minimumlonen in België als zelfstandige

Amy1984
Topic Starter
Berichten: 95

Re: minimumlonen in België als zelfstandige

#16 , 17 jul 2010 16:04

Helemaal niet, ik wil gewoon weten welk loon ik "moet" halen en of er een minimumloon is. Is toch belangrijk om weten als je voor de eerste keer start, dat je zo een beetje weet wat de doelstellingen zijn. Maar blijkbaar is daar niet echt "controle" op. Ik dacht gewoon dat als je bv in het begin een beetje langzaam start het eerste jaar, dat ze mss gaan zeggen dat je het minimum niet gehaald hebt en ermee moet ophouden. Dacht dat zoiets bestond.
In een bvba bijvoorbeeld word je twee keer belast: vennootschapsbelasting en personenbelasting. Keer je jezelf te weinig uit dan word je daarvoor gestraft door middel van een hoger tarief in de vennootschapsbelasting. Er is dus in zekere zin wel een soort van minimumwedde. Maar als starter zou ik mij daar weinig zorgen over maken. Vergeet niet dat als je loon zelfs 0 euro bedraagt, je nog steeds de minimumbijdrage aan RSZ moet betalen van ongeveer 654 euro per kwartaal.
Ik ga geen bvba opstarten, gewoon zelfstandige in hoofdberoep.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
digits
Berichten: 224

#17 , 20 jul 2010 17:19

Helemaal niet, ik wil gewoon weten welk loon ik "moet" halen en of er een minimumloon is. Is toch belangrijk om weten als je voor de eerste keer start, dat je zo een beetje weet wat de doelstellingen zijn. Maar blijkbaar is daar niet echt "controle" op. Ik dacht gewoon dat als je bv in het begin een beetje langzaam start het eerste jaar, dat ze mss gaan zeggen dat je het minimum niet gehaald hebt en ermee moet ophouden. Dacht dat zoiets bestond.
In een bvba bijvoorbeeld word je twee keer belast: vennootschapsbelasting en personenbelasting. Keer je jezelf te weinig uit dan word je daarvoor gestraft door middel van een hoger tarief in de vennootschapsbelasting. Er is dus in zekere zin wel een soort van minimumwedde. Maar als starter zou ik mij daar weinig zorgen over maken. Vergeet niet dat als je loon zelfs 0 euro bedraagt, je nog steeds de minimumbijdrage aan RSZ moet betalen van ongeveer 654 euro per kwartaal.
Ik ga geen bvba opstarten, gewoon zelfstandige in hoofdberoep.
Zelfs dan heb je een minimumbijdrage per kwartaal die inderdaad rond de 654 eur schommelt. Zelfs al heb je verlies of heb je niets van inkomsten.

Er is wel 1 "minimum inkomst regel": je moet jaarlijks een omzet groter dan nul hebben: maw je moet minstens 1 factuur uitschrijven. Winst mag wel negatief zijn.

christophedidden
Berichten: 2

#18 , 20 jul 2010 21:40

Minimum loon als zelfstandige wordt geschat op min 14568€ bruto per jaar

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#19 , 20 jul 2010 22:18

Minimum loon als zelfstandige wordt geschat op min 14568€ bruto per jaar
bron?

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#20 , 21 jul 2010 00:42

Minimum loon als zelfstandige wordt geschat op min 14568€ bruto per jaar
Wie garandeert de zelfstandige dat minimumloon?????
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Loon”