Vraag procedure ontslag dringende reden vs loon

soest009
Topic Starter
Berichten: 4

Vraag procedure ontslag dringende reden vs loon

#1 , 14 aug 2010 09:49

Dag mensen,

Ik zit even met het volgende (stel deze vraag daar ik Nederlander ben en niet volledig op de hoogte ben met de wetgeving in België omtrent deze situatie).
Ik kijk dus aan op ontslag met dringende reden, echter is het zo dat ik nog steeds niet (sedert 2 Aug.) nog geen enkel schrijven heb ontvangen.
Volgens het hoofdkantoor ligt het dossier bij een advocatenkantoor.
Nu is het echter zo dat het loon van Juli en het vakantiegeld van dit jaar hierdoor word ingehouden.
Mag dit zomaar? Of is het ook zo in België dat mijn ex werkgever ten aller tijden verplicht is mij uit te betaling voor reeds verricht werk?
Ik heb reeds geprobeerd te zoeken hierna, maar kan eigenlijk zo snel niets concreets vinden.

Alvast bedankt voor elke komende reactie.
Met vriendelijke groet,

Patrick van Soest

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 14 aug 2010 22:44

Dag mensen,

Ik zit even met het volgende (stel deze vraag daar ik Nederlander ben en niet volledig op de hoogte ben met de wetgeving in België omtrent deze situatie).
Ik kijk dus aan op ontslag met dringende reden, echter is het zo dat ik nog steeds niet (sedert 2 Aug.) nog geen enkel schrijven heb ontvangen.
Volgens het hoofdkantoor ligt het dossier bij een advocatenkantoor.
Nu is het echter zo dat het loon van Juli en het vakantiegeld van dit jaar hierdoor word ingehouden.
Mag dit zomaar? Of is het ook zo in België dat mijn ex werkgever ten aller tijden verplicht is mij uit te betaling voor reeds verricht werk?
Ik heb reeds geprobeerd te zoeken hierna, maar kan eigenlijk zo snel niets concreets vinden.

Alvast bedankt voor elke komende reactie.
Met vriendelijke groet,

Patrick van Soest
een dringende reden moet in België aan strikte voorwaarden voldoen. Zie http://www.fedweb.belgium.be/nl/einde_l ... /index.jsp" onclick="window.open(this.href);return false; (ook al gaat het hier over overheidspersoneel, het is ook op normale werknemers van teopassing).

Momenteel ben je dus niet aan het werk? Het veiligst is om je aan te melden bij je werkgever en hem te laten aftekenen dat je niet moet komen werken.

Je werkgever moet je sowieso uitbetalen, ongeacht wat de reden van ontslag om dringende reden is (behoudens toegelaten afhoudingen, maar je zou normaal gezien op zijn minst iets moeten krijgen), het loon van juli had al moeten op ej rekening staan en (meestal) ook het vakantiegeld.

xena

#3 , 15 aug 2010 05:07

wanneer de werkgever de resultaten van een onderzoek afwacht loopt de arbeidsovereenkomst gewoon verder en moet u gewoon verder gaan werken .

kan je eens meedelen wat je reeds is gemeld , het beste is zelf niks te ondertekenen of schriftelijk te reageren en alle reactie's via de vakbond te doen zo kan je zelf geen begin van bewijs leveren .

arbeidsovereenkomstenwet 3/7/1978
Art. 35. Elke partij kan de overeenkomst zonder opzegging of vóór het verstrijken van de termijn beëindigen om een dringende reden die aan het oordeel van de rechter wordt overgelaten en onverminderd alle eventuele schadeloosstellingen.
Onder dringende reden wordt verstaan de ernstige tekortkoming die elke professionele samenwerking tussen de werkgever en de werknemer onmiddellijk en definitief onmogelijk maakt.
Ontslag om een dringende reden mag niet meer zonder opzegging of vóór het verstrijken van de termijn worden gegeven, wanneer het feit ter rechtvaardiging ervan sedert ten minste drie werkdagen bekend is aan de partij die zich hierop beroept.
(Alleen de dringende reden waarvan kennis is gegeven binnen drie werkdagen na het ontslag kan worden aangevoerd ter rechtvaardiging van het ontslag zonder opzegging of vóór het verstrijken van de termijn.
Op straffe van nietigheid, geschiedt de kennisgeving van de dringende reden hetzij bij een ter post aangetekende brief, hetzij bij gerechtsdeurwaardersexploot.
Deze kennisgeving kan ook geschieden door afgifte van een geschrift aan de andere partij.
De handtekening van deze partij op het duplicaat van dit geschrift geldt enkel als bericht van ontvangst van de kennisgeving.
De partij die een dringende reden inroept, dient hiervan het bewijs te leveren; bovendien moet zij bewijzen dat zij de termijnen voorzien in het derde en vierde lid geëerbiedigd heeft.)

Reclame

soest009
Topic Starter
Berichten: 4

#4 , 27 aug 2010 19:18

Tot op heden, reeds een maand later, heb ik nog steeds niets ontvangen.
Niet via geschrift, noch van een advocatenkantoor.
Ook heb ik nog steeds geen betaling van juli ontvangen alsmede het vakantiegeld dat dit jaar uitgekeerd dient te worden.

Heeft iemand een voorstel wat ik nu het beste kan doen ?

xena

#5 , 28 aug 2010 00:29

Tot op heden, reeds een maand later, heb ik nog steeds niets ontvangen.
Niet via geschrift, noch van een advocatenkantoor.
Ook heb ik nog steeds geen betaling van juli ontvangen alsmede het vakantiegeld dat dit jaar uitgekeerd dient te worden.

Heeft iemand een voorstel wat ik nu het beste kan doen ?
werk je daar nog ?
maak een afspraak met de inspectie van de sociale wetten .

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 28 aug 2010 10:21

Tot op heden, reeds een maand later, heb ik nog steeds niets ontvangen.
Niet via geschrift, noch van een advocatenkantoor.
Ook heb ik nog steeds geen betaling van juli ontvangen alsmede het vakantiegeld dat dit jaar uitgekeerd dient te worden.

Heeft iemand een voorstel wat ik nu het beste kan doen ?
werk je daar nog ?
maak een afspraak met de inspectie van de sociale wetten .
zoals reeds gezegd: deze kan niks afdwingen in individuele gevallen. De poster moet dus niet verwachten dat daarna alles opgelost zal zijn, zelfs al zegt de inspectie dat je gelijk hebt. Om het recht af te dwingen, zal je ofwel zelf stappen moeten ondernemen ofwel via advocaat of vakbond.

xena

#7 , 28 aug 2010 11:55

Tot op heden, reeds een maand later, heb ik nog steeds niets ontvangen.
Niet via geschrift, noch van een advocatenkantoor.
Ook heb ik nog steeds geen betaling van juli ontvangen alsmede het vakantiegeld dat dit jaar uitgekeerd dient te worden.

Heeft iemand een voorstel wat ik nu het beste kan doen ?
werk je daar nog ?
maak een afspraak met de inspectie van de sociale wetten .
zoals reeds gezegd: deze kan niks afdwingen in individuele gevallen. De poster moet dus niet verwachten dat daarna alles opgelost zal zijn, zelfs al zegt de inspectie dat je gelijk hebt. Om het recht af te dwingen, zal je ofwel zelf stappen moeten ondernemen ofwel via advocaat of vakbond.
klopt volledig
maar kunnen dan het volledige dossier zien en zo het juiste advies geven wat je moet doen
elke dag dat je afwacht is er eentje teveel , als ie er niet meer werkt (sedert 2/8)en werkloos is , is het 5 voor 12

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 28 aug 2010 21:27

klopt volledig
maar kunnen dan het volledige dossier zien en zo het juiste advies geven wat je moet doen
elke dag dat je afwacht is er eentje teveel , als ie er niet meer werkt (sedert 2/8)en werkloos is , is het 5 voor 12
net daarom zou ik de stap van de sociale inspectie hier overslaan. Mocht je onzeker zijn of je gelijk hebt, kan je de inspectie inschakelen, nu lijkt me dat tijdverlies.

soest009
Topic Starter
Berichten: 4

#9 , 29 aug 2010 00:45

Het geheel is even als volgt:

Mijn vriedin en ik breken omdat zij een ander had gevonden.
Hierop heb ik in eerste instantie mijn ontslag aangeboden.
Ik heb gesproken met iemand van personeelszaken en die gaf mij op dat moment aan dat het voor het bedrijf geen enkel
probleem zou zijn als ik per direct vertrok.
Omdat de huiselijke sfeer nog niet knijpend was heb ik dit dus achterwegen gelaten.
Echter twee dagen later is mijn ex veeleisender geworden en zag ik mij genoodzaakt om direct terug naar Nederland
te gaan.
Hierop ben ik dus ook naar mijn oude werkgever gegaan op de 3de dag na eerste afspraak.
Uiteraard was het eerdere persoon niet aanwezig en wisten andere niet van deze uitspraak, tevens zou het plotseling niet meer mogelijk zijn want ik was al reeds ingeroosterd e.d., op zicht ook al vreemd want normaal zijn roosters slecht 2 dagen op voorhand bekend en hier had men nog 1,5weken tot mijn opvolgende werkdag.
Gezien dat ik dus ook mijn werkkledij inleverde en men de ernst van de situatie zag gaf men mij aan dat het dan ontslag om dringende redenen word.
Waarop ik geantwoord had: het zij zo.
dit heeft plaatsgevonden op 22 Juli, en ik zat in de eerste week van een twee weekse vakantie.

Omdat mijn loon niet op de normale datum gestort was heb ik dus gebeld, hierop kreeg ik alleen te horen dat het bij een advocatenkantoor ligt en dat ik in die week bericht zou krijgen, dit was op de datum van 9 augustus.
Tot op de dag van vandaag heb ik nog geen bericht van BEIDE partijen, dus ook geen C4 of wat dan ook.
Naar mijn inzien (Nederlandse maatstaf) mag loon voor gewerkte dagen niet op deze wijze achter gehouden worden, dit geld tevens voor het vakantiegeld.
Is dit ook zo in België?

Nu dat ik dus een goede maand zonder inkomsten zit, begint het zeer nijpend te worden voor me.
Dank U allen voor Uw advies.

xena

#10 , 29 aug 2010 10:46

hierop kreeg ik alleen te horen dat het bij een advocatenkantoor ligt

Nu dat ik dus een goede maand zonder inkomsten zit, begint het zeer nijpend te worden voor me.
zullen allicht onderzoeken of u de arbeidsovereenkomst hebt verbroken en welke schadevergoeding ze kunnen eisen van u

soest009
Topic Starter
Berichten: 4

#11 , 29 aug 2010 20:48

hierop kreeg ik alleen te horen dat het bij een advocatenkantoor ligt

Nu dat ik dus een goede maand zonder inkomsten zit, begint het zeer nijpend te worden voor me.
zullen allicht onderzoeken of u de arbeidsovereenkomst hebt verbroken en welke schadevergoeding ze kunnen eisen van u
Ok, zou kunnen.
Maar is het ook rechts geldend voor hun om het loon van juli achter te houden en vakantiegeld achter te houden?

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#12 , 03 okt 2010 08:56

wat voor chinees is dat hier?

Terug naar “Loon”