Ecocheques nog altijd niet ontvangen

patrickpatrick
Topic Starter
Berichten: 5

Ecocheques nog altijd niet ontvangen

#1 , 11 mei 2010 17:35

Op het werk (KMO -10 werknemers) hebben wij nog altijd geen Ecocheques ontvangen. Ze stonden nochtans op de loonfiches van november. Telkens als er naar gevraagd wordt is het de fout van het sociaal bureau. Als je dan het sociaal bureau opbelt willen zij geen enkele uitleg geven aan personeel van ons bedrijf.
Er zijn hier ook enkele arbeiders die sedert een 3-tal maanden ook maaltijdcheques op hun loonfiche hebben staan maar niet ontvangen. Ook hier is het (zogezegd) de fout van het sociaal bureau.
Welke dienst kunnen wij contacteren om meer uitleg te krijgen ivm met termijnen voor het ontvangen van die Eco- en maatijdcheques.

Mvg,
P.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Tharuler
Berichten: 12

#2 , 11 mei 2010 17:52

Jouw baas betaalt jou uit, hoe hij aan die maaltijdcheques komt is zijn verantwoordelijkheid. Je moet dus zelf niet bellen naar het sociaal bureau, maar dit gewoon rechtstreeks opnemen met je baas.

patrickpatrick
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 12 mei 2010 10:17

Zoals ik al vermeld heb is het volgens de baas de fout van het sociaal bureau. Ik wil gewoon weten waar ik terecht kan over termijnen van uitbetalingen en wie controle doet op die zaken.

P.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 12 mei 2010 11:00

Zoals ik al vermeld heb is het volgens de baas de fout van het sociaal bureau. Ik wil gewoon weten waar ik terecht kan over termijnen van uitbetalingen en wie controle doet op die zaken.

P.
Loon (inclusief eco- en maaltijdcheques) moet uitbetaald worden binnen de 7 werkdagen na "de arbeidsperiode" (normaal na het einde van de maand bij bedienden).

Het is de werkgever die verantwoordelijk is voor de betaling zoals hoger gezegd. Met het sociaal bureau heb je inderdaad in principe geen uitstaans. Zij zorgen enkel ervoor dat de werkgever een aantal zaken zelf niet moet doen. De verantwoordelijkheid blijft bij de werkgever (die dan wel het sociaal bureau in gebreke kan stellen).

Aangezien het ondertussen toch al van begin december is dat je nog iets moet krijgen, zou ik toch, eerst vriendelijk, de baas te vragen om direct naar het sociaal bureau te bellen om te zien wat het probleem is. Laat hem desnoods het sociaal bureau in gebreke stellen via een brief.

Wil hij dat niet, ga je mss toch best eens kijken wat je via je vakbond kan doen, want dan is hij echt van slechte wil.

Doet hij dat, geef hem dan enkele dagen rust om die dingen uit te klaren. Is het daarna nog niet opgelost, zal het vakbondswerk zijn.

xena

#5 , 12 mei 2010 13:46

.
Laatst gewijzigd door xena op 21 okt 2011 14:54, 1 keer totaal gewijzigd.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 12 mei 2010 18:24

Het is de werkgever die verantwoordelijk is voor de betaling zoals hoger gezegd. Met het sociaal bureau heb je inderdaad in principe geen uitstaans.
een externe dienst die de lonen uitbetaald kan lasthebber en verantwoordelijk zijn . in de meeste gevallen niet , maar het kan .
ook tegenover de werknemer? op basis waarvan?

xena

#7 , 12 mei 2010 20:04

.
Laatst gewijzigd door xena op 21 okt 2011 14:54, 1 keer totaal gewijzigd.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 12 mei 2010 21:23

bvb. wet 8/6/1972
Art. 3bis. <W> Op advies van het voor het betrokken havengebied bevoegd paritair comité, kan de Koning de werkgevers, die in dit gebied havenarbeiders tewerkstellen, verplichten zich aan te sluiten bij een door hem erkende organisatie van werkgevers, die in de hoedanigheid van lasthebber alle verplichtingen vervult die voor de betrokken werkgevers krachtens de individuele en collectieve arbeidswetgeving en de sociale zekerheidswetgeving, voortvloeien uit de tewerkstelling van havenarbeiders.
pfuh :p. Havenarbeiders, altijd een ras apart :p

HarK
Berichten: 5
Locatie: Vlaams Brabant

#9 , 17 jul 2010 09:21

patrickpatrick, je bent niet alleen.

Ik heb pas heel recent de ecocheques van 2010 gehad. Ik wacht nog op die van 2009.

Begrijpe wie begrijpe kan. En inderdaad steekt men het steeds op sodexho maar dat maakt voor ons eigenlijk niets uit.. Het is een vervelende maatregel, er zijn zoveel betere manieren maar hij is er nu dus zowel wij als de werkgevers zullen ermee moeten leren leven..

We hopen op een goede en vooral vlotte afloop.

xena

#10 , 17 jul 2010 13:36

.
Laatst gewijzigd door xena op 21 okt 2011 14:54, 1 keer totaal gewijzigd.

HarK
Berichten: 5
Locatie: Vlaams Brabant

#11 , 17 jul 2010 15:06

Ah, waar kan ik daar meer over vinden?

Ik heb wel sinds eind 2009 herhaaldelijk de vraag gesteld waneer we ze ontvangen..

Terug naar “Loon”