wijziging groepsverzekering

treza
Topic Starter
Berichten: 2

wijziging groepsverzekering

#1 , 27 sep 2006 22:21

Nadat ik 10 jaar zelfstandig ondernemer was, ben ik 22 jaar geleden gaan werken in dienst van een groot bedrijf. Mijn ervaring werd geapprecieerd door mij een behoorlijke wedde te betalen en een mooie groepsverzekering (op te nemen op 60 jaar ) af te sluiten. Deze groepsverzekering is sedert 1974 van toepassing op alle personeelsleden van het bedrijf.
Op 60 jaar zal ik 25 jaar bij dit bedrijf werken.
Deze groepsverzekering beoogt als ?te bereiken doel(*) op 60 jr? dat het verschil tussen 75% van de laatste wedde en het wettelijk pensioen verder uitgekeerd wordt. Men kan ook kiezen voor een ??nmalige kapitaaluitkering op 60 jaar. Het speciale hierbij is dat de diensttijd van 25jr en meer gelijk gesteld wordt met 45 jr in de berekening van de extra-wettelijke lijfrente (*)

Een collega van mij die vorig jaar 60 werd en eveneens 25 jr dienst had was in de wolken met de uitbetaling van die groepsverzekering.

Sinds kort is de werkgever in overleg met de beheerder van de verzekering, alles aan het herschrijven in het kader van de wet-Colla en de WAP . Plots wordt de 25/45 compensatie niet meer gezien als extra stimulans voor ervaren medewerkers aan te trekken en te houden maar bekijkt men het plots als discriminatie voor hen die recht vanuit de schoolbanken bij de firma aan het werk gingen. Men spreekt van herverdelen en het is duidelijk dat degene met 25 dienstjaren zal afstaan aan diegene met 40 dienstjaren.

Kan men zomaar die spelregels wijzigen tijdens je loopbaan.
De werkgever en verzekering zeggen dat zij geen vragende partij zijn maar wettelijk verplicht worden dit te doen.
Wordt hem geen mogelijkheid gegeven dit op een of andere manier te compenseren ofte interpreteren ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#2 , 27 sep 2006 23:24

De werkgever en verzekering...zijn...wettelijk verplicht...dit te doen.
Weet U welke de 'wettelijke basis' is?

Art. 6. Alle...strijdige bedingen zijn nietig voor zover zij ertoe strekken de rechten van de werknemer in te korten of zijn verplichtingen te verzwaren.(3 juli 1978, Wet Arbeidsovereenkomsten)

Art. 26. Van een in een paritair orgaan gesloten overeenkomst zijn de bedingen die verband houden met de individuele betrekkingen tussen werkgever en werknemer...tenzij in de individuele arbeidsovereenkomst schriftelijk een met de overeenkomst strijdig beding is opgenomen.(5 december 1968, CAO wet)

Art. 4:110 Een partij kan een niet afzonderlijk onderhandeld beding vernietigen indien het in strijd met de eisen van de goede trouw, het evenwicht tussen de uit de overeenkomst voortvloeiende rechten en verplichtingen van de partijen ten nadele van die partij aanzienlijk verstoort, gelet op de aard van de verschuldigde prestatie, alle andere bepalingen van de overeenkomst en de omstandigheden bij het sluiten van de overeenkomst.(1998,Verdrag van de beginselen van het europees overeenkomstenrecht)

treza
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 28 sep 2006 20:23

Het betreft de wet-Colla (2000) en de WAP (2003) Wet op Aanvullende Pensioenen.
Sorry ik ben een leek wat dit betreft.
Misschien vind je hierover meer in o.a. in volgende scriptie:
http://doks.khk.be/vzw-bachelor/do/reco ... 5908980056

Reclame

Terug naar “Loon”