Loonsvoorstel: index?

loonvraag
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Loonsvoorstel: index?

#1 , 13 dec 2022 00:53

Ik ben aan het solliciteren, en krijg een voorstel, dat de toekomstige werkgever nog op papier moet zetten.
De nieuwe functie zou ingaan begin januari, het is mij echter nog niet duidelijk welke datum precies op het document zal staan : 01/01 of een latere datum in januari.
Vermits 1 januari een betaalde feestdag is vermoed ik dat het 2 januari zal worden.

De werkgever heeft mij een voorstel gedaan, maar vermits de index op dit moment 11,13% is volgens de krant die ik raadpleegde, is het voor mij wel heel belangrijk om zeker te zijn dat het brutobedrag dat mij beloofd werd zonder index is, en dit dus nog zal aangepast worden.

De werkgever bevestigt mij mondeling dat dit zal gebeuren, echter wil ik zeker zijn dat dit ook zo wordt toegepast ("Woorden zijn vrinden, 't zijn geschriften die ons binden").
Stel dat het onderhandelde brutoloon zonder de index van 1 januari 2023, 3.000€ is, welk bedrag en startdatum moet er dan in het contract staan?

[*] 3.000€ of 3.333,90€?
[*] 31 december 2022, 1 januari 2023 of (2 januari 2023 of later?)

Als de toekomstige werkgever dit niet wil laten ingaan op 1 januari, is het mogelijk het te laten ingaan op 2 januari en toch het geïndexeerde loon te bekomen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
loonvraag
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#2 , 14 dec 2022 13:09

Ik heb onderhandeld met de werkgever, en het contract zou als volgt aangepast worden.
Stel dat 3.000€ het brutoloon is voordat de index toegepast wordt, en 100€ het brutoloon is van het variabele deel, is deze clausule dan duidelijk?

De startdatum zou ingaan op 9 januari 2023, wat ook zo in het contract vermeld staat :
Eerstgenoemde werkgever neemt laatstgenoemde werknemer in dienst vanaf 09/01/2023.
Wat verder staat:
De bezoldiging wordt vastgesteld op € 3.000 bruto per maand, in overeenstemming met de wettelijke beschikkingen van kracht in de bedrijfstak waaronder de werkgever ressorteert. Hij zal tevens recht hebben op een 13e maand, uit te betalen bij het eindigen van het dienstjaar. Daarnaast wordt er vanaf 1/7/2023 een prestatie gebonden bruto bonus van € 100 per maand op voltijdse basis uitbetaald en wordt die tot eind 2023 gewaarborgd. Voor 2024 zullen de modaliteiten rond toekenning van deze bonus alsook de te behalen objectieven, afgesproken worden in de tweede jaarhelft van 2023.

De toe te passen indexverhogingen voor de sector (bedienden A.N.P.C. Nr. 200) blijven van kracht.
Ook de indexverhoging van 01/01/2023 zal op de afgesproken maandwedde worden toegepast.
De weddeverhogingen die worden toegekend wegens paritaire akkoorden, of die door (bedrijfsnaam) zelf aan het personeel worden toegekend, blijven van kracht.
Kan dat "afgesproken bedrag" nu nog fout geïnterpreteerd worden, zodat het bedrag van 3.000€ bruto per maand het reeds geïndexeerde bedrag zou betreffen, waarbij dan verondersteld zou worden dat er (mondeling) een ander bedrag zou toegepast geweest zijn, waarna eens de index erbij geteld werd men op die 3.000€ zou uitkomen?

Thomas_A
Berichten: 2334
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 dec 2022 19:47

Nu zoekt u het wel heel ver. Goed om afspraken op papier te zetten, maar ook niet overdrijven.

De clausule is voldoende duidelijk.

Als uw werkgever de indruk heeft dat u hem nooit zal vertrouwen, kan hij u nog steeds ontslagen met een opzegtermijn van 1 week.

Reclame

Terug naar “Loon”