laattijdige betalingen loon

Invictus
Topic Starter
Berichten: 5

laattijdige betalingen loon

#1 , 21 jun 2010 20:45

Geachte,

Ik ben bediende naar belgisch recht voor een buitenlandse onderneming waar het de laatste maanden niet goed meer blijkt te gaan.

- het loon wordt regelmatig te laat betaald (bv eens de 19e en de 10e van de maand erop volgend etc; enige voordeel is nog dat het uiteindelijk wel nog betaald wordt, alleen leef ik in de onzekerheid wanneer).
- nu heeft men mij gezegd dat het vakantiegeld in september zal worden uitbetaald ipv in mei of juni.
- er zijn er al eens liquiditeitsproblemen geweest.
- de secretaresse is ontslagen en een andere collega moet vanaf nu 40% werken ipv 100%.

Wat kan ik hieraan doen?

Ik heb het gevoel dat het ook deze maand wel eens opnieuw zou kunnen gebeuren dat het loon opnieuw te laat wordt gestort.

Wat kan ik hieraan doen?

Alvast dank voor de hulp.

A.I.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Invictus
Topic Starter
Berichten: 5

#2 , 22 jun 2010 07:31

Ik heb er gisteren ook eens mijn rekeninguittreksels eens op nageslagen.

In eerste instantie ben ik er van uitgegaan dat de laatste betalingsdag de 4e werkdag van de maand erop volgend is.
Van de 18 loonbetalingen die zijn gebeurd waren er 11 te laat.

Vervolgens heb ik er ook eens het arbeidsreglement op nageslagen.

Tot mijn grote verbazing staat hierin het volgende (Paritair comité 218):

"Het loon van de bedienden wordt per maand berekend en uiterlijk de 25ste dag van de maand betaald."

Volgens dit laatste zijn 17 van de 18 loonbetalingen te laat gebeurd, om van de betalingen van de onkostenvergoedingen dan nog te zwijgen (expense reglement is ook contractueel vastgelegd). Deze worden gewoonlijk zelfs 3 maand of later gestort.

Hoe kan ik dit best aanpakken?

Alvast dank.

I.A.

s21
Berichten: 21

#3 , 22 jun 2010 12:08

Beste,



Momenteel heb ik te maken met dezelfde (en meer uitgebreide) problematiek. Eveneens pc 218.

Echter staat onder pc 218 wel degelijk vermeld, dat het loon uiterlijk de 4de werkdag na de maand waarop het loon betrekking heeft dient uitbetaald te worden. In het specifieke arbeidsreglement van de onderneming waar je tewerkgesteld bent, kan dit verlengd worden tot maximum 7 werkdagen.

Deze informatie werd mij eveneens bevestigd door de vakbond.

Indien je dus spreekt over "uiterlijk de 25ste dag van de maand betaald", staat dat dan in het specifieke arbeidsreglement van je werkgever??

In ieder geval geef ik je dezelfde raad, die ik gekregen heb: bezoekje brengen aan het Toezicht op de Sociale Wetten. (http://www.meta.fgov.be/defaultTab.aspx?id=331)

Mijn vakbond kon "behalve een brief sturen met aanmaning tot naleven van de arbeidsovereenkomst + reglement" weinig doen en verwijzen mij aldus verder door.

Hopelijk heb je iets aan deze informatie.

Grtz.

Reclame

xena

#4 , 22 jun 2010 13:28



In ieder geval geef ik je dezelfde raad, die ik gekregen heb: bezoekje brengen aan het Toezicht op de Sociale Wetten. (http://www.meta.fgov.be/defaultTab.aspx?id=331)


Hopelijk heb je iets aan deze informatie.
is dit wel goede raad voor bij een bedrijf die grote kuis aan het houden is ?

Invictus
Topic Starter
Berichten: 5

#5 , 22 jun 2010 22:27

De vraag die ik mij eveneens stel:

Ik heb weliswaar een arbeidscontract naar belgisch recht, maar werk voor een buitenlandse onderneming (zetel is eveneens niet in België gelegen).

Kan een Belgische instantie (toezicht op sociale wetten) daar uberhaupt iets te zeggen hebben?

mvg,

I.A.

Invictus
Topic Starter
Berichten: 5

#6 , 22 jun 2010 22:33

"uiterlijk de 25ste dag van de maand betaald" staat effectief in het arbeidsreglement, maar zelfs indien het nog telkens 4 werkdagen later gestort zou worden, zou ik al zeer tevreden zijn

xena

#7 , 22 jun 2010 23:59

De vraag die ik mij eveneens stel:

Ik heb weliswaar een arbeidscontract naar belgisch recht, maar werk voor een buitenlandse onderneming (zetel is eveneens niet in België gelegen).

Kan een Belgische instantie (toezicht op sociale wetten) daar uberhaupt iets te zeggen hebben?
als je in belgie werkt wel

j.demoor
Berichten: 10360

#8 , 23 jun 2010 10:34

“Art.9. Het loon moet op gezette tijden, ten minste tweemaal in de maand, met een tussenpoos van ten hoogste zestien dagen, worden uitbetaald, behalve wat betreft:1° het loon van de bedienden, dat ten minste om de maand moet worden uitbetaald...Bij ontstentenis van een collectieve arbeidsovereenkomst, moet het loon worden uitbetaald op de tijdstippen en binnen de termijnen die zijn vastgesteld in het arbeidsreglement of in enig ander vigerend reglement.”(12 APRIL 1965. - Wet betreffende de bescherming van het loon der werknemers).

Miskent de werkgever voornoemde ’gezette tijden’ maan hem dan aangetekend aan deze in acht te nemen.Geeft hij hieraan geen tijdig en afdoende gevolg,wend u dan tot:
Inspectie Sociale Wetten:
http://www.vlaanderen.be/servlet/Satell ... ijn%2FView" onclick="window.open(this.href);return false;


“Art.38.De werkgever betaalt aan de bediende...die vakantie neemt : 1° de normale bezoldiging in overeenkomst met de vakantiedagen;2° per maand in de loop van het vakantiedienstjaar gepresteerde of daarmede gelijkgestelde dienst, een toeslag die gelijk is aan 1/12 van 92 pct. van de brutowedde der maand waarin de vakantie ingaat“(30 MAART 1967. - Koninklijk besluit tot bepaling van de algemene uitvoeringsmodaliteiten van de wetten betreffende de jaarlijkse vakantie van de werknemers).

Miskent de werkgever voornoemde betaling te doen bij het nemen van vakantie maan hem dan aangetekend aan deze in acht te nemen. Geeft hij hieraan geen tijdig en afdoende gevolg,wend u dan tot:
Sociale inspectie:
http://www.socialsecurity.fgov.be/nl/ov ... ie/geo.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

s21
Berichten: 21

#9 , 25 jun 2010 16:22



In ieder geval geef ik je dezelfde raad, die ik gekregen heb: bezoekje brengen aan het Toezicht op de Sociale Wetten. (http://www.meta.fgov.be/defaultTab.aspx?id=331)


Hopelijk heb je iets aan deze informatie.
is dit wel goede raad voor bij een bedrijf die grote kuis aan het houden is ?
Xena,

Waarom deze bedenking? Mijn huidige werkgever zit namelijk ook in slechte papieren...

Invictus
Topic Starter
Berichten: 5

#10 , 02 jul 2010 00:45

vandaag eveneens te horen gekregen dat ik de 250 € aan ecocheques waar volgens PC 218 recht op heb niet zal krijgen
wegens "geen ruimte voor extra's"

Terug naar “Loon”