loon van een arbeider

candise
Topic Starter
Berichten: 109
Locatie: oostende

loon van een arbeider

#1 , 19 feb 2010 20:23

als je bij interim werkt en je verdiende er gemiddeld 14 euro per uur, kan je dan bij een volgende vacature eisen om in zelfde loonklasse te blijven, vriend werk al meer dan 10 jaar als lasser en heeft dus voldoende ervaring, en is bijna altijd met zelfde interim dat hij werkt. is omdat ze nu werk voor hem hebben gevonden maar hij moet inleveren, hij moet beginnen aan 11.50 euro per uur bruto , zijn laatste werk, met zelfde interim trouwens verdiende hij 13.86. ze weten wat hij kan en zijn al altijd tevreden geweest over zijn werk, probleem is dat hij al altijd ieder opdracht aannam, dus ook korte oprachten en nu zit hij met een cv met zeer veel werkgevers en dat gebruiken ze nu notabene tegen hem omdat hij geen stabiel werkverleden kan aantonen, maar hij werkte wel altijd als lasser wat zijn opleiding is trouwens, kan dit nu eigenlijk ? moet hij telkens opnieuw inleveren, hoe ouder hij wordt hoe minder hij zou verdienen ... heeft een arbeider ook rechten ivm zijn loon ? zelfs al werkte hij altijd met interim ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
xena

#2 , 20 feb 2010 01:07

als je bij interim werkt en je verdiende er gemiddeld 14 euro per uur, kan je dan bij een volgende vacature eisen om in zelfde loonklasse te blijven,
zolang zij het minimumloon respecteren kan jij geen hoger loon afdwingen en zeker niet op basis van vorige arbeidsovereenkomsten . je zou dit aan het uitzendkantoor kunnen vragen voor enkel werkaanbiedingen vanaf .......euro . maar cru gezegd mag je geen geschikte werkaanbiedingen weigeren als werkloze dus mag je eigenlijk die voorwaarde niet stellen

candise
Topic Starter
Berichten: 109
Locatie: oostende

#3 , 20 feb 2010 02:21

als je bij interim werkt en je verdiende er gemiddeld 14 euro per uur, kan je dan bij een volgende vacature eisen om in zelfde loonklasse te blijven,
zolang zij het minimumloon respecteren kan jij geen hoger loon afdwingen en zeker niet op basis van vorige arbeidsovereenkomsten . je zou dit aan het uitzendkantoor kunnen vragen voor enkel werkaanbiedingen vanaf .......euro . maar cru gezegd mag je geen geschikte werkaanbiedingen weigeren als werkloze dus mag je eigenlijk die voorwaarde niet stellen
ja, wettelijk gezien mag je dit niet, maar ze weten dit toch niet, zolang dat je kan aantonen dat je solliciteert doen ze niets en dat is de realtiteit
maar het is toch ambetant dat hoe ouder je wordt als arbeider dat je minder en minder verdient, de laatste jaren verdiende hij nooit minder dan 1600 euro netto en dan moet je ongeveer 400 euro inleveren ? en het kan toch niet normaal zijn dat je evenveel verdient als een schoolverlater ? ik dacht dat je loon overeenkwam met je werkervaring of is dit weer alleen iets dat telt als bediende ?

Reclame

xena

#4 , 20 feb 2010 12:01

maar het is toch ambetant dat hoe ouder je wordt als arbeider dat je minder en minder verdient, de laatste jaren verdiende hij nooit minder dan 1600 euro netto en dan moet je ongeveer 400 euro inleveren ? en het kan toch niet normaal zijn dat je evenveel verdient als een schoolverlater ? ik dacht dat je loon overeenkwam met je werkervaring of is dit weer alleen iets dat telt als bediende ?
meer dan 20 jaar geleden was ik fotolasser en gudser zelfs in het buitenland ik ben daar mee gestopt veel te ongezond kijk maar eens hoeveel damp je binnenpakt vooral dan met hoogrendementsbagetten . er is nog ander werk en veel gezonder en ik verdien nu iets meer dan 14x2euro per uur wel met de nachtshift misschien eens verder zien dan de functie lasser . een gewillige werknemer is op veel plaatsen welkom

Astrake
Berichten: 60

#5 , 22 feb 2010 22:35

als ex-uitzendconsulente kan ik je met zekerheid zeggen dat NIET het uitzendkantoor je loon bepaalt maar wel het bedrijf die de functie aanbiedt. Een uitzendkantoor heeft er geen enkele baat bij jou te laten werken aan een lager loon, integendeel...hoe lager het uurloon, hoe lager de winst, hoe lager de commissie.

Wat betreft de lonen op zich dienen ze zich wel te houden aan de minimumlonen van het PC waaronder je zal werken (dus van het bedrijf). Helaas is het tegenwoordig wel zo dat een ervaren arbeider evenveel verdient als een schoolverlater - dat is voor bedienden trouwens net hetzelfde.

Je kan wel aan het uitzendkantoor vragen een beetje mee te onderhandelen over het loon of je kan het natuurlijk zelf doen!

candise
Topic Starter
Berichten: 109
Locatie: oostende

#6 , 24 feb 2010 07:39

als ex-uitzendconsulente kan ik je met zekerheid zeggen dat NIET het uitzendkantoor je loon bepaalt maar wel het bedrijf die de functie aanbiedt. Een uitzendkantoor heeft er geen enkele baat bij jou te laten werken aan een lager loon, integendeel...hoe lager het uurloon, hoe lager de winst, hoe lager de commissie.

Wat betreft de lonen op zich dienen ze zich wel te houden aan de minimumlonen van het PC waaronder je zal werken (dus van het bedrijf). Helaas is het tegenwoordig wel zo dat een ervaren arbeider evenveel verdient als een schoolverlater - dat is voor bedienden trouwens net hetzelfde.

Je kan wel aan het uitzendkantoor vragen een beetje mee te onderhandelen over het loon of je kan het natuurlijk zelf doen!
doen het telkens zelf, en er wordt een afspraak gemaakt met de baas maar toch maakt interimkantoor toch altijd vrolijk een ander contract op, dan vraag ik me af , kon het interimkantoor niet beetje meer zijn best doen om die baas te wijzen op zijn belofte als er dan toch commisie wordt verkregen ? zo hebben we ook al meegemaakt dat sommige interims gewoon niet willen voorstellen , want ah, ge hebt toch geen ervaring, neen idd, heb pas 15 jaar ervaring, ah ja, jij rijdt toch met brommerke, neen , heb een auto, al bijna 2 jaar, ah ja, je cv is niet stabiel, blabla, dat is toch gewoon niet fair, zo krijg je gewoon geen kansen meer want ondertussen denken ze van dat gast heeft toch geen ervaring en/of auto?
maar soit, doet er niet toe, heb nog vraagje, wat als ze tevreden zijn , nu is er interimcontract, kan je dan direct vast contract krijgen of moet je afgekocht worden van interim ?

xena

#7 , 24 feb 2010 11:48

maar soit, doet er niet toe, heb nog vraagje, wat als ze tevreden zijn , nu is er interimcontract, kan je dan direct vast contract krijgen of moet je afgekocht worden van interim ?
interimwet 24/7/1987
Art. 16. De contractuele bedingen waarbij het de uitzendkracht verboden is zich bij een gebruiker te verbinden, worden als niet bestaande beschouwd.

waarom u zo druk maken ge zijt toch ni getrouwd met het interimkantoor

candise
Topic Starter
Berichten: 109
Locatie: oostende

#8 , 24 feb 2010 11:54

maar soit, doet er niet toe, heb nog vraagje, wat als ze tevreden zijn , nu is er interimcontract, kan je dan direct vast contract krijgen of moet je afgekocht worden van interim ?
interimwet 24/7/1987
Art. 16. De contractuele bedingen waarbij het de uitzendkracht verboden is zich bij een gebruiker te verbinden, worden als niet bestaande beschouwd.

waarom u zo druk maken ge zijt toch ni getrouwd met het interimkantoor
omdat je als interimer niet dezelfde rechten hebt als vaste arbeider ! opzeg, vergeet het, je weet het pas de vrijdag dat je de maandag geen werk meer hebt, er wordt met je voeten gespeeld tot en met, er wordt je opslag beloofd, vraag je er een keer te veel achter lig je buiten, interimmers genoeg die je plaats innemen, moet ik doorgaan ? waarom dan geen vast werk , omdat alles dag van vandaag via interim gebeurt , bazen die nog gewoon mensen aannemen zonder interim zijn zeer schaars en dat zijn dan meestal de bazen die struikelen over feit dat je interimwerk deed ! een onstabiel cv ... en ik zou er beter mee getrouwd zijn dan zou ik nog kunnen scheiding aanvragen !!! zou ik er tenminste nog geld kunnen uitslaan en nog iets, wilt u aub zo vriendelijk zijn om dat artikel in gewoon nederlandse spreektaal te vertalen ? ik ben maar gewone mens en ben niet vertrouwd met dat wettekstnederlands, alvast bedankt

Astrake
Berichten: 60

#9 , 27 feb 2010 14:47

de ongeschreven regel bij interim is 90 dagen via interim, dan vast contract (voor arbeiders) tenzij er met de firma iets anders werd overeengekomen. Maar het is nog altijd de firma die bepaalt of je uiteindelijk vast in dienst gaat of niet. En denk je nu echt dat een uitzendkantoor een firma op de vingers gaat tikken als ze interimers langer dan de voorziene 90 dagen op uitzendbasis laten werken? Als kantoor X niet meer met hen wil werken staan er zowat 10 andere concurrenten te springen om met de firma in zee te gaan.

Je hebt via interim dan mss wel het nadeel van de niet bestaande opzeg maar anderzijds ben je wel zeker dat je loon wekelijks op je rekening staat. Er zijn genoeg werknemers die vast in dienst waren bij een bedrijf en nog maanden loon tegoed hebben van hun werkgever.

Terug naar “Loon”