Gewaarborgd maandloon en vergoeding sociaal abonnement

Whoopy
Topic Starter
Berichten: 4

Gewaarborgd maandloon en vergoeding sociaal abonnement

#1 , 28 aug 2009 16:58

Eind februari 2009 was ik tengevolge een operatie arbeidsongschikt.
Ik ben in totaal 4 maanden afwezig geweest.
Ik werk als bediende in een verzekeringsmaatschappij en heb dus recht op gewaarborgd maandloon. Nu krijg ik voor de maand maart een correctie op mijn loon (negatief weliswaar ), gelijk aan het bedrag van de terugbetaling van mijn treinabonnement. De personeelsverantwoordelijke beweert dat ik daar geen recht op heb tijdens mijn gewaarborgd maandloon, omdat volgens haar dit bedrag betaald werd door de mutualiteit. Dat dit niet zo is ben ik wel 100% zeker, maar heeft de werkgever het recht dit bedrag in te houden op het gewaarborgd maandloon ? Dank voor jullie reacties.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 30 aug 2009 12:17

“Art.2.De werklieden en werksters die, om zich naar hun werk te begeven, een verplaatsing moeten doen van meer dan 5 kilometer hebben recht, ten laste van de werkgever, op een terugbetaling van de prijs van een treinkaart van de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen, 2de klasse. Als aantal te vergoeden kilometers worden in aanmerking genomen deze van het afgelegde traject voor de afstanden tussen woning en werkplaats.”(14 JUNI 2001. - Collectieve arbeidsovereenkomst van 14 juni 2001, gesloten in het Paritair Subcomité voor de leerlooierij, tot vaststelling van de tussenkomst van de werkgevers in de vervoerskosten van de werklieden en werksters).

Ik leid hieruit,en uit tal van andere CAO’s, af dat ook binnen uw paritair comité een CAO is afgesloten inzake terugbetaling door de werkgever van vervoerkosten.

Collectieve arbeidsovereenkomsten vindt u op : http://www.werk.belgie.be/searchCAO.aspx?id=4708 en uw paritair comité staat op jongste loonbrief (links boven ?).

Onderzoek zorgvuldig de bepalingen van die CAO.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Whoopy
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 06 sep 2009 07:44

Er werd mij bevestigd dat de werkgever het recht heeft de terugbetaling van vervoersonkosten tijdens het gewaarborgd maandloon in te houden.
Het maakt geen deel uit van je loon en bovendien heb je in deze periode geen onkosten. Ik ben in het verleden meermaals langdurig afwezig geweest en kreeg steeds deze onkosten uitbetaald bij mijn gewaarborgd loon. 'k Moet wel zeggen dat er ondertussen een nieuwe directie is komen aangewaaid in het bedrijf :evil:

Reclame

paling
Berichten: 280

#4 , 07 sep 2009 13:05

:arrow:
Laatst gewijzigd door paling op 26 sep 2009 03:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Whoopy
Topic Starter
Berichten: 4

#5 , 07 sep 2009 15:36

*paling- Bedankt voor uw toelichting.

Bij mij worden de vervoersonkosten duidelijk niet als loon aanzien, aangezien ik er geen rsz en belastingen op betaal.
Dus zal ik alles maar laten zoals het is.

Terug naar “Loon”