Intrekken bedrijfswagen

LanderA
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Intrekken bedrijfswagen

#1 , 25 apr 2023 11:25

Hallo,

Bij het tekenen mijn contract vroeg ik expliciet of een bedrijfswagen tot het loon behoorde en de recruiter bevestigde dit op email: 6 maanden aanloopwagen, daarna kiezen uit de aangeboden selectie. Nu, anderhalf jaar later, geef ik mijn order voor wagen door en krijg ik te horen dat er een fout is gebeurd bij de aanwerving en ik er feitelijk geen recht op heb. Volgens de policy zijn er 3 mogelijkheden om recht te hebben op een wagen:

1) Vertegenwoordiger zijn
2) Voor bedrijfsredenen minstens 16.000 km/j verplaatsen
3) In een bepaalde loonschaal zitten --> Dit is mij indertijd telefonisch gezegd waarom ik er een zou krijgen. Echter, nu wordt gezegd dat ik er niet aan zit.

In mijn contract staat: "De voorwaarden voor het gebruik van een persoonlijk voertuig of een bedrijfswagen worden geregeld door de laatste versie van de dienstnota, in bijlage." Ik heb dit echter nooit ontvangen, laat staan getekend.

Als oplossing stelt het bedrijf voor dat ik nog 2 jaar een huurauto gebruik (ipv nieuwe bestellen). Ze zeggen ook dat tegen dan de kans groot is dat ik aan een van de voorwaarden voldoe.

Het is een goede werkgever en ik acht de kans inderdaad reëel dat ik binnen 2j aan de voorwaarden voldoe, maar blijf toch met een erg wrang gevoel zitten. Is wat zij nu voorstellen legaal?

Alvast bedankt.

Lander

Thomas_A
Berichten: 2325
Juridisch actief: Nee

#2 , 25 apr 2023 11:33

In veel bedrijven wordt dit inderdaad in een car policy of ander intern document geregeld en niet in de arbeidscontracten, net omdat men dan makkelijker wijzigingen kan doen.

Een bedrijf snapt ook wel dat je direct weggaat als je nu ineens zelf een wagen moet kopen, vandaar hun voorstel voor een tijdelijke oplossing.
In mijn contract staat: "De voorwaarden voor het gebruik van een persoonlijk voertuig of een bedrijfswagen worden geregeld door de laatste versie van de dienstnota, in bijlage." Ik heb dit echter nooit ontvangen, laat staan getekend.
Er staat dan ook niet dat je de dienstnota hebt getekend. Er staat dat je deze ontvangen hebt, en dat kunnen ze bewijzen doordat jij je contract getekend hebt met deze clausule in. Of dat nu zo is of niet.

Maakt ook niet zoveel uit, want deze nota kan sindsdien al gewijzigd zijn.

pho450
Berichten: 192

#3 , 25 apr 2023 11:39

Ik begrijp je bericht niet heel goed. Concreet is je een wagen beloofd en je lijkt er ook één te krijgen. Of je werkgever deze huurt, koopt of leased maakt voor jou toch niet veel uit. Contractueel lijkt er weinig vastgelegd te zijn, dus vrees ik dat je ook geen nieuwe kan eisen.

Reclame

Terug naar “Loon”