Gebruik GSM en abonnement

powerdirk
Topic Starter
Berichten: 3
Locatie: Brussel

Gebruik GSM en abonnement

#1 , 01 jun 2010 23:37

Ik heb voor mijn huidige functie een gsm ter beschikking en een abonnement van een bepaald budget. Wat betreft het gebruik van die gsm is er geen enkele policy of vermelding in het contract. Wat betreft het toestel is er een klein contract waarin staat dat de werknemer deze altijd mag terugvorderen.
Voor dit voordeel betalen we geen enkele bijdrage; de werkgever verkoopt dit aan de fiscus als een puur werkmiddel.
Kan de werkgever deze gsm en abonnement zomaar eenzijdig afnemen zonder het te compenseren in het loon? Er staat nergens op papier dat je er geen privé-gesprekken mee mag doen; iedereen doet het en niemand heeft er ooit een opmerking over gekregen. M.a.w. kan dit beschouwd worden als een verworven recht?
Kan men het terugeisen van deze gsm en abonnement doen onder de drog-reden dat je functie veranderd van een externe functie naar een interne functie?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 01 jun 2010 23:50

"Voor dit voordeel betalen we geen enkele bijdrage; de werkgever verkoopt dit aan de fiscus als een puur werkmiddel. Staat er in uw contract dat een GSM deel uitmaakt van uw vergoeding? Indien niet dan mag uw werkgever de GSM terugvragen indien hij van oordeel is dat je dat werkinstrument niet meer nodig hebt.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

powerdirk
Topic Starter
Berichten: 3
Locatie: Brussel

#3 , 02 jun 2010 20:18

Wordt dit dan soms niet gezien als een 'verworven recht'? Een 'verworven recht' is toch een soort van voordeel waarover je beschikt en wat niet noodzakelijk in je contract vermeld moet staan.

En als een gsm wordt gezien als een werkmiddel voor het uitoefenen van je functie, dan is het toch raar dat ze een werkmiddel afnemen terwijl je functie niet wijzigt?

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 02 jun 2010 20:35

Wordt dit dan soms niet gezien als een 'verworven recht'? Een 'verworven recht' is toch een soort van voordeel waarover je beschikt en wat niet noodzakelijk in je contract vermeld moet staan.

En als een gsm wordt gezien als een werkmiddel voor het uitoefenen van je functie, dan is het toch raar dat ze een werkmiddel afnemen terwijl je functie niet wijzigt?

Wat betreft het toestel is er een klein contract waarin staat dat de werknemer deze altijd mag terugvorderen.

Ik veronderstel dat u werkgever bedoelt ipv werknemer. Als dat het geval is heeft de werkgever in feite van in het begin duidelijk gesteld dat het niet om een verworven recht kan gaan.

Voor de rest:

bent u nu de enige die geen GSM heeft in het bedrijf?
hoe lang had u een GSM?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

LegalUnionMember
Berichten: 1

#5 , 02 jun 2010 22:57

Ik veronderstel ook dat je werkgever bedoelt wat betreft het contract rond het gsm toestel.

Volgens wat ik lees is er enkel een contract ivm het toestel; wellicht is dit een soort van contract dat gaat over de bruikleen ervan. De vraag is echter of het ook iets zegt over het abonnement zelf? Als u contractueel niks op papier heeft over dit abonnement (wat in de meeste firma's wel een bepaalde limiet heeft) dan legt het u eigenlijk geen beperking op. M.a.w. is het toegestaan dat u er ook privé-gesprekken mee doet (al wat niet volgens een policy verboden wordt, wordt beschouwd als aanvaard).

Het feit of u al dan niet de enige bent die een gsm heeft of niet doet er volgens mij niet toe. GSM en abonnement wordt vaak aan een bepaalde functie gekoppeld waardoor niet iedereen over dit voordeel beschikt.

De vraag is inderdaad wel hoe lang je reeds beschikt over deze gsm (toestel EN abonnement; alhoewel ze wat toestel betreft wel een punt hebben om op te staan).?
Heb je in het verleden ook privé-oproepen gedaan met dat abonnement? Zoja, hebben ze je dit dan ooit verboden? Want als je privé-gesprekken uitvoert en dit wordt 'aanvaard' dan heb je dus wel een financieel privé-voordeel aan dat abonnement. En als er dan geen enkele policy is die dit verbied, dan valt dit mijn inziens wel onder het begrip 'verworven recht'.

Alleen is het de vraag of dit 'verworven recht' financieel groot genoeg is om er een zaak van te maken. Ben je de enige die plots dit voordeel verliest?

Terug naar “Loon”