Student en werken als "extra arbeider"

studentmetvraag
Topic Starter
Berichten: 2

Student en werken als "extra arbeider"

#1 , 10 okt 2010 00:51

Stel dat je een student kent die van januari-juni 19 dagen werkt in horeca en hoort dat ze je inschrijven als "extra arbeider" en daarvoor meer RSZ betalen dan wanneer ze je als student zouden inschrijven. Op dit werk garanderen ze hem dat hij later op het jaar nog als jobstudent kan werken en dat het enkel zij zijn die meer RSZ betalen omdat dit hun beter uitkomt.

Daarna wil die persoon in de zomer en in oktober-december nog werken en uiteraard vragen ze hem overal of hij al dagen is ingeschreven als jobstudent waarop hij "neen" kan antwoorden. Dan schrijven ze hem in als jobstudent en betalen ze nauwelijks RSZ.

Nu is het zo dat als je tijdens januari-juni als werkstudent wordt ingeschreven (en dus ook meer RSZ betaalt), je de rest van het jaar niet meer als jobstudent (onder lagere RSZ) kan werken. Dit is in hier niet het geval maar ik vind nauwelijks iets over dat statuut "extra arbeider" en wat dat met de rest van je jaar doet. Kan hij dan een boete opgelegd worden of RSZ terug moeten betalen op het einde van het jaar of kan hij zonder probleem tijdens de zomer 23 dagen en tijdens het najaar 23 dagen werken als jobstudent?

Enige dat ik vind over het statuut is
Extra arbeider. Arbeider aangeworven bij feestelijkheden en/of weekends, tengevolge van een productiestijging tijdens deze dagen in kleine en middelgrote ondernemingen. De arbeider als "extra" werkkracht genoemd, heeft recht op het loon dat vastgesteld is voor de uitgeoefende functie vermeerderd met 20 pct. van dit uurloon.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
xena

#2 , 10 okt 2010 01:05

http://www.werk.belgie.be/WorkArea/show ... px?id=3808" onclick="window.open(this.href);return false;

alles over studentenarbeid
zie pagina 45 voor rsz bijdragen

studentmetvraag
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 10 okt 2010 02:06

Bedankt voor het snelle antwoord! In de brochure staat echter de informatie die ik tijdens mijn opzoekwerk ook ben tegen gekomen. Over wat te doen de rest van het jaar als een student in het begin van het jaar als "extra arbeider" ingeschreven staat, vind ik er niets.

Reclame

Terug naar “Loon”