maandcontract als interim en uitbetaling loon

boonen.hilde1
Topic Starter
Berichten: 4

maandcontract als interim en uitbetaling loon

#1 , 16 jun 2010 09:29

Ik ben nu 3 jaar als interim tewerkgesteld bij dezelfde firma. Sinds 1 jaar heb ik maandcontracten ipv de gebruikelijke weekcontracten. Toch wordt mijn loon nog steeds op weekbasis uitbetaald. Ik had liever gezien dat mijn loon ook op maandbasis wordt uitbetaald; is dit wettelijk mogelijk?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
xena

#2 , 16 jun 2010 10:17

Ik ben nu 3 jaar als interim tewerkgesteld bij dezelfde firma. Sinds 1 jaar heb ik maandcontracten ipv de gebruikelijke weekcontracten. Toch wordt mijn loon nog steeds op weekbasis uitbetaald. Ik had liever gezien dat mijn loon ook op maandbasis wordt uitbetaald; is dit wettelijk mogelijk?
als je bediende bent is dit wettelijk mogelijk , maar allicht staat in je interimovereenkomst met het interimbureau dat ze jou wekelijks moeten/mogen betalen

boonen.hilde1
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 16 jun 2010 12:12

Ik ben inderdaad tewerkgesteld als bediende. Ik zal mijn contracten er eens op nakijken of het inderdaad vermeld is dat de uitbetaling van het loon op weekbasis is.

Ik heb nog een vraag:
er zijn verschillende problemen ivm loonbrieven (ook bij mijn 2 andere collega's-interims). zo zijn er problemen met de jobkorting van februari 2009; extra CAO dagen die vaste werknemers vrij mogen opnemen; bij ons worden die gewoon uitbetaald; verschillend uurtarief bij de opname van ADV-dagen etc.....
al deze problemen hebben we al begin mei 2010 aan het interimkantoor meegedeeld maar ze blijven rond de feiten draaien en geven antwoorden die kant nog boom raken of helemaal geen antwoord. (ik vermoed dat ze hopen dat we het opgeven).
Waar kunnen we terecht als het interimkantoor geen antwoord kan/wil geven op onze opmerkingen?
De vakbond en de sociale inspectie zijn mogelijkheden maar vooral dat laatste is een vrij drastische oplossing die ik liever niet gebruik als het niet nodig is.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 16 jun 2010 13:36

Ik ben inderdaad tewerkgesteld als bediende. Ik zal mijn contracten er eens op nakijken of het inderdaad vermeld is dat de uitbetaling van het loon op weekbasis is.

Ik heb nog een vraag:
er zijn verschillende problemen ivm loonbrieven (ook bij mijn 2 andere collega's-interims). zo zijn er problemen met de jobkorting van februari 2009; extra CAO dagen die vaste werknemers vrij mogen opnemen; bij ons worden die gewoon uitbetaald; verschillend uurtarief bij de opname van ADV-dagen etc.....
al deze problemen hebben we al begin mei 2010 aan het interimkantoor meegedeeld maar ze blijven rond de feiten draaien en geven antwoorden die kant nog boom raken of helemaal geen antwoord. (ik vermoed dat ze hopen dat we het opgeven).
Waar kunnen we terecht als het interimkantoor geen antwoord kan/wil geven op onze opmerkingen?
De vakbond en de sociale inspectie zijn mogelijkheden maar vooral dat laatste is een vrij drastische oplossing die ik liever niet gebruik als het niet nodig is.
ivm de jobkorting: indien die niet zou toegepast zijn in februari 2009, zal die toegepast worden via je belastingsbrief die je nu moet invullen.

boonen.hilde1
Topic Starter
Berichten: 4

#5 , 16 jun 2010 15:04

ivm de jobkorting... het is correct dat dat verrekend wordt met de personenbelasting.
Nu is alleen het probleem dat het interimkantoor beweert dat zij die wel toegepast hebben.
En inderdaad, 50% van de jobkorting is verrekend via het loon. (mijn loonbrieven liegen er niet om)
Wat met de andere 50%? Hoe kan FOD financiën dit weten? Ik vermoed dat het interimkantoor door heeft gegeven dat de jobkorting wel voor 100% is toegepast....(dit kan ik evenwel onmogelijk bewijzen)
Hoe kan ik op mijn aanslagberekening zien dat FOD financiën die ontbrekende 50% verrekent?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 16 jun 2010 15:16

ivm de jobkorting... het is correct dat dat verrekend wordt met de personenbelasting.
Nu is alleen het probleem dat het interimkantoor beweert dat zij die wel toegepast hebben.
En inderdaad, 50% van de jobkorting is verrekend via het loon. (mijn loonbrieven liegen er niet om)
Wat met de andere 50%? Hoe kan FOD financiën dit weten? Ik vermoed dat het interimkantoor door heeft gegeven dat de jobkorting wel voor 100% is toegepast....(dit kan ik evenwel onmogelijk bewijzen)
Hoe kan ik op mijn aanslagberekening zien dat FOD financiën die ontbrekende 50% verrekent?
dat kan je niet zien omdat er geen aparte verrekening is.

Hoe zit het systeem in elkaar (simpel uitgelegd):

Tot voor kort betaalde jij bvb 25% belasting op je loon. Daarom werd er telkens 25% van je loon afgehouden voor bedrijfsvoorheffing.

Toen de regering een korting op de belastingen wou introduceren (van 25% naar 24%), wou men dat de mensen het echt zagen in hun portemonnee. De afhouding van 25% naar 24% doen, zal niemand merken. Als je echter de afhouding op 25% laat, maar eenmalig een vermindering van die 25% met 100 euro toepaste, zien de mensen dit beter.

Concreet is het dus als volgt:
2008:
- je betaalde 25% bedrijfsvoorheffing elke maand
- op het einde van het jaar betaal je via je belastingsbrief daardoor 25% belastingen.

2009: men wil je slechts 24% belasting laten betalen.

Afhankelijk of je werkgever die jobkorting nu volledig toepaste, krijg je de volgende situaties:

A) werkgever past ze toe:
- je betaalt elke maand 25% bedrijfsvoorheffing
- in februari kreeg je netto 100 euro meer loon
- daardoor betaal je slechts 24% belasting als je die 2 zaken samen neemt.

B) werkgever pastte ze niet (of slechts gedeeltelijk, al dan niet terecht) toe:
- je betaalt elke maand 25% bedrijfsvoorheffing
- in februari krijg je niks (of een deel)
- bij de belastingsbrief krijg je 100 euro méér terug of moet je 100 euro minder betalen, omdat je slechts 24% belasting moest betalen en dus iets teveel betaald heeft.

OF, in cijfers:
A) elke maand betaalde je 400 euro bedrijfsvoorheffing, behalve in februari (400 - 100 = 300). Daardoor betaal je op 1 jaar 400x11+300 = 4700 euro belastingen. Op een fictief loon van 20000 euro betaal je bvb 4400 euro belastingen. 4400 min 4700 => bij je belastingsbrief krijg je 300 euro terug.
B) elke maand betaal je 400 euro bedrijfsvoorheffing, ook in februari. Daardoor betaal je 12x400 = 4800 euro belastingen. Op datzelfde fictief loon betaal je in hetzelfde jaar ook maar 4400 euro belastingen, daardoor krijg je bij je belastingsbrief 400 euro terug. Je krijgt dus dan terug wat je in februari niet kreeg.

(voor alle duidelijkheid: fictieve bedragen en percentages)

boonen.hilde1
Topic Starter
Berichten: 4

#7 , 17 jun 2010 10:40

JPV,

Héél, héél veel dank voor je duidelijk (en verhelderend) antwoord. Klaarblijkelijk is het dus echt niet zo moeilijk!
Dit hadden we eigenlijk van het interimkantoor moeten krijgen; waarom zij dat niet kunnen/willen is voor ons nog steeds een raadsel.
Hoe dan ook is er nu 1 probleem opgeloste. Op naar de volgenden!!!!

Terug naar “Loon”