loonbelofte vs. loon op contract

PeterL
Topic Starter
Berichten: 4

loonbelofte vs. loon op contract

#1 , 30 sep 2010 10:38

Hallo,

Ik ben bijna 2 jaar geleden begonnen bij een bedrijfje net over de taalgrens. Bij de loondiscussies toen was me een bepaald nettoloon beloofd. Eerst zat ik 6 maanden onder het PFI-systeem (Plan de Formation & d'Insertion, soort stage waarbij de Waalse overheid mee betaalt voor mijn "opleiding"), erna kreeg ik een contract van onbepaalde duur. Oorspronkelijk was mijn loon niet zo ver onder het beloofde bedrag. Eind 2009 kwam er een "correctie" omdat ze mijn vrouw bij mij ten laste hadden gezet, terwijl zij ook voltijds werkt. De correctie kwam erop neer dat mijn netto €300 lager ligt dan wat me beloofd was. Na de correctie is het netto van de volgende lonen ook €300 lager dan beloofd.

Ik heb recent de originele brief met de belofte teruggevonden: er staat het beloofde nettoloon op en het is ondertekend door de directeur van het bedrijf.

Kan ik hier iets mee aanvangen ? Heb ik legaal een poot om op te staan ? Is dit basis voor opslag ? Wat met het loon van de vorige 2 jaar ? Interesten ?


Bedankt,

Peter.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Joeri_J
Berichten: 650

#2 , 30 sep 2010 11:03

Hoe staat het geformuleerd op die belofte?
Dat u zoveel netto zal krijgen?

Ik vermoed dat ze volgende logica gebruikt hebben:
- volgens wat toen beslist is (netto) en volgens u situatie (vrouw ten laste) hebben zij een bruto loon berekend.
100% correct gebeurd dit vaak niet, dus vandaar de kleine afwijking.

Nu veranderd u situatie, waardoor u meer bijdrage moet betalen, en u dus netto minder overhoud.
De vernoemde 300€ komt +/- hiermee overeen.

Een loon dient veiligheidshalve bruto bepaald te worden om situaties zoals deze te vermeiden.

Ik vermoed (anderen zullen dit bevestigen) dat u gekregen hebt toen, en nu nog steeds, wat toen overeen gekomen is.
Het bedrijf is niet verantwoordelijk voor wijzigingen aan uw kant van vermeerderde of verminderde bijdrage.

Ze zullen ter eenvoud toen u het netto loon gegeven hebben, en daar zit/zat een bruto loon aan.
Dit zal nog steeds ongewijzigd zijn ten opzichte van toen.


ps: ik ga uit van mijn eigen vermoedens en ervaringen op dit vlak.

Edit:

Even mislezen, ging er vanuit dat u vrouw wel ten laste was op dat moment.
Indien dit toen niet was is er inderdaad een fout gebeurd.
Hoe dit aanpakken heb ik ook niet direct idee van.

PeterL
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 30 sep 2010 13:43

Hallo,

Het staat inderdaad geformuleerd als: voorwaarden: loon xxxx netto. Mijn vrouw was nooit ten laste. De kans is dus groot dat ze de netto-bruto berekening hebben gedaan op basis van foute informatie. Op die manier is hun belofte dus niet nagekomen omdat er bij de oorspronkelijke berekening een fout was en ze achteraf mij het geld hebben teruggeëist ipv volgens hun belofte de berekening opnieuw te doen en zo te corrigeren.


Peter.

Reclame

xena

#4 , 30 sep 2010 17:08



Ik heb recent de originele brief met de belofte teruggevonden:
kan u het beding eens overtypen , maar zoals reeds werd aangehaald kan je beter uitgaan van een brutoloon

als het inderdaad gaat om een overeenkomst geld art. 1134 van het burgerlijk wetboek van 21/3/1804 ,
Art. 1134. Alle overeenkomsten die wettig zijn aangegaan, strekken degenen die deze hebben aangegaan, tot wet.
Zij kunnen niet herroepen worden dan met hun wederzijdse toestemming of op de gronden door de wet erkend.
Zij moeten te goeder trouw worden ten uitvoer gebracht.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 30 sep 2010 17:19

op wat staat dit geformuleerd (voorwaarden: loon XXX netto)? op de arbeidsovereenkomst?

Indien niet, wat staat er op de arbeidsovereenkomst?

PeterL
Topic Starter
Berichten: 4

#6 , 30 sep 2010 21:35

Hallo,

De brief in zijn volledigheid leest:

Cher Peter

(entreprise) a le plaisir de te proposer la fonction de (fonction)

Voici un résumé des différents points discutés pendant les 6 mois premiers mois (sic):
- Plan de Formation Insertion - PFI
- xxxx€/mois/net
- Commission à partir du 6ème mois
- voiture société après 1 mois (type Polo)

Nous te remercions pour la confiance en notre société et nous nous réjouissons de notre collaboration future.

(entreprise)
(handtekening)
(naam van de directeur).

Ik herinner me dat een contract na de PFI moet voldoen aan dezelfde voorwaarden als het contract PFI, maar ik vind hiervan de details niet meer. Ik heb net wat gegoogled. Is het trouwens niet zo dat er geen proefperiode mag in dat contract na de PFI ? Dat hebben ze me toen wel gelapt.

Bedankt,


Peter.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 30 sep 2010 22:12

Ok, gaat dus over een IBO (had niet gelezen dat het een PFI was). Dan is de IBO-overeenkomst die getekend is, cruciaal. Staat daar een netto-bedrag op (zou me héél sterk verbazen)?

PeterL
Topic Starter
Berichten: 4

#8 , 04 okt 2010 14:39

Hmm, hierboven is blijkbaar een spam binnengeraakt. Hopen dat die snel verwijderd wordt.

Sorry, ik moet nog even opzoeken wat er op mijn PFI(IBO) contract staat. Ik neem aan dat je hiermee bevestigt wat ik al dacht: een getekend contract vervangt alle voorgaande beloften. In dat geval heb ik juridisch dus geen poot om op te staan. Ik ga het dan zo spelen dat ze mijn vertrouwen kwijt zijn. Los van deze belofte die niet is waargemaakt, was er begin 2010 nog een gesprek over dit onderwerp. Ik vond toen deze brief met de belofte niet, maar de CEO beweerde bij hoog en bij laag dat er nooit een belofte over netto lonen geweest was. Bovendien beweerde hij ook dat de commissie altijd voorwaardelijk was aan mijn prestatie tijdens de PFI(IBO). De PFI was sales, nadien ben ik van een echte sales functie naar presales gegaan binnen het zelfde team en dat gebruiken ze als argument tegen het uitkeren van commissie.


Peter.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#9 , 04 okt 2010 15:17

de vraag is ook als je wat je hierboven schrijft als een belofte van netto-loon kan beschouwen. Het is een berekening in de veronderstelling dat je in een bepaalde gezinssituatie zat, maar imho moeilijk te verdedigen als een echte netto-belofte zonder meer.

Zeker gezien je later een IBO-contract tekende waarop de voorwaarden waarschijnlijk expliciet staan.

Terug naar “Loon”