ten laste van: hoeveel verschil?

nana
Topic Starter
Berichten: 14

ten laste van: hoeveel verschil?

#1 , 01 sep 2006 19:42

ik en mijn 2 kinderen zijn ten laste van mijn man (NIET de vader van de kinderen)
ik kan deeltijds werk krijgen.

Kan ik mijn kinderen dan nog ten laste laten van mijn man? (hij werkt voltijds)
indien ja:
mijn man verdient 375 euro m??r per maand met ons 3 ten laste tegen vroeger toen hij niemand ten laste had.
als ik niet meer ten laste ben (kinderen wel) hoeveel gaat er dan ongeveer af van die 375 euro?

ik wil nl niet voor 125 euro ofzo per maand meer te hebben 80 uren per maand gaan werken hoor.
als ik de opvang daar nog van af houd werk ik nl voor niks.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#2 , 01 sep 2006 20:17

Art.136. Als personen ten laste van echtgenoten of van alleenstaanden komen in aanmerking : 1? hun kinderen, de afstammelingen van de belastingplichtige (kinderen of geadopteerde kinderen, kleinkinderen en achterkleinkinderen van de alleenstaande belastingplichtige, van beide echtgenoten of van ??n van hen); de kinderen die de belastingplichtige volledig of hoofdzakelijk ten laste heeft (b.v. kinderen van wie de ouders uit het ouderlijke gezag zijn ontzet, andere kinderen dan zijn eigen kinderen) WIB 92'

basejumper
Berichten: 4621
Locatie: Diest

#3 , 02 sep 2006 13:13

Mevrouw,

U vraagt expliciet naar het financi?le verschil van bepaalde beslissingen.
Factoren hierin zijn het al dan niet wegvallen van het huwelijksquoti?nt (deel van inkomen dat aan niet-werkende partner wordt toegekend) alsook de hoogte van het belastingvrije inkomen (afhankelijk van kinderen of andere personen ten laste).
De berekening van voor- of nadeel kan natuurlijk slechts gemaakt worden op basis van de fiscale gegevens van uw gezin en op een simulatie van gewijzigde realiteit. Gezien die variabelen niet gekend zijn, zal een accuraat antwoord onmogelijk zijn.
U kan hiervoor ongetwijfeld terecht bij een boekhouder, fiscalist, verzekeraar of bankier met de nodige fiscale software en kennis. Indien u zelf een begenadigd amateur bent in personenbelasting kan u door het intikken van het trefwoord "fiscalc" wel een aantal sites vinden waarop u gratis deze belastingsoftware kan gebruiken om zelf simulaties te maken. Tax Web van DVV (www.dvv.be) is er zo ??n van die ik zelf regelmatig gebruik.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 02 sep 2006 13:37

Wetboek Inkomstenbelastingen:

Art. 134 [...]
Wanneer een gemeenschappelijke aanslag wordt gevestigd, worden de toeslagen vermeld in artikel 132 [toeslag voor kind ten laste] aangerekend bij die belastingplichtige met het hoogste belastbare inkomen. Wanneer het belastbare inkomen van ??n van beide belastingplichtigen lager is dan zijn belastingvrije som, wordt het saldo bij de belastingvrije som van de andere belastingplichtige gevoegd.

De kinderen blijven ten laste van uw man als diens inkomen hoger is als dit van u. Daar verandert dus niets.

U schrijft ten onrechte dat u ook ten laste van uw man bent. Dat is niet het geval. Wel is het zo dat als u geen, of lage inkomsten, hebt u geniet van het huwelijksquoti?nt. Dit betekent dat een deel van de inkomsten van de man (30 % met een maximum van 8.560 euro) voor de berekening van de belasting op uw naam wordt gezet. Wat het voordeel is dat u hierdoor geniet is afhankelijk van de hoogte van het inkomen van uw man, maar kan oplopen tot meer dan 3.700 euro per jaar.

Best kan u een berekening laten uitvoeren door een berekeningsprogramma voor belastingen.

scorpioen

Terug naar “Loon”