***HELP****

BWANA
Topic Starter
Berichten: 1

***HELP****

#1 , 17 okt 2006 20:41

Ik ben en verkoopster in de food-sector,en ingeschreven als bediende.
Ik werk in een bvba die van mijn broer is.
Ik heb enkel recht op 20 betaalde vakantiedagen. Maar ze sluiten 2maal per jaar (1 x 2weken, 1x3weken) met deze 20 vakantiedagen kom ik niet toe om deze periodes te overbruggen. Nu dien ik elke week(om het tekort in te halen) een paar uur langer te werken dan mijn wettelijk contract maar daar heb ik geen problemen mee.
Maar dit jaar hebben ze al 3 x 1 dag extra gesloten wegens persoonlijke redenen en op mijn loonbriefje staat : "Toegelaten afwezigheid 1 dag". Ik ben voor deze dagen dan ook niet betaald.
Ik dacht dat een bediende elke maand hetzelfde maandloon ontvangt ongeacht de gepresteerde dagen. Ik werk ook op weekends, zondagen en feestdagen en mijn loon is altijd dezelfde...
Nu hebben ze besloten om eind december nog eens 2 dagen te sluiten.
Ik neem dit niet meer! Wat kan ik doen, is dit wettelijk en is het interessant om mij aan te sluiten bij een vakbond opdat zij mij kunnen verdedigen? Het is een vervelende zaak gezien het een familiebedrijf is.
Graag info van een ieder. Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sperwer
Berichten: 1155

#2 , 18 okt 2006 07:24

Je aansluiten bij een vakbond is zelfs noodzakelijk.

Want het loon van een bediende is idd afhankelijk van de gepreteerde dagen en uren.

En jou extra laten werken om tekort aan uren en dagen laten werken mag dus ook niet. zeker niet als het dagen zijn die zij verkiezen extra te sluiten.
Als zij extra willen sluiten moeten zij of deze dagen gewoon doorbetalen, of een aanvraag doen om jou deze dagen te laten vergoeden wegens werkloosheid.

Reclame

Terug naar “Loon”