ontslag tijdens loopbaanonderbreking

cds
Topic Starter
Berichten: 9

ontslag tijdens loopbaanonderbreking

#1 , 09 jan 2010 22:58

Ik werk meer als 20 jaar met een fulltime contract bij dezelfde werkgever. Nu ben ik sedert een jaar in halftime loopbaanonderbreking in het kader van 50-plussers.
Wegens reorganisatie heb ik mijn ontslagbrief gekregen. Na het uitdoen van de vooropzeg, sta ik dus op werkloosheid.
Nu is mijn vraag: wordt die werkloosheidsuitkering berekend op mijn fulltime loon of wordt die berekend op de halftime die ik momenteel doe?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 11 jan 2010 11:07

Ik ga ervan uit dat u sedert een jaar vrijwillig deeltijdse werknemer bent. Onderzoek echter art.29 Werkloosheidsbesluit 25 november 1991.

“Art.103.De vrijwillig deeltijdse werknemer kan in geval van volledige werkloosheid halve uitkeringen genieten voor de uren waarop hij gewoonlijk tewerkgesteld was...”(Werkloosheidsbesluit 25 november 1991).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

xena

#3 , 11 jan 2010 13:03

Ik ga ervan uit dat u sedert een jaar vrijwillig deeltijdse werknemer bent. Onderzoek echter art.29 Werkloosheidsbesluit 25 november 1991.
als u deze redenering volgt heeft iemand die werkloos word tijdens een volledige loopbaanonderbreking geen recht op een werkloosheidsuitkering . mijne inziens is er een onderscheid tussen een vrijwillige deeltijdse werknemer en iemand met een gedeeltelijke loopbaanonderbreking aangezien dit tijdelijk is en er nog altijd een arbeidsovereenkomst is voor een voltijdse tewerkstelling

wil dit wel eens navragen
voor de vraagsteller ; graag dan wat meer info over die loopbaanonderbreking , welke vorm en ontving u een aanvullende bijdrage

Reclame

cds
Topic Starter
Berichten: 9

#4 , 11 jan 2010 13:46

Het is dus inderdaad niet zo'n gemakkelijke vraag...

Sedert 1986 werk ik met een full-time contract bij dezelfde werkgever.
Sedert 1 januari 2009 werk ik halftijds en halftijds loopbaanonderbreking in het kader van 50-plussers. Op het werk kan elke werknemer van 50 jaar of ouder, hiervan genieten tot aan de leeftijd van het pensioen. Deze loopbaanonderbreking wordt jaarlijks opnieuw aangevraagd en loopt nu tot 31 december 2010. Ik kan wel ten alle tijde mijn voltijds contract terug opnemen op 't werk maar als ik dan terug in loopbaanonderbreking zou willen, krijg ik van de RVA een verminderde uitkering.
Van de RVA krijg ik een uitkering van 229,67 euro per maand. Van de werkgever krijg ik een halftime loon.
Nu heb ik mijn ontslagbrief gekregen op 1 oktober 2009, met een vooropzeg van 15 maand en dit wegens reorganisatie.
Normaal gezien kom ik op 1 januari 2011 (verlengd met vakantie- en ziektedagen) op werkloosheid.
Hopelijk weet iemand het juiste antwoord...

xena

#5 , 11 jan 2010 19:58

best is om een volledige werkloosheidsuitkering aan te vragen en indien u erna halftijds gaat werken u opgeven als onvrijwillige deeltijdse werknemer en een inkomensgarantie-uitkering aanvragen

begrijp niet goed waarom de opzeggingstermijn nu al is verlengt met vakantie en ziektedagen de opzeggingsbrief moet enkel de duur en het begin van de opzeggingstermijn bevatten de einddatum niet omdat de opzeggingstermijn om verschillende redenen kan geschorst worden onder andere door vakantie en ziekte en volgens mijn gegevens hier ook door loopbaanonderbreking dus best kan je zich eens gaan informeren bij de rva (per email) want je kan geen werkloosheidsuitkering krijgen voor een periode u recht had op een opzeggingstermijn
die materie is vrij ingewikkeld , "da wel en zo niet" om zomaar te antwoorden , jij zegt loopbaanonderbreking maar mogelijk is het deeltijds brugpensioen (...)

wat is er overeengekomen in het onderling akkoord inzake de opzeggingstermijn - loopbaanonderbreking ? (art.82 arbeidsovereenkomstenwet § 3. Wanneer het jaarlijks loon ((16 100) EUR) overschrijdt, worden de door de werkgever en de bediende in acht te nemen opzeggingstermijnen vastgesteld hetzij bij overeenkomst, gesloten ten vroegste op het ogenblik waarop de opzegging wordt gegeven, hetzij door de rechter.)
let wel op u mag geen afstand doen van uw rechten en akkoord gaan met een kortere opzeggingstermijn dan waar u recht op hebt . als je recht hebt op 15 voltijdse maanden mag je die ni zomaar omzetten in 15 deeltijdse maanden

cds
Topic Starter
Berichten: 9

#6 , 11 jan 2010 20:18

jij zegt loopbaanonderbreking maar mogelijk is het deeltijds brugpensioen (...)
Het is loopbaanonderbreking waarvoor ik goedkeuring gekregen heb van de RVA.

begrijp niet goed waarom de opzeggingstermijn nu al is verlengt met vakantie en ziektedagen de opzeggingsbrief moet enkel de duur en het begin van de opzeggingstermijn bevatten de einddatum niet omdat de opzeggingstermijn om verschillende redenen kan geschorst worden onder andere door vakantie en ziekte en volgens mijn gegevens hier ook door loopbaanonderbreking dus best kan je zich eens gaan informeren bij de rva (per email) want je kan geen werkloosheidsuitkering krijgen voor een periode u recht had op een opzeggingstermijn
De opzegbrief zegt 15 maand vooropzeg verlengd met vakantiedagen en ziektedagen. Hoeveel dagen staat er natuurlijk niet bij.
Ik vraag geen werkloosheidsuitkering aan tijdens mijn opzegperiode... mijn vraag is: welke uitkering krijg ik na mijn opzegperiode.

xena

#7 , 12 jan 2010 07:42

Ik vraag geen werkloosheidsuitkering aan tijdens mijn opzegperiode... mijn vraag is: welke uitkering krijg ik na mijn opzegperiode.
u behoud alle rechten van een voltijdse werknemer en je werkgever zal die reden op uw ontslagbrief mogen bewijzen

cao 77bis van 19/12/2001

HOOFDSTUK V. - Waarborgen voor de uitoefening van het recht.

Art. 20. § 1. Na afloop van de periode van uitoefening van het recht op tijdskrediet, loopbaanvermindering of vermindering van de arbeidsprestaties tot een halftijdse betrekking, als bedoeld in de artikelen 3, 6 en 9, heeft de werknemer het recht terug te keren naar zijn functie of, wanneer dit niet mogelijk is, naar een gelijkwaardige of vergelijkbare functie conform zijn arbeidsovereenkomst.
§ 2. De werkgever mag geen handeling verrichten die tot doel heeft eenzijdig een einde te maken aan de dienstbetrekking behalve om een dringende reden als bedoeld in artikel 35 van de voornoemde wet van 3 juli 1978 of om een reden waarvan de aard en de oorsprong vreemd zijn aan de schorsing van de arbeidsovereenkomst of de vermindering van de arbeidsprestaties tot een halftijdse betrekking vanwege de uitoefening van het recht op tijdskrediet, loopbaanvermindering of vermindering van de arbeidsprestaties tot een halftijdse betrekking, als bedoeld in de artikelen 3, 6 en 9.

cds
Topic Starter
Berichten: 9

#8 , 12 jan 2010 12:08

Ondertussen heb ik contact opgenomen met de RVA. De werkloosheidsuitkering zal berekend worden op het full-time loon. :lol:

Bedankt voor het zoeken naar een antwoord.

Astrake
Berichten: 60

#9 , 22 jan 2010 14:21

Ondertussen heb ik contact opgenomen met de RVA. De werkloosheidsuitkering zal berekend worden op het full-time loon. :lol:

Bedankt voor het zoeken naar een antwoord.
trouwens, je werkgever ontslaat je tijdens loopbaanonderbreking omv reorganisatie...dan mag ik hopen dat er niemand anders op die stoel komt te zitten?! Je bent gedurende je loopbaanonderbreking tot 3 maanden erna een beschermde werknemer. Men mag je dus ontslaan wegens bvb reorganisatie maar dan zal je werkgever ook moeten aantonen dat er niemand anders wordt aangeworven om je functie uit te voeren. Een collega wier voorgaande functie met jouw huidige functie zal combineren mag wél...maar iemand nieuw aanwerven om jou te vervangen dus niet!

Terug naar “Loon”