Bedrijfswagen lagere categorie

kustbewoners
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

Bedrijfswagen lagere categorie

#1 , 28 apr 2023 08:33

Ik werk reeds geruime tijd in hetzelfde bedrijf (kleine KMO/NV met 30 werknemers) , waarvan ongeveer 30 jaar als manager. Ik maak deel uit van het management team. Daar ik vanuit mijn functie regelmatig op klantenbezoek ga, heb ik een firmawagen.
Deze firmawagen maakte steeds deel uit van mijn verloning bij de onderhandelingen.
Sinds kort hebben wij een nieuwe CEO in ons moederbedrijf, en deze wil strengere regels opleggen mbt tot firmawagens en verloningen.
Samen met de transitie naar het elektrificeren van het wagenpark, wat de wagens ook duurder maakt, is het gevolg dat mijn wagenbudget van dit jaar me niet toelaat om een wagen te bestellen uit dezelfde categorie van mijn huidige wagen (rij al 20 jaar met met dezelfde klassen auto's)
Kunnen ze dit zomaar éénzijdig aanpassen?
Ter info, we zijn al jaren een zeer gezond winstgevend bedrijf, er zijn dus absoluut geen besparingen nodig

Thomas_A
Berichten: 2323
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 apr 2023 08:38

Wat ongeveer iedereen met een bedrijfswagen meemaakt op het moment dat hij verplicht elektrisch moet rijden…

Wat staat in je contract over auto-categorie? Aangezien je zegt dat dit steeds deel uitmaakt van je onderhandelingen, zal dit toch wel beschreven staan. Heb nog niet veel contracten gezien waar expliciet een wagentype instaat.

Indien niet expliciet bepaald, wordt er ongetwijfeld verwezen naar car policy of andere document met de categorieën per functie of loonklasse. Daarvan kan dan volgens de geëigende procedure een nieuwe versie gemaakt worden zonder je individueel akkoord.

kustbewoners
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 apr 2023 11:27

Er is een algemene car policy, maar niet specifiek voor managers. Er staat uiteraard nergens op papier op welk type wagen ik recht heb, Ik rijd nu met een wagen van ong 60000 euro en verwacht gewoon minimaal hetzelfde budget voor dezelfde te krijgen. Concreet, ik heb nu een Audi A6, en wil gewoon terug een A6 bestellen. Zoals het er nu voorstaat zou ik een Electrische Skoda Enyac moeten nemen.

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6857

#4 , 28 apr 2023 11:44

Heet dat niet de tering naar de nering zetten?

Realiteitszin heet dat.

Ik herinner mij dat een zekere MC, nu nog onder andere bedrijvig in de voetbalwereld, in mindere tijden zelf besliste om zijn Bentley te laten staan, en te vervangen door een Skoda..

LeenW
Berichten: 12839

#5 , 28 apr 2023 11:45

U bekijkt het vanuit uw standpunt, maar u moet het eigenlijk vanuit het standpunt van uw werkgever bekijken. Die kan moeilijk anders want de fiscale spelregels zijn veranderd en alles wat niet elektrisch is, wordt heel nadelig voor hem. Bepaalde politieke partijen willen de bedrijfswagen met gemengd gebruik zelfs nog nadeliger maken, dus een beetje anticipatie is hier dus ook begrijpelijk.

Probeer het argument te maken dat de wagen van een manager de klasse van de firma moet afstralen, maar op zich kan men ook stellen dat een wagen u gewoon van punt A naar punt B moet krijgen.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 28 apr 2023 12:16

Electrische Skoda Enyac
Die wagen kost ook tussen de 58 en de 68.000 € ..Je krijgt dan toch ongeveer dezelfde waarde.
Skoda heeft een goede naam, is van Volkswagen, maar heeft de naam van mindere kwaliteit (integendeel) te zijn en minder prestige uit te stralen dn Audi. Ik denk dat vooral dat laatste TS parten speelt.

LeenW
Berichten: 12839

#7 , 28 apr 2023 12:28

Electrische Skoda Enyac
Die wagen kost ook tussen de 58 en de 68.000 € ..Je krijgt dan toch ongeveer dezelfde waarde.
Skoda heeft een goede naam, is van Volkswagen, maar heeft de naam van mindere kwaliteit (integendeel) te zijn en minder prestige uit te stralen dn Audi. Ik denk dat vooral dat laatste TS parten speelt.
TS komt dan ook uit een generatie (gelet op de 30 jaar manager) die opgegroeid is met Koning Auto. Ik begrijp hem dus ergens wel. Zeker omdat het concept van de salariswagen jarenlang zo aantrekkelijk is gemaakt.

kustbewoners
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#8 , 28 apr 2023 12:37

TS komt dan ook uit een generatie (gelet op de 30 jaar manager) die opgegroeid is met Koning Auto. Ik begrijp hem dus ergens wel. Zeker omdat het concept van de salariswagen jarenlang zo aantrekkelijk is gemaakt.
[/quote]

Klopt helemaal, ik heb bewust een aantal salarisverhogingen omgezet om een meer prestigieuze wagen te krijgen, en ik ben niet te beroerd om toe te geven dat de auto voor mij een statussymbool is (zoals volgens mij bij heel veel Belgen, lettende op het aantal dure auto's die op vele opritten staan, maar daar gaat het nu niet over). Ik werk in een klein bedrijf met heeeeel flexibele uren die op geen enkel manier worden gecompenseerd (wat ik ook niet verwacht trouwens). De mooie auto was voor mij een beloning voor de inzet, maw een extra verloning, die nu dreigt weg te vallen

Thomas_A
Berichten: 2323
Juridisch actief: Nee

#9 , 28 apr 2023 17:30

Ik ga binnenkort ongeveer in dezelfde situatie zijn. Vandaar dat ik nog even met mijn benzinewagen blijf rondrijden, zolang niemand me oplegt om een nieuwe te kiezen.

Maar je beseft ongetwijfeld ook dat iedereen dezelfde categorie wagen geven als voordien, maar dan in een elektrische uitvoering, in geen enkel bedrijf zomaar zal gebeuren.

Juridisch heb je niks in handen. Onderhandelen kan je altijd proberen.

basejumper
Berichten: 4625
Locatie: Diest

#10 , 28 apr 2023 23:48

Beste

Gegeven is dat je doorgaans geen wagen van een ‘bepaalde categorie’ krijgt maar een wagen van een zekere TCO (Total cost of ownership). En gezien sterke stijging auto prijzen en onderhoud, en gewijzigde fiscaliteit heb je nu voor dezelfde TCO inderdaad minder wagen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

LeenW
Berichten: 12839

#11 , 29 apr 2023 00:10

Klopt helemaal, ik heb bewust een aantal salarisverhogingen omgezet om een meer prestigieuze wagen te krijgen, en ik ben niet te beroerd om toe te geven dat de auto voor mij een statussymbool is (zoals volgens mij bij heel veel Belgen, lettende op het aantal dure auto's die op vele opritten staan, maar daar gaat het nu niet over). Ik werk in een klein bedrijf met heeeeel flexibele uren die op geen enkel manier worden gecompenseerd (wat ik ook niet verwacht trouwens). De mooie auto was voor mij een beloning voor de inzet, maw een extra verloning, die nu dreigt weg te vallen
Zeer begrijpelijk, en dat is zeker een punt dat u moet maken in de onderhandelingen.

Anderzijds, een bedrijfswagen was nooit echt bedoeld als een beloning. De bedoeling van een bedrijfswagen is in essentie dat men zijn professionele verplaatsingen kan doen. Om het gemakkelijker te maken, kwam er dan een systeem dat men deze wagen ook privé mocht gebruiken. En dan is het beginnen misgaan en werd het ineens fiscaal interessanter om een werknemer een duurdere en prestigieuzere wagen te geven in plaats van meer loon. Op de duur kregen zelfs mensen die geen wagen voor hun functie nodig hadden een bedrijfswagen. Er zijn hier op dit forum zelfs topics gepasseerd van mensen die absoluut geen wagen wilden maar niet mochten weigeren..

Om maar te zeggen, de slinger is te ver doorgeslagen en men is het nu aan het terugdraaien. Elektrisch is de toekomst, maar is momenteel nog duur. Het lijkt mij dan ook moeilijk uw huidige wagen te behouden.

kustbewoners
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#12 , 29 apr 2023 12:37

Beste

Gegeven is dat je doorgaans geen wagen van een ‘bepaalde categorie’ krijgt maar een wagen van een zekere TCO (Total cost of ownership). En gezien sterke stijging auto prijzen en onderhoud, en gewijzigde fiscaliteit heb je nu voor dezelfde TCO inderdaad minder wagen.
Dat is het hele issue. Mijn TCO gaat naar beneden,.
En mijn vraag was, kunnnen ze dit zomaar doen ?

Jo23
Berichten: 382
Juridisch actief: Nee

#13 , 29 apr 2023 13:21

Het is nu eenmaal zo dat de wetgever bedrijven verplicht om over te gaan naar elektrische wagens door de fiscale aftrek voor fossiele wagens af te bouwen. Overigens zal de persoonlijke bijdrage voor uw firmawagen een stuk lager liggen dan bij uw huidige wagen en elk bedrijfsleider wordt gewoon verplicht door de overheid om geen wagens op fossiele brandstof meer aan te kopen / leasen.

De aftrekbaarheid van de brandstofkosten voor hybride wagens aangekocht na 01/01/2023 worden bijvoorbeeld fiscaal beperkt tot 50%. De regels zullen stelselmatig strenger worden en vanaf 01/01/2026 zullen enkel emissievrije bedrijfswagens nog fiscaal aftrekbaar zijn. Voor auto’s met verbrandingsmotor die vanaf 2026 gekocht (of geleased …) worden, zal er geen fiscaal voordeel meer zijn.

U kan beter onderhandelen met uw werkgever over gratis installatie van een laadpaal en terugbetaling van de elektriciteit voor het opladen, is een win win voor uw werkgever en voor uzelf. Verder kan u onderhandelen over een cafetariaplan, er zijn nog andere leuke dingen die fiscaal wel aftrekbaar zijn voor de werkgever.

kustbewoners
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#14 , 29 apr 2023 17:48

Het is nu eenmaal zo dat de wetgever bedrijven verplicht om over te gaan naar elektrische wagens door de fiscale aftrek voor fossiele wagens af te bouwen. Overigens zal de persoonlijke bijdrage voor uw firmawagen een stuk lager liggen dan bij uw huidige wagen en elk bedrijfsleider wordt gewoon verplicht door de overheid om geen wagens op fossiele brandstof meer aan te kopen / leasen.

De aftrekbaarheid van de brandstofkosten voor hybride wagens aangekocht na 01/01/2023 worden bijvoorbeeld fiscaal beperkt tot 50%. De regels zullen stelselmatig strenger worden en vanaf 01/01/2026 zullen enkel emissievrije bedrijfswagens nog fiscaal aftrekbaar zijn. Voor auto’s met verbrandingsmotor die vanaf 2026 gekocht (of geleased …) worden, zal er geen fiscaal voordeel meer zijn.

U kan beter onderhandelen met uw werkgever over gratis installatie van een laadpaal en terugbetaling van de elektriciteit voor het opladen, is een win win voor uw werkgever en voor uzelf. Verder kan u onderhandelen over een cafetariaplan, er zijn nog andere leuke dingen die fiscaal wel aftrekbaar zijn voor de werkgever.
kan allemaal wel zijn, maar mijn vraag is vrij simpel, kan mijn werkgever éénzijdig mijn TCO van de wagen verlagen?

Jo23
Berichten: 382
Juridisch actief: Nee

#15 , 29 apr 2023 19:48

U schrijft: "Er is een algemene car policy, maar niet specifiek voor managers. Er staat uiteraard nergens op papier op welk type wagen ik recht heb,"

Thomas reageert terecht "Wat (downsizing) ongeveer iedereen met een bedrijfswagen meemaakt op het moment dat hij verplicht elektrisch moet rijden…"

U lijkt niet te beseffen dat een elektrische wagen een grotere investering vergt en dat de fiscale regels de werkgever geen andere keuze biedt. Een van mijn vrienden die ingenieur is bij een groot beursgenoteerd bedrijf moest vorig jaar verplicht zijn Lexus luxe wagen inleveren voor een kleinere en minder goed uitgeruste elektrische wagen.

Als een beursgenoteerd bedrijf dit doet met al de kaderleden, ook die met een ingenieurs diploma en ervaring (zeer gegeerd op de arbeidsmarkt), zou dit toch een belletje moeten doen rinkelen.

Terug naar “Loon”