Werksituatie is niet houdbaar .

UnknownKoz
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Werksituatie is niet houdbaar .

#1 , 06 nov 2022 11:47

Hallo ,

Ik werk als ramenwasser bij een kleine zelfstandige (zo'n 10 collega's) .
De job zelf is fantastisch voor mij , alsook de collega's zijn aangenaam mee samen te werken , MAAR ...

mijn werkgever is niet correct :

-> Uren worden niet correct bijgehouden (Dus extra uren etc worden gewoon niet altijd betaald of bijgehouden)
-> Dagen die wij effectief werken worden soms ingeschreven als "weerverlet" . Waarbij wij veel minder betaald krijgen , alsook de baas minder moet betalen .
-> Ziekte wordt ook ingeschreven als "weerverlet" . Dit omdat de baas dan ook geen ziekte moet betalen .

Er zijn recent 2 collega's opgestapt , waaronder 1 van hen naar het ACV zal gaan om klacht in te dienen tegen dit wangedrag .

Nu is mijn vraag , kan ik hier wat aan doen ?
Ik zou heel graag mijn job houden , en daarom vind ik het ook wat moeilijk om mij "boos" te maken tegenover mijn baas etc . Maar ggoed .... ik ben ten einde raad op dit moment ...

Ik heb bewijs waarbij die mij een mail stuurt waarop staat dat die ziekte inschrijft als weerverlet .
Ik heb bewijs dat er weerverlet ingeschreven wordt , zelfs op dagen die we effectief werken !

Graag wat hulp hieromtrent . Alvast bedankt !

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 06 nov 2022 11:52

Aangezien onterecht weerverlet voordeliger is voor de werkgever, valt dit m.i. onder sociale fraude. U kan dit hier melden:

https://www.meldpuntsocialefraude.belgie.be/nl/

LYNX XX
Berichten: 2504
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 nov 2022 12:29

Ofwel staat u op uw wettelijke rechten en dient u klacht in bij de vakbond of het meldpunt in # LeenW
Maar uw baas niet tegen de schenen willen schoppen en uw wettelijke verdiensten niet opeisen omdat u uw job wilt behouden : men moet eens beslissen.

Reclame

UnknownKoz
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 nov 2022 13:37

Aangezien onterecht weerverlet voordeliger is voor de werkgever, valt dit m.i. onder sociale fraude. U kan dit hier melden:

https://www.meldpuntsocialefraude.belgie.be/nl/
Had ik al eens aan gedacht , alleen ik denk dat 'baas' niet dom is en alles snel met zijn excel bestandjes zal veranderen . Het is echt dramatisch hoe er "gefoefeld" word aan die uren etc .

Alsook misschien nog even vermelden dat voor onze afdeling , de "baas" eigenlijk niet echt "baas" mag zijn (volgens mij dan) want het bedrijf staat op een derde hun naam en baas ontvangt pensioen .

In ieder geval , ik denk dat ik morgen misschien nog eens een gesprek probeer aan te gaan .

Misschien nog even een vraagje ... Is het legaal als ik bijvoorbeeld via mijn gsm ons gesprek opneem ? Of mag dit niet ?

Alvast bedankt voor de reacties ♥

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#5 , 06 nov 2022 16:32

u mag een gesprek opnemen via audio of video zonder dat de andere partij daar toestemming moet voor geven

bosprocureur
Berichten: 6854

#6 , 06 nov 2022 16:34

u mag een gesprek opnemen via audio of video zonder dat de andere partij daar toestemming moet voor geven
...
... Inderdaad, maar wel op voorwaarde dat je zelf aan het gesprek deelneemt.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#7 , 06 nov 2022 16:50

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#8 , 06 nov 2022 23:19

u mag een gesprek opnemen via audio of video zonder dat de andere partij daar toestemming moet voor geven
...
... Inderdaad, maar wel op voorwaarde dat je zelf aan het gesprek deelneemt.
daar ga ik vanuit als hij met zijn baas face to face wilt spreken :mrgreen:

Terug naar “Loon”