doctoraatsbeurs: trouwen of niet?

*M*
Topic Starter
Berichten: 25

doctoraatsbeurs: trouwen of niet?

#1 , 09 okt 2006 10:26

Even onze situatie schetsen:
Ik woon samen, heb een kindje, en heb nog welgeteld 15 maanden recht op een niet-belastbare doctoraatsbeurs. Eigenlijk konden wij al drie jaar de vruchten plukken van het huwelijksquoti?nt omdat ik voor de belastingen geen inkomen heb, maar niemand heeft ons daar ooit op gewezen, en we wonen dus nog altijd gewoon feitelijk samen.
Loont het de moeite om toch alvast een samenlevingscontract af te sluiten (aangezien we trouwen niet iets vinden dat je zomaar snel doet)?
Als ik het goed begrepen heb, wordt het loon van mijn vriend pas op 1 januari 2008 herberekend. Dat is ongeveer het moment waarop ik zonder inkomen val. Ik maak pas in oktober 2008 kans op een nieuwe aanstelling, dus het geld zou wel welkom zijn om deze periode te overbruggen.

Stel dat ik in oktober 2008 kan beginnen werken met een (wel belastbare) postdoctorale beurs. Dan verdien ik naar alle waarschijnlijkheid (veel) meer dan mijn vriend (die halftijds werkt en huispapa is). Is het dan nog altijd in ons voordeel als we wettelijk samenwonen?

Hopelijk kan iemand me helpen door het bos de bomen weer een beetje te zien...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Wesley
Berichten: 294

#2 , 12 okt 2006 20:20

samenlevingscontract heeft GEEN fiscale gevolgen tenzij - mocht ge in testament vriend staan - betaal je laagste tarief succiessierechten.

Iets wat je na 1 jaar feitelijke samenwoning ook bereikt.

Fiscaal is trouwen dus nog altijd voordeliger ...

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 okt 2006 21:25

Wetboek van Inkomstenbelastingen

artikel 2

2? Gehuwden en echtgenoten - wettelijk samenwonenden

De wettelijk samenwonenden worden gelijkgesteld met gehuwden, en een wettelijk samenwonende wordt gelijkgesteld met een echtgenoot.

Artikel 126

? 1. In geval van huwelijk of wettelijke samenwoning wordt een gemeenschappelijke aanslag op naam van de beide echtgenoten gevestigd. Deze gemeenschappelijke aanslag belet niet dat het belastbare inkomen van elke echtgenoot afzonderlijk wordt vastgesteld.

? 2. In de volgende gevallen is ? 1 niet van toepassing :

1? voor het jaar van het huwelijk of de verklaring van wettelijke samenwoning;

Artikel 88

Wanneer een gemeenschappelijke aanslag wordt gevestigd en de beroepsinkomsten van ??n echtgenoot minder bedragen dan 30 pct. van het totale bedrag van de beroepsinkomsten van beide echtgenoten, wordt hem van de beroepsinkomsten van de andere echtgenoot een zodanig deel toegerekend dat de som van zijn eigen beroepsinkomsten en het toegerekend deel 30 pct. van dat totale bedrag bereikt, doch niet hoger is dan 8.560 EUR (basisbedrag 6.700 EUR).

Als u dit jaar een samenlevingscontract afsluit wordt voor de inkomsten van 2007 ??n gemeenschappelijke aanslag gevestigd en kan u voor de inkomsten van dat jaar genieten van het huwelijksquotient.

scorpioen

Reclame

*M*
Topic Starter
Berichten: 25

#4 , 14 okt 2006 01:14

Dag Wesley,
Ik ging er verkeerdelijk van uit dat wettelijk gaan samenwonen en een samenlevingscontract afsluiten hetzelfde is, maar dat is het blijkbaar niet :-)
Ik heb het dus wel degelijk over wettelijk gaan samenwonen, en wil graag weten of dat fiscaal in ons voordeel is en vooral: blijft.
Ik kan nog ??n jaar profiteren van mijn belastingsvrije beurs, maar als wettelijk samenwonen nadien w?l nadelig is voor onze portemonnee, dan laten we het liever zo...

basejumper
Berichten: 4629
Locatie: Diest

#5 , 14 okt 2006 12:02

Beste M,

je vraagt hier expliciet naar gevolgen personenbelasting voor de diverse keuzes. In praktijk kan je dit antwoord enkel vinden door vesrchillende simulaties te maken op een fiscaal programma. Op de website van DVV zal je het Fiscalc programma vinden dat je gratis kan gebruiken. het volstaat dezelfde gegevens te laten berekenen in situatie alleenstaand - wettelijk samenwonend - gehuwd.
Indien je er zelf geen kaas van gegeten hebt kan je bankier je vast helpen (bij Fortis gebruiken we datzelfde programma)
In elk geval zal op men dit forum geen individueel antwoord kunnen geven, net omwille van het feit dat we niet alle variabelen kennen die het finaal resultaat bepalen.
Ook in de toekomst zal het initiatief bij jou liggen. Niemand komt je ongevraagd fiscaal advies geven, net zomin als advocaten ongevraagd adviezen formuleren. Zelf naar een bekwaam accountant stappen of naar een bankier die enige fiscale know how heeft is dus aangeraden.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#6 , 14 okt 2006 12:40

Ik ging er verkeerdelijk van uit dat wettelijk gaan samenwonen en een samenlevingscontract afsluiten hetzelfde is, maar dat is het blijkbaar niet
Onder wettelijk samenwonenden wordt verstaan:

B.W. Art. 1475. <W> ? 1. Onder "wettelijke samenwoning" wordt verstaan de toestand van samenleven van twee personen die een verklaring hebben afgelegd overeenkomstig artikel 1476.
[...]

Art. 1476. <W> ? 1. Een verklaring van wettelijke samenwoning wordt afgelegd door middel van een geschrift dat tegen ontvangstbewijs wordt overhandigd aan de ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeenschappelijke woonplaats.
Dat geschrift bevat de volgende gegevens :[...]

Verder zie ik niet in hoe huwelijk of wettelijk samenwonen nadelig kan zijn op fiscaal vlak in vergelijking met gewoon feitelijk samenwonen. De vroeger bestaande discriminatie i.v.m. de belastingvrije som of cumul van inkomsten is afgeschaft.


scorpioen

*M*
Topic Starter
Berichten: 25

#7 , 16 okt 2006 10:05

bedankt voor alle antwoorden!

basejumper, wij zijn toevallig klant bij fortis.
mogen we daar dus gerust een afspraak maken om alles eens op een rijtje te zetten? zonder dat dat iets extra's voor hen oplevert? allez, ja, we gunnen hen al veel hoor, al onze rekeningen staan er, hypothecair krediet, verzekering... :wink:
ik denk dat we daar dan eens zullen binnenspringen! merci!

basejumper
Berichten: 4629
Locatie: Diest

#8 , 16 okt 2006 10:22

M,

Normaal mag dat geen probleem zijn. Indien je hypotheeklening enz daar loopt kan je perfect fiscaal advies vragen. Maak best een afspraak.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Loon”