Problemen uitbetaling loon etc.

michelp
Topic Starter
Berichten: 7

Problemen uitbetaling loon etc.

#1 , 11 jul 2009 14:28

Hey,

mijn eerste post hier, en ik ga meteen met de deur in huis vallen :)

Mijn vriendin werkt sinds oktober 2008 bij een kinderdagverblijf. Echter begint ze nu meer en meer problemen te krijgen met de uitbetaling van het loon.
Hieronder een klein overzicht:

Loon van oktober 2008
Storting 100%: 13 november 2008 (13 dagen)

Loon van november 2008

Storting 100%: 12 december 2008 (12 dagen)

Loon van december 2008
Storting 100%: 26 januari 2008 (26 dagen)

Loon van januari 2009
Storting 80%: 17 februari 2009
Storting rest: 27 februari 2009 (27 dagen)

Loon van februari 2009
Storting 75%: 18 maart 2009
Storting rest: 25 juni (!) 2009 (177 dagen)

Loon van maart 2009

Storting 80%: 14 april 2009
Storting rest: 5 mei 2009 (35 dagen)

Loon van april 2009

Storting 80%: 25 mei 2009
Storting rest: 4 juni 2009 (35 dagen)

Loon van mei 2009

Storting 75%: 29 juni 2009
Storting rest: nog niets ontvangen

Loon van juni 2009

nog niets ontvangen


De eerste 2 keer werd het loon nog juist gestort, daarna gaat het enkel bergaf. De werkgeefster verzint iedere keer andere smoesjes zoals dat het gestort is, het sociaal secretariaat het is vergeten, de bank vertraging heeft etc...
Volgens haar contract zou het loon voor de 7ste van de maand gestort worden.
Ook loonbrieven worden niet of veel te laat overhandigd.

Daarbij is er ook nog veel commotie rond de uurroosters e.d. Bijvoorbeeld een week op voorhand een rooster krijgen, en de avond voor je vrije dag telefoon krijgen dat je morgen maar moet komen, of wanneer je klaar staat om te vertrekken, telefoon dat je juist niet moet komen.

Bovenstaande dingen gebeuren bij al haar collega's (een stuk of 5).

Verder kreeg ze een paar weken terug te horen dat ze volgende week 2 weken vakantie heeft, omdat er te weinig kinderen/werk is.
Ondertussen krijgt mijn vriendin te horen dat die 2 weken volledig onbetaald zouden zijn. En nu blijkt ook dat ze ongeveer 10 dagen thuis is volgens de uurrooster, dan 1 dag moet werken, en dan terug 3 dagen thuis.


In hoeverre zijn bovenvermelde zaken wettelijk? Wat kunnen we het beste doen? Een aangetekende brief sturen voor aanmaning van betaling loon, en wat moet hier dan ongeveer instaan?

Kan ze op basis van bovenstaande zaken onmiddellijk ontslag nemen?

We weten even niet meer waaraan en waaraf, dus we hopen dat jullie ons wat tips kunnen geven.

Bedankt!!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
steve&saskia
Berichten: 52

#2 , 12 jul 2009 11:04

Voor ik zelfstandig werkte heb ik dit ook meegemaakt en ik zou al beginnen zoeken achter iets anders want het zou kunnen zijn dat de boeken daar plots zullen dicht zijn.

Mijn baas was ook zo bezig en ik ben er op tijd weg gegaan want een 6 a 7 maand later was hij failliet. Ik heb al mijn geld nog gehad maar ik ken mensen die dit ook tegenkwamen die hun geld van een paar maand nooit meer gezien hebben.

En dat is natuurlijk een zware dobber voor veel mensen, want hun rekeningen wachten ook niet natuurlijk.

Mvg

Steve
Voor je iets doet, vraag raad aan mensen die het weten. Dit bespaart u en mensen rondom u veel miserie.

Vandebos
Berichten: 16087

#3 , 12 jul 2009 11:23

Ik zou ook eens binnenspringen bij de RVA en kijken of je correct bent aangegeven. Je zou niet de eerste en zeker niet de laatste zijn die plots ontdekt dat er geen correcte betalingen zijn gebeurd voor ziekte verzekering, werklozensteun, vakantiegeld ed...

Reclame

paling
Berichten: 280

#4 , 12 jul 2009 12:28

:arrow:
Laatst gewijzigd door paling op 26 sep 2009 03:24, 1 keer totaal gewijzigd.

michelp
Topic Starter
Berichten: 7

#5 , 12 jul 2009 13:40

Thanks voor de reacties.

Ze werkt daar inderdaad als bediende, dus kan de werkgever zomaar niet onbetaald verlof opleggen, toch?

Ik denk dat op dit moment het beste is dat ze gewoon zelf haar ontslag geeft, en op zoek gaat naar een nieuwe job.
Maar intussentijd gaan we alles wel doormailen naar de sociale inspectie, misschien dat het voor haar niet veel meer uitmaakt, voor haar collega's wel.

Heeft het nut dat we in de aangetekende ontslagbrief verwijzen naar het feit dat het loon e.d. niet betaald wordt?

paling
Berichten: 280

#6 , 12 jul 2009 14:31

:arrow:
Laatst gewijzigd door paling op 26 sep 2009 03:25, 1 keer totaal gewijzigd.

michelp
Topic Starter
Berichten: 7

#7 , 12 jul 2009 14:45




indien u ontslag geeft moet u minstens 4 weken werken bij een andere werkgever anders bent u een vrijwillige werkloze met alle gevolgen vandien .
Wat bedoel je hiermee? Je kan toch niet 4 weken op een nieuwe job werken, en dan pas ontslag geven op de oude?

Ze is nu sollicitatiebrieven aan het rondsturen, maar zou eventueel sowieso haar ontslag al geven. Als ze haar ontslag pas geeft als ze eventueel een nieuwe job heeft, moet ze nog 1.5 maand opzeg doen he.

Ik veronderstel wel dat ze niet kan genieten van een werkloze uitkering als ze toch geen job gaat vinden.

paling
Berichten: 280

#8 , 12 jul 2009 15:58

:arrow:
Laatst gewijzigd door paling op 26 sep 2009 03:26, 1 keer totaal gewijzigd.

j.demoor
Berichten: 10360

#9 , 13 jul 2009 10:56

“Art.20.De werkgever is verplicht :3°.het loon te betalen op de wijze,tijd en plaats zoals is overeengekomen...”(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).

“Art.9.Het loon moet op gezette tijden, ten minste tweemaal in de maand, met een tussenpoos van ten hoogste zestien dagen, worden uitbetaald, behalve wat betreft:1° het loon van de bedienden,dat ten minste om de maand moet worden uitbetaald...”(12 APRIL 1965. - Wet betreffende de bescherming van het loon der werknemers).

In geval van tijdelijke werkloosheid ontstaat recht op werkloosheidsuitkering volgens art.106-108bis Werkloosheidsbesluit 25 november 1991.De werkgever dient hiertoe de door de RVA vereiste documenten te leveren.

“Art.35.Elke partij kan de overeenkomst zonder opzegging of vóór het verstrijken van de termijn beëindigen om een dringende reden die aan het oordeel van de rechter wordt overgelaten en onverminderd alle eventuele schadeloosstellingen. Onder dringende reden wordt verstaan de ernstige tekortkoming die elke professionele samenwerking tussen de werkgever en de werknemer onmiddellijk en definitief onmogelijk maakt...”(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).

Maan zo nodig uw werkgever aangetekend aan deze wetsbepalingen onverkort in acht te nemen. Geeft hij hieraan geen afdoende gevolg binnen een door u daarin gestelde redelijke termijn leg dan klacht neer bij Toezicht op de Sociale Wetten : http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=6552 en /of maak de zaak aanhangig bij de Arbeidsrechtbank.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Loon”