38 uren of 40 uren in PC218?

Martina_V
Topic Starter
Berichten: 7

38 uren of 40 uren in PC218?

#1 , 07 dec 2009 08:34

Beste

Ik werk als bediende in PC 218. Ik ben beginnen werken onder een statuut van 32/38, waarbij ik na 8 maanden voltijds ben beginnen werken. Onlang was ik mijn loonbrieven aan het klasseren en viel mij het volgende op:
Van maand 1 t/m 8 stond er 32/38 op mijn loonbrief, in maand 9 38/38 en vanaf maand 10 40/40. Ondertussen zitten we aan maand 16, maar dit was mij nooit eerder opgevallen. Ik stel dus de vraag aan mijn baas, omdat ik veronderstelde dat het sociaal secretariaat een fout had gemaakt met die 40/40 en daarop was blijven verdergaan en dat mij nooit iets was gezegd van ADV-dagen. Wat is zijn antwoord nu:
- ofwel moet mijn loon herberekend worden omdat mijn huidig loon op 40 uren/week is berekend en dan kan ik 2 uren per week recupereren (ik weet niet of hij dit in de toekomst bedoeld of met terugwerkende kracht);
- ofwel gebeurt er niets en dan recupereer ik ook niets.
Nu was mijn vraag: mag dit wel? In PC218 wordt er toch standaard met een 38-uren week gewerkt, en als er een 40-uren werkweek wordt gepresteerd, wordt dit gerecupereerd met 12 ADV-dagen per jaar (bij een voltijdse betrekking). Hoe kan mijn loon dan op 40 uren worden berekend? Of vergis ik mij hierin? Wel nog dit: in mijn contract staat dat een voltijdse betrekking 40 uren bedraagt, maar ik weet niet of dit wettelijk iets uitmaakt.

Alvast bedankt voor uw advies.

Met vriendelijke groeten,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 08 dec 2009 10:09

“Art.19.De arbeidsduur van de werknemers mag niet meer belopen dan acht uren per dag of 40 uren per week...”(Arbeidswet 16 maart 1971).

“Art.2...§ 2. De grens van 40 uren per week bepaald in artikel 19 van de arbeidswet van 16 maart 1971, wordt verminderd tot 38 uren voor de voltijdse werknemers die onder het toepassingsgebied vallen van hoofdstuk III, afdeling II,(=arbeidsduur) van de arbeidswet van 16 maart 1971, en die op 1 januari 2003 geen beperking van de wekelijkse arbeidsduur genieten overeenkomstig § 1...”(10 AUGUSTUS 2001. - Wet betreffende de verzoening van werkgelegenheid en kwaliteit van het leven).

De C.A.O’s van PC 218 vindt u op:
http://www.werk.belgie.be/resultsCAO.as ... U4UJDzFKu2

Indien uw werkgever geen afdoende verklaring geeft voor het toepassen van de 40-urenwerkweek wend u dan tot:
Toezicht op de Sociale Wetten : http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=6552
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Martina_V
Topic Starter
Berichten: 7

#3 , 05 okt 2010 14:40

Nogmaals bedankt voor uw antwoord.
Na veel vijven en zessen heeft mijn werkgever dit nagevraagd bij het sociaal secretariaat, en wat bleek, we toch gelijk zeker...

Reclame

Terug naar “Loon”