nog is beetje lager voordelen in natura dit bedrag er af. mag dit en betaal ik dan niks te veel aan of andere toeslag?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 10 okt 2010 13:32

heb je een bedrijfswagen?

evillord
Topic Starter
Berichten: 26

#3 , 10 okt 2010 13:54

ja

Reclame

Lightning

#4 , 10 okt 2010 14:32

Die 157,17 euro (bedrag C) is in u geval het "voordeel van alle aard" dat het privégebruik van de firmawagen vertegenwoordigt. Dat bedrag wordt bij uw belastbaar loon opgeteld omdat u op dat "voordeel van alle aard" belast wordt. Er wordt GEEN RSZ van ingehouden. Op het einde van de rit wordt dat bedrag er terug afgetrokken omdat u dat natuurlijk niet uitgekeerd krijgt als nettoloon.

In uw geval wordt op uw brutoloon (A) 13,07% RSZ berekend (B). A-B+C = D is het bedrag waarvan bedrijfsvoorheffing (E) wordt afgehouden. B krijgt u niet meer gestort en wordt dus nadien terug afgetrokken. Op B zal echter geen RSZ berekend zijn, wat u zelf kan narekenen.

evillord
Topic Starter
Berichten: 26

#5 , 10 okt 2010 15:23

jah khad da door en khad mijn tekst aangepast. maar blijkbaar mijn titel niet.

dus ik word niet meer of minder belast met die afrekening omdat ik die auto ook prive mag gebruiken.


toch bedank voor het antwoord.

mvg

Lightning

#6 , 10 okt 2010 15:35

Jawel. U betaalt wel degelijk extra belastingen voor dat privégebruik, namelijk elke maand op dat bedrag van 157,17 euro.
Uiteindelijk maakt dat privégebruik deel uit van uw loon.

evillord
Topic Starter
Berichten: 26

#7 , 10 okt 2010 16:53

waar dan? het word er bijgeteld zonder rsz en het gaat er af bij G andere -?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 10 okt 2010 19:51

maar het wordt mee als brutobelastbaar loon bekeken en daarop wordt de bedrijfvoorheffing berekend.

RSZ betaal je er dus niet op, bedrijfsvoorheffing wel (ook later bij de belastingsbrief)

xena

#9 , 10 okt 2010 23:17

maar het wordt mee als brutobelastbaar loon bekeken en daarop wordt de bedrijfvoorheffing berekend.

RSZ betaal je er dus niet op, bedrijfsvoorheffing wel (ook later bij de belastingsbrief)

mijne inziens moet dit nettobelastbaar zijn ipv brutobelastbaar
maar geef de wetteksten toch maar eens die dit staven

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#10 , 11 okt 2010 07:29

nettobelastbaar is brutobelastbaar min beroepskosten.

Hier gaat het duidelijk over brutobelastbaar.

Wetteksten mag je zelf opzoeken, zal ergens in de WIB 92 staan (of in een van de toelichtingen daarop).

xena

#11 , 11 okt 2010 12:02

nettobelastbaar is brutobelastbaar min beroepskosten.

Hier gaat het duidelijk over brutobelastbaar.

Wetteksten mag je zelf opzoeken, zal ergens in de WIB 92 staan (of in een van de toelichtingen daarop).
hier gaan we nog een keertje ,

nettobelastbaarinkomen is het bruto-inkomen verminderd met - rsz - forfaitaire of werkelijke beroepsonkosten - eventueel huwelijksquotient - een uitzonderiong zoals verliezen enzo

63km ligt onder de minimumgrens van 75km voor een verhoging van de forfaitaire beroepsonkosten
Van 75 km tot 100 km = 75euro
Van 101 km tot 125 km = 125euro
Meer dan 125 km = 175euro

een firmawagen ter beschikking stellen voor woon- werkverkeer is geen vereiste beroepsonkost voor de werkgever en een waardeerbaar voordeel in geld voor de werknemer . er kan enkel van een rsz vrijstelling sprake zijn wanneer het gaat om vereiste beroepsonkosten
rsz-wet
Art. 14.§ 1. De bijdragen voor sociale zekerheid worden berekend op grond van het loon van de werknemer.
§ 2. Het begrip loon wordt bepaald bij artikel 2 van de wet van 12 april 1965 betreffende de bescherming van het loon der werknemers.
Laatst gewijzigd door xena op 11 okt 2010 12:20, 1 keer totaal gewijzigd.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#12 , 11 okt 2010 12:10

de definitie die ik geef voor nettobelastbaar is dus identiek zoals deze die jij geeft. Ik versta niet wat jij verder dan betwist aan wat ik zeg.

xena

#13 , 11 okt 2010 16:30

Ik versta niet wat jij verder dan betwist aan wat ik zeg.
maar het wordt mee als brutobelastbaar loon bekeken en daarop wordt de bedrijfvoorheffing berekend.

RSZ betaal je er dus niet op, bedrijfsvoorheffing wel (ook later bij de belastingsbrief)

Lightning

#14 , 11 okt 2010 16:35

Zodra een bedrijfswagen ook privé gebruikt mag worden, is de werkgever hierop een maandelijkse CO2-bijdrage verschuldigd aan de RSZ. De werknemer zelf betaalt geen persoonlijke bijdrage aan de RSZ.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#15 , 11 okt 2010 17:09

idd.

Zie ook: http://www.hdp.be/nl/sociaal_secretaria ... scaal-vlak" onclick="window.open(this.href);return false;

Het enige wat er hier fout loopt is dat de werknemer op 5000 km belast wordt, terwijl dit waarschijnlijk (toch volgens zijn eigen gegevens) op 7500 kilometer moet zijn. Maar RSZ moet er niet betaald worden.

Terug naar “Loon”