Overstap naar bediendestatuut

bartbeer
Topic Starter
Berichten: 2

Overstap naar bediendestatuut

#1 , 11 jan 2010 16:37

Beste,

ik heb de kans om over te stappen naar een bediendestatuut.
Nu twijfel ik wel een beetje of ik dat wel zou willen doen.
De enige drijfveer waarom ik dit zou willen is dat ik jaarlijks aan een 130 overuren kom en ik vrees dat dit zijn weerslag gaat hebben op de belastingen.( bouwsector )

Bestaat er een manier om te kunnen berekenen wat ik als bediende zou moeten verdienen afgaande op hetgeen ik nu verdien als arbeider (rekening houdende met verlofgeld en 13 maand , zegels getrouwheid aan bouw enz) zodat ik mezelf als ik op gesprek ga mezelf niet in mijn vingers snij. :?:

Iemand enkele suggesties of tips?



Greetz

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bartvdv
Berichten: 1911

#2 , 11 jan 2010 16:58

Ik had altijd begrepen dat er fiscaal/financieel geen verschil is tussen een bediende en een arbeider. Dat bruto en nettoloon uiteindelijk op dezelfde som uitkomen.

Maar dat er wel een groot verschil is i.v.m. opzegtermijnen/ontslagvergoedingen.

En verder wat 'kleine' verschillen zoals dat het aantal uren voor een bediende vastligt en overuren meestal niet uitbetaald worden, terwijl een arbeider per uur wordt betaald, een dag minder uitbetaald krijgt ingeval van ziekte, enz.

Maar als ik verkeerd ben, dan zal ik wel gecorrigeerd worden.

erco251
Berichten: 16

#3 , 11 jan 2010 19:44

Ben ik ook wel in geïnteresseerd.
Als arbeider heb je natuurlijk wel een hoger vakantiegeld en eindejaarspremie.Overuren worden als bediende natuurlijk niet meer
betaald.
Maar ik denk dat als je brutoloon op jaarbasis gelijk is je netto hetzelfde overhoud.

Reclame

Astrake
Berichten: 60

#4 , 16 jan 2010 12:17

Als arbeider is je vakantiegeld veel hoger omdat je niet doorbetaald bent als je verlof neemt...als bediende wél! Dus uiteindelijk komt dat ook op hetzelfde neer hoor.

Wat betreft loon kan een uurloon van een arbeider perfect omgerekend worden naar een maandloon voor een bediende. Formule hiervoor is uurloon x arbeidsduur (bvb 37,5/38/...) x 4,333 (gemiddeld aantal weken in een maand op jaarbasis). Je uurloon kan je ook naar een maandloon omrekenen op de site van vacature.com.

Wat betreft ziekte: een bediende heeft inderdaad geen carensdag en is de 1ste 30 dagen volledig uitbetaald door de werkgever (aan 100%) Dit is bij een arbeider ook anders! Enkel 1ste 7 dagen zijn aan 100%, daarna steeds minder.

Bij een bediende zijn overuren inderdaad meestal "part of the job" terwijl die bij een arbeider meestal toch op 1 of andere manier vergoed zijn. Maar misschien heeft je bedrijf ook een systeem om bediendes hiervoor te vergoeden (bij sommige bedrijven mag dit dan als betaald verlof opgenomen worden).

Ook proefperiode, opzegtermijn en ontslagvoorwaarden zijn bij een bediende anders.

Wel kan je als bediende geen gebruik maken van economische werkloosheid en weerverlet en aangezien je in de bouwsector werkt...maar dit hoeft geen nadeel te zijn. Je werkgever zal je ten allen tijden moeten blijven tewerkstellen/uitbetalen.

Is er inhoudelijk een verandering van functie of blijft die dezelfde en wijzigt enkel het statuut?

xena

#5 , 16 jan 2010 12:33



Wel kan je als bediende geen gebruik maken van economische werkloosheid en weerverlet en aangezien je in de bouwsector werkt...maar dit hoeft geen nadeel te zijn. Je werkgever zal je ten allen tijden moeten blijven tewerkstellen/uitbetalen.

Is er inhoudelijk een verandering van functie of blijft die dezelfde en wijzigt enkel het statuut?
kijk eens bij bediende en economische werkloosheid in de metagids en in deze bekomt men een conventioneel bediendestatuut , lees ook eens art 2 wet van 10/2/1965 inzake overuren voor bediendes

JohnD
Berichten: 3580

#6 , 19 jan 2010 01:18

En verder wat 'kleine' verschillen zoals dat het aantal uren voor een bediende vastligt en overuren meestal niet uitbetaald worden, terwijl een arbeider per uur wordt betaald, een dag minder uitbetaald krijgt ingeval van ziekte, enz.
U hebt het niet verkeerd, maar juist. Echter onderschat u wat u zegt. Dat "kleine" verschil is juist een "fenomenaal" verschil. En in het geval van de poster, kan hij er beter voor zorgen dat er rekening gehouden word met zij overuren voor het berekenen van zijn loon.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Terug naar “Loon”