Vakantiegeld

sigurros
Topic Starter
Berichten: 24

Vakantiegeld

#1 , 14 sep 2010 07:48

Vorig jaar werkte ik van begin januari tot eind juni met een vast contract. Bij uitdiensttreding kreeg ik vakantiegeld uitbetaald.
Daarna heb ik gewerkt van halfweg juli tot en met eind mei dit jaar via interimcontracten. Daar kreeg ik wekelijks vakantiegeld uitbetaald.

Nu werk ik sinds juni 2010 opnieuw met een vast contract. Deze maand werd echter 800 euro afgehouden van mijn loon wegens terugbetaling vakantiegeld.
Ik kan echter nergens informatie vinden over de reden van deze inhouding en niemand lijkt er me een degelijk antwoord op te kunnen bezorgen.

Ik ga van 30 september tot 22 oktober met vakantie. Wat is dan de regeling? Ik ging er van uit dat ik dan slechts een paar dagen zou worden uitbetaald, maar nu zeggen mensen dat ik dan het teruggevorderde vakantiegeld opnieuw op mijn rekening zal krijgen.

Kan iemand meer duidelijkheid scheppen in deze situatie?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 14 sep 2010 09:29

je hebt enkel vakantiegeld en dubbel vakantiegeld (je bent aan je verhaal te zien immers bediende).

Enkel vakantiegeld is het geld dat je krijgt "in plaats van het loon" voor de dagen dat je afwezig bent op je werk. In principe wordt een bediende tijdens zijn vakantie doorbetaald.
Dubbel vakantiegeld is het geld dat je normaal ergens tussen april & augustus krijgt en het "echte" vakantiegeld is (toch in de ogen van de meeste mensen). Wettelijk moet je dit krijgen voor je je hoofdvakantie neemt. Dit vakantiegeld is bijna evenveel (toch bruto) als een volledige maand loon.

Op het einde van een arbeidsovereenkomst word je het enkel én dubbel vakantiegeld uitbetaald: zowel het vakantiegeld dat je nog tegoed had (op basis van je prestaties het jaar ervoor) als het bedrag dat je aan het opbouwen was voor het jaar erna. In juni 2009 kreeg je dus het vakantiegeld van 2009 (prestaties 2008) én het vakantiegeld van 2010 (toch het stuk dat je tot eind juni aan het opbouwen was). Daarna, bij dat interim, kreeg je telkens je vakantiegeld uitbetaald.

Dit jaar (2010) heb je dus al al je dubbel vakantiegeld én enkel vakantiegeld uitbetaald gekregen. Je hebt dus normaal gezien nergens meer recht op. Als je nu vakantie neemt, wordt je niet uitbetaald op de vakantiedagen.

Wat met die 800 euro? kan ik ook niet echt zien. Kan je de exacte vermelding die erbij staat even hier op het forum smijten (of beter nog: de loonfiche, met je privé-gegevens weg, inscannen en hierop plaatsen?)

Je zit toevallig toch niet in een bedrijf dat collectieve sluiting heeft in de zomer?

sigurros
Topic Starter
Berichten: 24

#3 , 15 sep 2010 19:20

Er staat gewoon vermeld "enkel vakantiegeld bruto" - 800 euro

Collectieve sluiting doen we niet. Het is een klein bedrijfje, we zijn maar met 5, zaakvoerder inbegrepen.
We zijn wel een lang weekend gesloten geweest, maar toen heb ik de feestdagen van 21 juli en 15 augustus opgenomen.

Scannen kan ik jammergenoeg niet.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 15 sep 2010 19:33

heb je digitaal fototoestel? kan je dit fotograferen en doormailen/publiceren.

Het lijkt alsof je werkgever in augustus je een aantal dagen vakantie heeft doen nemen of, die toch nu al aanrekent, maar zonder de volledige loonfiche te zien, kan ik niet echt met zekerheid iets zeggen.

lawyer
Berichten: 15

#5 , 17 sep 2010 19:11

Correct JPV.
Wel stel ik mij vragen betreffende de inhouding van 800 euro. Wat bedoel je met inhouding ? Gewoon dat het niet werd uitbetaald of dat je minder loon hebt ontvangen?
Artikel 23 Loonbeschermingswet voorziet immers een beperkt aantal gevallen waarbij er een bedrag van het loon mag ingehouden worden. Buiten deze gevallen mag dit niet, dan moet de werkgever dit vragen om terug te betalen.

sigurros
Topic Starter
Berichten: 24

#6 , 17 sep 2010 22:12

Een fototoestel heb ik nu niet bij me, maar in de loop van volgende week moet dat wel lukken.

Terug naar “Loon”