nog een vraagje ivm vakantiegeld bij nieuwe werkgever

Relinde
Topic Starter
Berichten: 1

nog een vraagje ivm vakantiegeld bij nieuwe werkgever

#1 , 10 jun 2010 20:21

Het is waarschijnlijk een topic wat al veelvuldig voorgekomen is hier, maar ik kom er niet echt wijs uit.
In 2008 ben ikzelf van werkgever veranderd (midden september) en heb ik van mijn oude werkgever het enkel en dubbel vakantiegeld ontvangen. Ik was in de overtuiging dat ik dan bij mijn nieuwe werkgever geen loon en/of vakantiegeld zou ontvangen. Maar blijkbaar kreeg ik toen in 2009 wél een volledig maandloon én nog een klein deel vakantiegeld omdat ik binnen een bepaalde periode van werk veranderd was. Hier kon ik zelf niet zo goed aan uit, maar was blij dat er een mooi bedrag op de rekening stond.
Vorig jaar is mijn echtgenoot in mei van werk veranderd en nu zou hij volgende maand zo goed als geen loon betaald krijgen. Klopt dit ? Of is het zo dat hij wel zijn gewone loon krijgt en vakantiegeld van een half jaar ?
We werken beiden als bedienden onder hetzelfde par.com.
Nu zijn er al veel mensen die het me proberen uit te leggen, maar ik ben hier écht een leek in.
Als jullie het me in een soort "guide for dummies" kunnen uitleggen ?

Alvast bedankt !

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 12 jun 2010 10:03

“Art.38.De werkgever betaalt aan de bediende...die vakantie neemt : 1° de normale bezoldiging in overeenkomst met de vakantiedagen;2° per maand in de loop van het vakantiedienstjaar gepresteerde of daarmede gelijkgestelde dienst, een toeslag die gelijk is aan 1/12 van 92 pct. van de brutowedde der maand waarin de vakantie ingaat“(30 MAART 1967. - Koninklijk besluit tot bepaling van de algemene uitvoeringsmodaliteiten van de wetten betreffende de jaarlijkse vakantie van de werknemers).

Wat u in de loop van het vakantieDIENSTJAAR presteerde bij uw vroegere werkgever moet deze u betalen (bij einde arbeidsovereenkomst).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Loon”