Bedrijfswagen VAA

Janlanstanman
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Bedrijfswagen VAA

#1 , 04 mar 2024 14:40

Hallo,

Ik ben werkzaam als technieker, voor mijn werk heb ik een auto nodig om me te verplaatsen naar klanten en de materiaal dat ik nodig heb. De werkgever heeft hier een Renault Trafic L2H1 voorzien via een leasemaatschappij. Ik mag deze auto ook privé gebruiken, al heb ik dit niet echt nodig omdat het een groot camionette betreft.

Ik betaal voor mijn VAA vorig jaar 430 euro per maand wat ik uitzonderlijk veel vind, dit jaar is dit gestegen naar 450 euro.

Als ik de berekening maak voor deze auto zou ik VAA 230 euro moeten betalen. Ik snap niet hoe de werkgever aan 450 euro komt. De auto is zo standaard als het maar kan. Geen automaat, geen scherm, geen camera,.. en de co2 uitstoot is 147 gram volgens de officiele papieren.

Ook had ik aangegeven dat ik hier niet meer prive mee wil rijden maar dat werd percies niet echt geapreccieeed door de baas.

Betaal ik teveel voor deze auto?

Groeten,
Jan

puttemanp
Berichten: 616

#2 , 04 mar 2024 15:19

Je "betaalt" geen VAA.

Het bedrag VAA wordt maandelijks toegevoegd aan je belastbaar inkomen. Hierop worden bedrijfsvoorheffingen berekend. Achteraf wordt het bedrag VAA opnieuw afgetrokken van het maandloon. Je betaalt dus bedrijfsvoorheffing op het loon + VAA, je betaalt niet 450€

P.

Jo23
Berichten: 384
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 mar 2024 18:28

https://www.securex.be/nl/lex4you/werkg ... -voor-2024

Grote diesels met een relatief hoge uitstoot: hoger VAA dat elk jaar stijgt omdat de referentie CO2 uitstoot daalt.

In 2024 bedraagt de referentie-CO2-uitstoot 65 g/km voor dieselwagens en 78 g/km voor benzinewagens. Dat is een daling ten opzichte van 2023, met als gevolg een stijging van het voordeel van alle aard in 2024.

Reclame

Terug naar “Loon”