Verandering paritair comite

citro
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

Verandering paritair comite

#1 , 02 mar 2023 09:24

Bedrijf is al jaren onder PC207 bedienden chemie. Plots merken werknemers dat dit verandert is naar PC200. Dit gebeurt in feb 2023. In principe is er een 2% verhoging in PC207 vanaf februari. Door deze verandering krijgen werknemers dus geen loonsverhoging. De verandering van PC werd door het bedrijf niet gecommuniceerd naar de werknemers. Pas na de verwondering bij de werknemers werd een mail gestuurd. vraag: mag dit zomaar?
PS: verandering naar ander PC is gezien hoofdactiviteit onderneming logisch. Probleem is het tijdstip. Dit werd zo gekozen om 2% loonsverhoging niet toe te passen

Thomas_A
Berichten: 2323
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 mar 2023 06:31

Wanneer is de overgang volgens het bedrijf gebeurd?

Heb je dan wel de indexatie van PC 200 gehad in januari? Dat zou pas kassa zijn, want PC 207 heeft die +10% al gespreid over 2022 gekregen.

In ieder geval: het is eigen aan PC 200 dat je een stijging van de levensduurte pas het jaar erop merkt. Dat zal elk jaar zo zijn, niet alleen vlak na de overgang.

Is er geen syndicale vertegenwoordiging, want er is nog veel meer impact (verlofdagen bijvoorbeeld)?

citro
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 mar 2023 14:59

Zaten in PC207 tot en met Jan 2023. Vanaf feb 2023 plots PC200. Volgens mij dit tijdstip omdat men dan geen 2% loonsverhoging moet geven zoals in PC207.

Reclame

Thomas_A
Berichten: 2323
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 mar 2023 15:19

Bij nader inzien snap ik het wel.

Anders zou je in januari volgend jaar dezelfde 2% ook nog eens meekrijgen in de jaarlijkse indexatie. Rekenkundig klopt het zo.

Ik heb geen ervaring met het proces om van PC te wijzigen als bedrijf, maar ik kan me moeilijk voorstellen dat werknemers hier via Ondernemingsraad niet moeten bij betrokken worden.

Terug naar “Loon”