minimumlonen in België als zelfstandige

Amy1984
Topic Starter
Berichten: 95

minimumlonen in België als zelfstandige

#1 , 16 jul 2010 00:22

Weet iemand welk loon in België wordt beschouwd als minimumloon als zelfstandige in hoofdberoep? Ik bedoel dan vooral vanaf welk bedrag ze zeggen dat je er eigenlijk niet van kan leven of dat ze je het advies geven je zelfstandige activiteit stop te zetten.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 16 jul 2010 08:46

Weet iemand welk loon in België wordt beschouwd als minimumloon als zelfstandige in hoofdberoep? Ik bedoel dan vooral vanaf welk bedrag ze zeggen dat je er eigenlijk niet van kan leven of dat ze je het advies geven je zelfstandige activiteit stop te zetten.
daar is geen bedrag op geplakt, lijkt me.

Anders vrees ik dat veel succesvolle zelfstandigen het advies zouden krijgen om te stoppen ;). Er is een groot verschil tussen het officiële inkomen en het werkelijke inkomen (waarbij je rekening houdt met de kosten die door de zaak gedragen wordt, maar de uitgaven van het gezin drastisch doen dalen).

FrankV
Berichten: 277

#3 , 16 jul 2010 08:52

Hoeveel heb je zelf nodig om te leven?
Wat zijn je maandelijkse lasten?
Met wat ben je tevreden?
Het leefloon van het OCMW, is dat niet iets van 750 EURO per maand?
Het verstand is een betere koppelaarster dan dwaze bronst
( Arthur Schopenhauer )

Reclame

FrankV
Berichten: 277

#4 , 16 jul 2010 09:07

Als zelfstandige zonder vennootschap keer je jezelf best een eigen loon uit.
Spreek dat met jezelf af.
Zet dat loon op een aparte rekening, beschouw dat als je inkomen zoals iemand in loondienst dat krijgt.
Je moet ook zelf je "vakantiegeld" opzij zetten.
Zelfdiscipline!
Uiteindelijk moet je ook een goede relatie hebben met je bankier, voor periodes dat je zelfstandige activiteit meer uitgaven dan inkomsten oplevert.
Het verstand is een betere koppelaarster dan dwaze bronst
( Arthur Schopenhauer )

FrankV
Berichten: 277

#5 , 16 jul 2010 09:15

En wanneer verschaft je bankier je krediet? Als hij verwacht dat jij hem terug kan betalen + interesten :D
UNIZO is ook een bron van informatie
Het verstand is een betere koppelaarster dan dwaze bronst
( Arthur Schopenhauer )

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#6 , 16 jul 2010 12:24

Behalve bij staking van betalingen is er niemand die je zal komen vertellen om te stoppen met je activiteit als zelfstandige.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

xena

#7 , 16 jul 2010 15:23

.
Laatst gewijzigd door xena op 21 okt 2011 14:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Amy1984
Topic Starter
Berichten: 95

#8 , 16 jul 2010 21:13

Behalve bij staking van betalingen is er niemand die je zal komen vertellen om te stoppen met je activiteit als zelfstandige.
en schijnzelfstandige , een zelfstandige die het heeft over een minimumloon lijkt mij allesinds verdacht
Helemaal niet, ik wil gewoon weten welk loon ik "moet" halen en of er een minimumloon is. Is toch belangrijk om weten als je voor de eerste keer start, dat je zo een beetje weet wat de doelstellingen zijn. Maar blijkbaar is daar niet echt "controle" op. Ik dacht gewoon dat als je bv in het begin een beetje langzaam start het eerste jaar, dat ze mss gaan zeggen dat je het minimum niet gehaald hebt en ermee moet ophouden. Dacht dat zoiets bestond.

Leek me een logische redenering. Stel je legt een boekhouding neer van "ik zeg maar iets" 600 euro netto per maand over. Dacht dat ze zich dan vragen zouden gaan stellen en je aanmanen je activiteit stop te zetten wegens te laag loon. Het is niet de bedoeling dat ik een zaak ga opstarten, maar wel als zelfstandige allerlei klusjes, werkjes uitvoeren.
Laatst gewijzigd door Amy1984 op 16 jul 2010 21:17, 1 keer totaal gewijzigd.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#9 , 16 jul 2010 21:16

Er zijn zelfs zelfstandigen die "chronisch" verlies lijden.....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

FrankV
Berichten: 277

#10 , 17 jul 2010 13:35

Verdoken armoede bij zelfstandigen komt veel voor.
Ook bij artsen, architecten, advocaten, ...
Zelfs een notaris kan problemen krijgen, als hij een gat in zijn hand heeft :D
Het is niet al goud dat blinkt
Het verstand is een betere koppelaarster dan dwaze bronst
( Arthur Schopenhauer )

FrankV
Berichten: 277

#11 , 17 jul 2010 13:38

Op de belastingbrief is er zelfs een rubriek om vorige verliezen af te trekken van je huidige inkomsten :D
Het verstand is een betere koppelaarster dan dwaze bronst
( Arthur Schopenhauer )

FrankV
Berichten: 277

#12 , 17 jul 2010 13:43

Je kunt natuurlijk ook een aanslag krijgen op grond van tekenen en indiciën. :D
Dan is het zaak om alles uit de kast te halen om je controleur van het tegendeel te bewijzen.
Het verstand is een betere koppelaarster dan dwaze bronst
( Arthur Schopenhauer )

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#13 , 17 jul 2010 13:44

Je kunt natuurlijk ook een aanslag krijgen op grond van tekenen en indiciën. :D
Dan is het zaak om alles uit de kast te halen om je controleur van het tegendeel te bewijzen.
Frank, in plaats van telkens een nieuwe post te maken bij elk idee, kan je ook je vorige post bewerken en aanvullingen doen.

bartvdv
Berichten: 1911

#14 , 17 jul 2010 13:55

Helemaal niet, ik wil gewoon weten welk loon ik "moet" halen en of er een minimumloon is. Is toch belangrijk om weten als je voor de eerste keer start, dat je zo een beetje weet wat de doelstellingen zijn. Maar blijkbaar is daar niet echt "controle" op. Ik dacht gewoon dat als je bv in het begin een beetje langzaam start het eerste jaar, dat ze mss gaan zeggen dat je het minimum niet gehaald hebt en ermee moet ophouden. Dacht dat zoiets bestond.
In een bvba bijvoorbeeld word je twee keer belast: vennootschapsbelasting en personenbelasting. Keer je jezelf te weinig uit dan word je daarvoor gestraft door middel van een hoger tarief in de vennootschapsbelasting. Er is dus in zekere zin wel een soort van minimumwedde. Maar als starter zou ik mij daar weinig zorgen over maken. Vergeet niet dat als je loon zelfs 0 euro bedraagt, je nog steeds de minimumbijdrage aan RSZ moet betalen van ongeveer 654 euro per kwartaal.

FrankV
Berichten: 277

#15 , 17 jul 2010 14:06

Je kunt natuurlijk ook een aanslag krijgen op grond van tekenen en indiciën. :D
Dan is het zaak om alles uit de kast te halen om je controleur van het tegendeel te bewijzen.
Frank, in plaats van telkens een nieuwe post te maken bij elk idee, kan je ook je vorige post bewerken en aanvullingen doen.
@ JPV
:oops: Mijn excuses ik ben een nieuweling op dit forum.
Ik zal voortaan rekening houden met uw opmerking, bedankt voor de tip.
Ik heb al meteen voor de eerste keer gebruikt gemaakt van de Quote-kno :) p
Het verstand is een betere koppelaarster dan dwaze bronst
( Arthur Schopenhauer )

Terug naar “Loon”