Indexering loon en verandering van werk

Y_v_e_s
Topic Starter
Berichten: 2

Indexering loon en verandering van werk

#1 , 30 aug 2010 14:11

Hallo,

Ik heb een eenvoudige vraag: ik verander van werkgever in november. Vandaag verneem ik dat de spilindex is overschreden en er hierdoor in oktober een aanpassing van de lonen zal gebeuren. Zal dit ook een aanpassing inhouden op mijn reeds in het contract vastgelegde salaris (dat ik pas voor het eerst eind november ontvang), of zal ik in dit geval een "indexeringssprong" hebben gemist?

Bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 31 aug 2010 21:59

Hallo,

Ik heb een eenvoudige vraag: ik verander van werkgever in november. Vandaag verneem ik dat de spilindex is overschreden en er hierdoor in oktober een aanpassing van de lonen zal gebeuren. Zal dit ook een aanpassing inhouden op mijn reeds in het contract vastgelegde salaris (dat ik pas voor het eerst eind november ontvang), of zal ik in dit geval een "indexeringssprong" hebben gemist?

Bedankt!
als ik het goed voorheb (kan het hier nu wel niet opzoeken), heb je recht op die index. Wat is je paritair comité?

prex
Berichten: 22

#3 , 03 sep 2010 13:09

ben nu niet direct een expert, maar in een contract staat een loon vermeld en een startdatum
Als er tussen het afsluiten van het contract en je eerste dag een indexsprong is, dan heb je volgens mij pech

maar gezien je omschrijving heb je nu nog werk en neem ik aan dat je zelf ontslag hebt genomen
dan moet je bij de loonsonderhandelingen normaal ook een hoger loon bedongen hebben dan je nu hebt
dus op die manier zou je dan zelf al voor je 'sprong' gezorgd moeten hebben.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 03 sep 2010 14:47

ben nu niet direct een expert, maar in een contract staat een loon vermeld en een startdatum
Als er tussen het afsluiten van het contract en je eerste dag een indexsprong is, dan heb je volgens mij pech

maar gezien je omschrijving heb je nu nog werk en neem ik aan dat je zelf ontslag hebt genomen
dan moet je bij de loonsonderhandelingen normaal ook een hoger loon bedongen hebben dan je nu hebt
dus op die manier zou je dan zelf al voor je 'sprong' gezorgd moeten hebben.
gezien Securex op hun website het advies geeft om in de arbeidsovereenkomst uitdrukkelijk een clausule op te nemen dat de lonen reeds de indexatie bevatten voor contracten die op 1/1/2009 ingaan, vermoed ik dat de indexatie toch ingegaan is. Ik vond hierechter geen rechtspraak over terug. Pas op wel: niet elke indexsprong heeft een uitwerking in elke sector.

(stuk uit securex: http://www.securex.eu/lex-go.nsf/vwNews ... enDocument" onclick="window.open(this.href);return false; )
"Nieuwe indiensttredingen
Als u een nieuwe werknemer in dienst neemt vanaf 1 januari, heeft deze dan ook recht op de indexatie van zijn loon?

Wanneer de werknemer betaald wordt aan het minimumbarema en het minimumbarema wordt verhoogd, heeft hij uiteraard recht op dit hogere barema. Wordt de werknemer boven barema betaald, dan kan u best in het contract opnemen dat er in het afgesproken loon reeds rekening werd gehouden met de index van de maand januari."

Y_v_e_s
Topic Starter
Berichten: 2

#5 , 03 sep 2010 15:23

Bedankt JPV en prex.

[/quote]
als ik het goed voorheb (kan het hier nu wel niet opzoeken), heb je recht op die index. Wat is je paritair comité?[/quote]

Ik ga van PC 218 naar PC 331. Het salaris is hier volgens een systeem van barema's gebaseerd op anciënniteit. Dus wellicht zal die index automatisch worden toegepast ("iedereen gelijk")?...

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 03 sep 2010 15:25

Bedankt JPV en prex.
als ik het goed voorheb (kan het hier nu wel niet opzoeken), heb je recht op die index. Wat is je paritair comité?[/quote]

Ik ga van PC 218 naar PC 331. Het salaris is hier volgens een systeem van barema's gebaseerd op anciënniteit. Dus wellicht zal die index automatisch worden toegepast ("iedereen gelijk")?...[/quote]
idd, hoef je je dus geen zorgen over te maken :)

Terug naar “Loon”