wat is correct wet? als bediende.

nazmul
Topic Starter
Berichten: 189

wat is correct wet? als bediende.

#1 , 31 jul 2009 22:09

Geachte Wet,

Als ik goed uitleg, begrijpt u alles, daarom als onderaan:

Over mij:
Mijn ervaring in IT-java,web als zelfstandige, ik heb nooit bediende gewerkt. Nu heb ik zelfstandige status stopt gezet volledig een
werk ik bij een firma. Nu mijn bang is niet voor mijn eigen(Aziatisch), maar wel voor mijn familie, ik ben getrouwd (belg) een kind ten laste (belg, 14 jaar), ik ben allen werkende.


Mijn Contract situatie:
1. de firma geeft mijn 6 maand proef contract. In het contract sta 2200 Euro Bruto
een mijn werk uur zijn 8.30 tot 17.30uur.

2. Contract sta arbeider


Nu Mijn vraag:

1. Als 6 maand contract sta arbeider, een ik kreeg van firma 5 maand loonbriefje daar sta bediende,
wat zijn mijn status? bediende of arbeider ? Indien dat niet klopt, wat moet ik doen te controleren?

2. Is het wettelijke dat loonbriefje altijd komt van firma zelf elke maand? ( hoe kan ik weten ik ben niet ergens achter
de scherm werk ik niet wettelijke basis!! )

2. Als bruto sta 2200 Euro, elke maand kan dat, verschillende cijfers
komen in mijn bank rekening als netto?
(vb: 1: 1500euro, 2: 1800Euro, 3: 1700Euro, 4: 1600Euro 5: ????? Euro )

- mijn verwarren vraag: Als bruto 2200 Euro, in bank rekening moet bruto 2200 Euro komen of
dat is regelt automatisch mijn belasting via werkgever? ik bedoel afgetrokken moet ik zelf doen of
werkgever doet? (omdat als ik zelfstandig was, ik had een spaar rekening voor belasting te betalen)

3. Als mijn werk verplaatsing is 60km x2 , is daar enige kosten optie
vermindering wet van firma (vb: vroeger met een auto, maar nu met train bezig)

4. Wanner is wettelijke ongeveer periode van de maand firma verstuur loon,
in loonbriefje sta mijn status bediende , maar in 6 maand proef contract sta arbeider, da maak mijn ook verwarren?

Bedankt
Hoogachten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 03 aug 2009 14:02

1. Als uw arbeidsovereenkomst vermeldt dat u arbeider bent dan moet uw loonbriefje dat ook vermelden.
2. Uw maandloon is dan afhankelijk van de tijdens die maand geleverde prestaties. Uw brutoloon wordt verminderd met de bedrijfsvoorheffing en met uw sociale bijdragen. Uw werkgever betaalt aan Fiscus en Sociale zekerheid wat hij van uw brutoloon afhield.
3. De Federale Regering heeft op respectievelijk 23.01.2004 en 20.03.2004 beslist de NMBS een dotatie ter beschikking te stellen teneinde te streven naar gratis woon-werkverkeer vanaf 01.01.2005(http://app.b-rail.be/convention-on-line ... testNL.pdf).
4.“Art.20.De werkgever is verplicht :3°.het loon te betalen op de wijze,tijd en plaats zoals is overeengekomen...”(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).
“Art.9.Het loon moet op gezette tijden, ten minste tweemaal in de maand, met een tussenpoos van ten hoogste zestien dagen, worden uitbetaald...”(12 APRIL 1965. - Wet betreffende de bescherming van het loon der werknemers).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Loon”