Leefloon stopzetten wegens ziekte ?

Bijtje
Topic Starter
Berichten: 755

Leefloon stopzetten wegens ziekte ?

#1 , 21 sep 2010 12:05

Wanneer iemand een leefloon ontvangt en studeert, kan het ocmw dit leefloon dan stopzetten indien de student niet meer naar school kan wegens verscheidene gezondheidsredenen ? Maw : kunnen ze tegen de student zeggen : ga dan maar werken ? Als de student kan aantonen dat hij daadwerkelijk ziek is, kan dit dan ? wat is een goede oplossing om te doen ? gaan praten met het ocmw en het probleem uitleggen wanneer men vermoed dat men gedurende langere periode moeilijk naar school zal kunnen gaan ? Maar wat als de dokters zeggen dat je elke schooldag terug moet langskomen om te kijken of het weer gaat, ipv je ineens voor een tijdje thuis te laten ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
willby
Berichten: 40

#2 , 21 sep 2010 20:07

Als ge echt ziek bent dan moet je maar op de ziektewet gaan,
Het leven is simpel, of je werk en bent met alles in orde,
of je krijgt eenleefloon en studeerd, maar wil wel alle voordelen van een werkende mens, sorry kan niet volgens mij.

Mariette
Berichten: 2507

#3 , 21 sep 2010 20:09

Iemand die niet studeert en OCMW trekt, blijft toch ook OCMW geld ontvangen als die ziek is? Dus waarom een student niet?

Ziektewet bestaat volgens mij niet in Belgie.

Reclame

Bijtje
Topic Starter
Berichten: 755

#4 , 21 sep 2010 21:36

Als ge echt ziek bent dan moet je maar op de ziektewet gaan,
Het leven is simpel, of je werk en bent met alles in orde,
of je krijgt eenleefloon en studeerd, maar wil wel alle voordelen van een werkende mens, sorry kan niet volgens mij.
zijn niet alle mensen gelijk ?

Bijtje
Topic Starter
Berichten: 755

#5 , 21 sep 2010 21:39

Iemand die niet studeert en OCMW trekt, blijft toch ook OCMW geld ontvangen als die ziek is? Dus waarom een student niet?

Ziektewet bestaat volgens mij niet in Belgie.
Student is naar het ocmw gestapt met als doel het diploma te behalen, vandaar de vraag.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#6 , 21 sep 2010 22:55

Mijn buikgevoel vertelt me dat dit geen regelmatige student is. Waarschijnlijk al lang onwettig afwezig.
Studenten zijn allemaal al wel eens ziek maar als daar niks onwettigs mee gemoeid is stelt dat geen probleem.
Als de student niet kan aantonen dat hij ziek is (met medisch getuigchrift) klopt dit verhaal niet.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Bijtje
Topic Starter
Berichten: 755

#7 , 21 sep 2010 23:30

al lang, maar wel wettig afwezig, maar moet telkens terug opnieuw naar de dokters voor attesten. 't Is gwn zo dat ze zo'n studenten wel om de zoveel tijd uitnodigen op gesprek en dan de studies evalueren dus dan neem ik aan, dat de kans bestaat dat het leefloon kan gestopt worden als de student te lang afwezig blijft.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 22 sep 2010 09:40

Ik denk dat hier de aard van de ziekte een grote rol speelt. Ik heb hier al mensen gehad die wegens drugsproblemen langdurig op de mutualiteit zitten. Ik vermoed dat het OCMW bij een indicatie van drugsproblematiek het leefloon dan wel kan stopzetten (hoe ze dit in de praktijk moeten motiveren is een andere zaak).

Zonder te weten wat de ziekte is, lijkt het me hier onzinnig om uitspraken over te doen.

Terug naar “Loon”