van jobstudent naar werkstudent

AdriaanDedroog
Topic Starter
Berichten: 1

van jobstudent naar werkstudent

#1 , 26 aug 2010 21:38

Dag allemaal!
Ik zit met een vraagje ivm 'werkstudent'. Ik ben momenteel een jobstudent en zou graag een werkstudent worden omdat ik geld nodig heb voor mijn toekomstige studies. Mag ik dan zoveel werken als ik wil? Wat zijn de nadelen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 26 aug 2010 22:00

Dag allemaal!
Ik zit met een vraagje ivm 'werkstudent'. Ik ben momenteel een jobstudent en zou graag een werkstudent worden omdat ik geld nodig heb voor mijn toekomstige studies. Mag ik dan zoveel werken als ik wil? Wat zijn de nadelen?
1 antwoord: het statuut werkstudent bestaat niet. Werk je niet met een arbeidsovereenkomst voor studenten (= die bekende regel van max 2x23 dagen), dan ben je gewoon werknemer. En een werknemer mag zoveel werken als hij wil.

Voor de rest verwijs ik je graag naar dit:
http://www.9lives.be/forum/werk-studie/ ... 2-0-a.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Tmespreu
Berichten: 376
Juridisch actief: Ja

#3 , 26 aug 2010 22:01

Werkstudent betaald belastingen (rsz, bedrijfsvoorheffing edm) dit in tegenstelling tot jobstudent die dit niet doet.
Werkstudent krijgt echter ook vakantiegeld edm wat altijd mooi meegenomen is :D

Aangezien werkstudent belastingsplichtig is kan je pas officieel werkstudent worden na het afsluiten van dit belastbaar jaar, vanaf januari 2011 dus. (zo was het bij mij toch toen ik de overstap deed, ik weet niet zeker dat dit de algeme regel is)

Wat het verdienen betreft, het is niet onbeperkt. Het is gelimiteerd tot een bepaald bedrag, afhankelijk van je gezinssituatie.
Deze cijfers zijn te vinden op de site van de bevoegde overheidsdienst.

Het bedrag overschrijden kan zorgen dat je niet meer ten laste van je ouders wordt beschouwd, belastingen moet betalen, kindergeld verliezen enz.

Let dus goed op hoeveel geld je verdient. Hoeveel uren je preseert of hoeveel dagen je werkt is van geen belang.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 28 aug 2010 21:39

1) Werkstudent betaald belastingen (rsz, bedrijfsvoorheffing edm) dit in tegenstelling tot jobstudent die dit niet doet.

2) Aangezien werkstudent belastingsplichtig is kan je pas officieel werkstudent worden na het afsluiten van dit belastbaar jaar, vanaf januari 2011 dus. (zo was het bij mij toch toen ik de overstap deed, ik weet niet zeker dat dit de algeme regel is)

3) Wat het verdienen betreft, het is niet onbeperkt. Het is gelimiteerd tot een bepaald bedrag, afhankelijk van je gezinssituatie.
Deze cijfers zijn te vinden op de site van de bevoegde overheidsdienst.

4) Het bedrag overschrijden kan zorgen dat je niet meer ten laste van je ouders wordt beschouwd, belastingen moet betalen, kindergeld verliezen enz.

5) Let dus goed op hoeveel geld je verdient. Hoeveel uren je preseert of hoeveel dagen je werkt is van geen belang.
1) een jobstudent betaalt evengoed belastingen als een werkstudent. Alleen worden er van een jobstudent geen bedrijfsvoorheffing afgehouden én betaalt een jobstudent geen RSZ. Belastingen hangt af van het totale financiële plaatje, niet van het aantal dagen tewerkstelling. Een jobstudent kan daardoor perfect belastingen betalen.

2) zoals reeds gezegd, "officieel werkstudent" is onzinnig, dit bestaat niet. Bovendien is het niet zo dat je "per jaar" verandert. Tijdens het jaar kan je nog veranderen, weliswaar met de nodige gevolgen.

3) het is wél onbeperkt, maar...

4) dit klopt, maar niet voor alles. Kindergeld hangt voor een student puur af van het aantal gewerkte uren, niet van een bedrag.

5) wel dus voor kinderbijslag ;)

FrankV
Berichten: 277

#5 , 28 aug 2010 22:01

Blijft een jobstudent ten laste van zijn ouders?
http://content.jobat.be/nl/artikels/bli ... ijn-ouders" onclick="window.open(this.href);return false;

Voor het inkomstenjaar 2010 - aanslagjaar 2011 bedraagt het bedrag, om ten laste beschouwd te blijven van je ouders :
2830 EURO
Zie bijvoorbeeld :
Bericht in verband met de automatische indexering inzake inkomstenbelastingen - Aanslagjaar
2011
http://fiscus.fgov.be/interfaoifnl/Inde ... eiding.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Jobstudenten worden vaak verblind door de hoge bedragen die ze ontvangen, omdat er geen bedrijfsvoorheffing wordt afgehouden.
De werkgever van een jobstudent betaalt wel veel minder sociale bijdragen.
Andere werknemers, met hetzelfde brutoloon, betalen wel bedrijfsvoorheffing, en de werkgever betaalt wel de RSZ-bijdragen.
Jobstudent is een sociaal statuut dat werd gecreëerd voor... de werkgevers. :D

De verrekening van de belastingen die de werknemer moet betalen, gebeurt uiteindelijk via de personenbelasting.
Van de uiteindelijke te betalen belasting, wordt de reeds ingehouden bedrijfsvoorheffing afgetrokken.
Het verstand is een betere koppelaarster dan dwaze bronst
( Arthur Schopenhauer )

Tmespreu
Berichten: 376
Juridisch actief: Ja

#6 , 29 aug 2010 10:14

oei oei, ik heb het dus zelf ook verkeerd begrepen..

Ik ben werkstudent sinds dit jaar en ben al serieus aan het werk geweest zonder rekening te houden met bovenstaande commentaren...

Kan iemand mij concreet zeggen (of zeggen waar ik het vind) hoeveel dagen/uren ik mag werken, hoeveel ik mag verdienen, edm; opdat er voor mij noch mijn ouders iets zou veranderen of verliezen? (gezin 2 werkende ouders, 1 kind)

Dank

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 29 aug 2010 11:49

oei oei, ik heb het dus zelf ook verkeerd begrepen..

Ik ben werkstudent sinds dit jaar en ben al serieus aan het werk geweest zonder rekening te houden met bovenstaande commentaren...

Kan iemand mij concreet zeggen (of zeggen waar ik het vind) hoeveel dagen/uren ik mag werken, hoeveel ik mag verdienen, edm; opdat er voor mij noch mijn ouders iets zou veranderen of verliezen? (gezin 2 werkende ouders, 1 kind)

Dank
zie link in m'n eerste post hier

Tmespreu
Berichten: 376
Juridisch actief: Ja

#8 , 29 aug 2010 12:11

[/quote]
zie link in m'n eerste post hier[/quote]

Zeer goede uitleg, dank je wel daarvoor!

Er wordt echter wel niets verteld over een maximumbedrag dat verdient mag worden?
Mag ik maw 100 000€ verdienen (binnen de beperking van 240uren)?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#9 , 29 aug 2010 13:27

zie link in m'n eerste post hier
Zeer goede uitleg, dank je wel daarvoor!

Er wordt echter wel niets verteld over een maximumbedrag dat verdient mag worden?
Mag ik maw 100 000€ verdienen (binnen de beperking van 240uren)?
voor de kinderbijslag: inderdaad
Laatst gewijzigd door JPV op 29 aug 2010 14:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Tmespreu
Berichten: 376
Juridisch actief: Ja

#10 , 29 aug 2010 14:08

en is er voor 'iets' anders dan wel een maximumbedrag waarmee ik rekening moet houden?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#11 , 29 aug 2010 14:29

en is er voor 'iets' anders dan wel een maximumbedrag waarmee ik rekening moet houden?
voor studiebeurs (zie ond.vlaanderen.be), om ten laste van je ouders te blijven (zie link en http://www.centenvoorstudenten.be" onclick="window.open(this.href);return false;), voor de belastingen zelf (gewoon het bedrag vanaf het KAN zijn dat je iets van belastingen moet betalen), ...

BellaChiCa
Berichten: 5

#12 , 05 okt 2010 19:31

1) een jobstudent betaalt evengoed belastingen als een werkstudent. Alleen worden er van een jobstudent geen bedrijfsvoorheffing afgehouden én betaalt een jobstudent geen RSZ. Belastingen hangt af van het totale financiële plaatje, niet van het aantal dagen tewerkstelling. Een jobstudent kan daardoor perfect belastingen betalen.

2) zoals reeds gezegd, "officieel werkstudent" is onzinnig, dit bestaat niet. Bovendien is het niet zo dat je "per jaar" verandert. Tijdens het jaar kan je nog veranderen, weliswaar met de nodige gevolgen.

3) het is wél onbeperkt, maar...

4) dit klopt, maar niet voor alles. Kindergeld hangt voor een student puur af van het aantal gewerkte uren, niet van een bedrag.

5) wel dus voor kinderbijslag ;)
Kan je nummertje 2 aub toelichten?

Ik ben momenteel jobstudente, heb van januari - juni 23 dagen gewerkt en in de zomervakantie ook 23 dagen. Nu wil ik graag overstappen naar statuut werkstudent.. Kan dit nu a? zo ja, wat zijn dan de gevolgen? Of kan ik liever wachten tot januari?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#13 , 05 okt 2010 21:24

Als jobstudent (werkende met "arbeidsovereenkomst voor studenten") kan je maximaal 2x23 dagen werken. Werk je 1 dag meer, dan zijn in theorie ALLE dagen niet meer als jobstudent, maar als gewone werknemer.

wat betekent dit in theorie: dat je werkgevers uit het verleden een factuur krijgen van zo'n 35% op je brutoloon in plaats van zo'n 5% tot 8% solidariteitsbijdrage. Op jouw loon moet er ipv 2,5 of 4,5% solidariteitsbijdrage, 13,07% RSZ afgedragen worden (wat de werkgever ook moet voorschieten). Als er in de arbeidsovereenkomsten naar jou toe een clausule staat dat je je verbindt om max. 23 dagen in zomer/buiten zomer te werken, kan de werkgever je het bedrag dat hij nu plotseling extra moet betalen, aan jou doorrekenen. Stel dat je 1000 euro bruto verdiende, mag je rekenen dat je een rekening van 400 euro kan krijgen.

Let wel, er staat "in theorie". In de praktijk gebeurt dit zelden, maar het kan.

Kan je dus overstappen naar WERKENDE student (ik haat het woord werkstudent): ja, perfect. Maar de gevolgen KUNNEN groot zijn. Wacht dus best tot januari en geniet van het studentenleven. Dat kan je ook doen zonder extra geld te verdienen. Indien je het financieel niet redt en moet werken om je basisvoorzieningen te hebben, klop dan aan bij de studentenvoorzieningen.

Terug naar “Loon”