uitbetaling loon/voorschot arbeider

Astrake
Topic Starter
Berichten: 60

uitbetaling loon/voorschot arbeider

#1 , 15 apr 2010 20:01

Mijn vriend werkt als arbeider in de bouw. Volgens het arbeidsreglement dient het voorschot de 15de van elke maand betaald te worden en de afrekening de 7de werkdag.

Voor de maand maart zal hij morgen pas zijn loon ontvangen "omdat het de eerste week van april bouwverlof was". En dit terwijl op zijn loonbrief van maart als verwerkingsdatum 2 april staat!

Ik weet dat het bedrijf zich moet houden aan de vooropgestelde uitbetalingsdata maar hoe zit dit met collectief en bouwverlof?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
xena

#2 , 17 apr 2010 11:54

loonbeschermingswet
art 9 Bij ontstentenis van een collectieve arbeidsovereenkomst, moet het loon worden uitbetaald op de tijdstippen en binnen de termijnen die zijn vastgesteld in het arbeidsreglement of in enig ander vigerend reglement; de bepalingen van deze reglementen mogen de datum van uitbetaling van het loon niet later vaststellen dan de zevende werkdag na de arbeidsperiode waarover de uitbetaling geschiedt.
Bij ontstentenis van een collectieve arbeidsovereenkomst of van bepalingen in het arbeidsreglement of in enig ander vigerend reglement, moet het loon uiterlijk worden uitbetaald op de vierde werkdag na de arbeidsperiode waarvoor de uitbetaling geschiedt.

indien u hiervoor een klacht neerlegt zal de werkgever hooguit een verwittiging krijgen

Astrake
Topic Starter
Berichten: 60

#3 , 19 apr 2010 21:23

loonbeschermingswet
art 9 Bij ontstentenis van een collectieve arbeidsovereenkomst, moet het loon worden uitbetaald op de tijdstippen en binnen de termijnen die zijn vastgesteld in het arbeidsreglement of in enig ander vigerend reglement; de bepalingen van deze reglementen mogen de datum van uitbetaling van het loon niet later vaststellen dan de zevende werkdag na de arbeidsperiode waarover de uitbetaling geschiedt.
Bij ontstentenis van een collectieve arbeidsovereenkomst of van bepalingen in het arbeidsreglement of in enig ander vigerend reglement, moet het loon uiterlijk worden uitbetaald op de vierde werkdag na de arbeidsperiode waarvoor de uitbetaling geschiedt.

indien u hiervoor een klacht neerlegt zal de werkgever hooguit een verwittiging krijgen
ja ok, die wet ken ik uiteraard ook maar dat blijft dus ook gelden in geval van bouwverlof en collectief verlof? Het staat hem trouwens dit jaar nog een aantal keer te wachten hoor: bouwverlof in juli, herfstverlof. Dat is dus 3 keer op een jaar tijd dat het bedrijf zijn loon meer dan een week achterhoudt. En zo is dat daar blijkbaar elk jaar! Toch mijn oor eens te luisteren leggen bij Inspectie Sociale Wetten

Reclame

Anneke-david
Berichten: 3

#4 , 07 jun 2010 21:25

Hoi,hier bij ons hetzelfde probleem, mijn vrouw en ik werken ook als arbeider in de bouw(elk bij een verschillende firma),mijn vrouw krijgt een voorschot en een afrekening van haar loon,weliswaar bijna nooit op tijd,mijn loon betalen ze maar 1 keer per maand uit,en nooit op tijd,soms zelfs maar op het einde van de maand! :evil: Als ik dan voorstel aan mijn werkgever om elke maand een voorschot te betalen antwoord deze doodleuk geen tijd te hebben om zich daarmee bezig te houden!
Ik dacht dat dit verplicht was?,de rekeningen die blijven wel op tijd komen,en na enige tijd zullen er zo wel eens problemen van komen... :roll:

Terug naar “Loon”