werken op feestdag voor andere werkgever

qforce
Topic Starter
Berichten: 1

werken op feestdag voor andere werkgever

#1 , 02 okt 2009 12:29

leve de wet?

Ik werk in de week als arbeider bij bedrijf x
Een familielid die een installatiebedrijf heeft roept soms in het weekend mijn hulp in, ik werk er met interimdagcontracten.
Zo ook de zaterdag, 15aug, bij men vaste werkgever werd die feestdag verzet en uitbetaald.
Ik dacht dus door de 15de te werken bij mijn neef een dubbel loon te ontvangen, niet dus.... Een vriendelijke dame bij het interimbureau wist me te vertellen dat mijn gewone werkgever in de week me die dag al uitbetaald, en ik zodoende geen recht had op meer loon door op een zaterdag/feestdag te gaan werken.
DAT IS DE WET zei ze op vriendelijk doch kordate toon... wet hoeveel, wat ...etc dat wist ze me niet te vertellen.

Nog iemand ervaring mee? Dit is wel zeer voordelig voor mijn neef en zijn vaste medewerkers dunkt me
Ik krijg zowieso al geen 150% extra of zo om op nen gewone zaterdag bij hem te gaan werken hoor. Doe ik er goed aan zo bezig te blijven ? of doe ik beter iets met het gezin de zaterdag

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
xena

#2 , 02 okt 2009 18:45

.
Laatst gewijzigd door xena op 20 okt 2011 23:09, 1 keer totaal gewijzigd.

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 03 okt 2009 10:38

“Art.20.De werkgever is verplicht:...3°het loon te betalen op de wijze,tijd en plaats,zoals is overeengekomen...”(Arbeidsovereenkomstenwet 3 juli 1978).

Dat de werknemer nog ander inkomsten heeft ontheft de werkgever daar niet van.

“Art.23. Op het loon van de werknemer mogen ALLEEN in mindering worden gebracht:...“(Loonbeschermingswet 12 april 1965).

Tot deze restrictieve opsomming behoort niet het vakantiegeld dat een werknemer elders ontving.

“Art.42.Onverminderd de artikelen 269 tot 274 van het Strafwetboek, worden gestraft met gevangenisstraf van acht dagen tot een maand en met geldboete van 26 tot 500 frank of met een van die straffen alleen:1° de werkgever,zijn aangestelden of lasthebbers die zich schuldig hebben gemaakt aan overtreding van de artikelen...23...”(Loonbeschermingswet).

Maan zo nodig uw werkgever aangetekend aan deze wetsbepalingen onverkort in acht te nemen. Geeft hij hieraan geen afdoende gevolg binnen een door u daarin gestelde redelijke termijn leg dan klacht neer bij Toezicht op de Sociale Wetten : http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=6552 en /of maak de zaak aanhangig bij de Arbeidsrechtbank.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Loon”