Werkgever weigert bonus uit te betalen.

NeedAdvise
Topic Starter
Berichten: 1

Werkgever weigert bonus uit te betalen.

#1 , 12 mei 2010 16:54

Beste,

Ik ben sinds midden januari 2009 werkzaam als informaticus bij mijn huidige werkgever.
In mijn arbeidsvereenkomst staat een clausule die zegt 'de werkgever zal een bonussysteem uitwerken dat de werknemer een maximum van 12,50% bonus op zijn jaarsalaris kan opleveren'.
Er zijn geen andere vermeldingen omtrent de bonus opgenomen.

In 2009 heeft mijn werkgever evenwel geen targets voor mij vastgelegd.
Mijn rechtstreekse overste werd in april bedankt voor bewezen diensten en eind mei werd ik voorgesteld aan mijn nieuwe overste. Géén van beiden noch de HR-verantwoordelijke heeft targets vastgelegd.

Tijdens 2009 zijn er in totaal géén functioneringsgesprekken geweest met mij en er is mij ook in totaal niet medegedeeld dat ik zogezegd 'niet goed bezig was'. Zelf ben ik er van overtuigd dat ik zéér goed bezig ben.

In Januari 2010 heb ik vervolgens zelf de vraag gesteld om een evaluatie te krijgen teneinde mijn bonus te bekomen. Nadat ik zelf ettelijke keren deze evaluatie aangevraagd heb, heb ik begin Februari 2010 van mijn overste een evaluatie gekregen. De beoordeling op zeven verschillende punten was 5 x Voldoende en 2 x Positief. (De mogelijkheden waren Slecht - Onvoldoende - Voldoende en Positief)
Er staan tevens bij de 5 Voldoende positieve commentaren alsook de melding dat de uitvoering van mijn taak door de drukke werkzaamheden wel eens onder druk komt te staan.

Deze evaluatie is op papier gezet en ik heb hier een elektronische kopij van gekregen.

Sinds februari stel ik geregeld de vraag hoe en wanneer mijn bonus bepaald en uitbetaald gaat worden.

Telkens werd mij door mijn overste medegedeeld dat dit pas kon bepaald worden na het bepalen van het zakencijfer van 2009 (wat eind maart heeft plaatsgevonden). (Mijn bonus is weliswaar niet aan het zakencijfer van het bedrijf gekoppeld).

Midden maart 2010 is onze CEO plots totaal onverwacht ontslagen en vervangen door een nieuwe interim CEO, waarop mij door mijn overste medegedeeld werd dat dit natuurlijk de zaken niet gaat bespoedigen.

Eind april wordt mij vervolgens in een meeting letterlijk medegedeeld :
'Je zal het niet graag horen, maar we hebben beslist om je voor 2009 géén bonus uit te betalen, aangezien er géén targets voor jou vastgelegd werden. En aangezien er géén targets werden vastgelegd wordt de toekenning van de bonus afhankelijk gesteld van een evaluatie van het voorbije jaar'. Tegelijkertijd wordt mij door de HR-verantwoordelijke die mij niet durfde aan te kijken plots medegedeeld dat de behaalde resultaten onder de verwachtingen bleven en dat er vele zaken voor verbetering vatbaar zijn. Mijn overste heeft géén woord toegevoegd aan het pleidooi van de HR-verantwoordelijke.

Ik kon mijn oren niet geloven, ik ben van 's morgens tot 's avonds (en dikwijls na de uren) bezig en dan krijg je zoiets te horen.
En dit terwijl ik in Februari 2010 (3 maand geleden dus) een positieve evaluatie kreeg van mijn overste.

Nu heb ik ondertussen begrepen dat het vastleggen van targets een taak is van mijn werkgever, die dit niet gedaan heeft, en die dit voor 2010 ook nog niet gedaan heeft, idem dito wat betreft functioneringsgesprekken.

Ik heb wel vernomen dat buiten de verkopers om er weinig werknemers zijn in ons bedrijf die een bonus in hun arbeidsovereenkomst hebben kunnen bedingen. De verkopers hebben ondertussen wél hun bonus in ontvangst mogen nemen....

Kan dit soort praktijken, eerst krijg je een positieve evaluatie en drie maand later krijg je een negatieve evaluatie die écht géén steek houdt, teneinde een excuus te hebben om géén bonus te moeten uitbetalen.

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

Terug naar “Loon”