Indexaanpassing en in dienst 01/01/23

imhotep
Topic Starter
Berichten: 55

Indexaanpassing en in dienst 01/01/23

#1 , 19 okt 2022 18:59

Beste Forumleden,

Momenteel ben ik volop aan het solliciteren en vandaag heb ik een loon voorstel gekregen, Jihaa...

Ze stellen voor mij in dienst te nemen op 01/01/2023 (PC200), maw ik val uit de boot voor de index aanpasing. hierdoor wordt het voorstel plotsklaps een stuk minder interessant.
Normaal zou ik mij over die 1% à 2% geen zorgen maken, maar in de laatste prognose die ik zag voorbijkomen spreken ze van 10,53% wat toch een serieus verschil maakt.

Ik zie twee mogelijkheden in mijn onderhandelingen:
1) Mijn brutoloon wordt ipv X in het contract direct X + 10,53%
2) Een extra clausule in het contract dat ik toch de indexaanpassing van 01/01/2023 krijg.

Optie 1 is simpel en duidelijk maar het blijft een prognose.

Ivm optie 2, is dit mogelijk? Zoja, hoe moet zoiets verwoord worden in een nieuw arbeidscontract?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas_A
Berichten: 2323
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 okt 2022 20:20

Dat kan.

Een voormalige werkgever van mij deed dit standaard zo al in hun contracten.

Juiste formulering heb ik niet bij de hand, maar in de paragraaf over het loon stond zowel het brutoloon als de referentiemaand. Deze was standaard de maand voor startdatum contract.

imhotep
Topic Starter
Berichten: 55

#3 , 20 okt 2022 16:00

Dat kan.

Een voormalige werkgever van mij deed dit standaard zo al in hun contracten.

Juiste formulering heb ik niet bij de hand, maar in de paragraaf over het loon stond zowel het brutoloon als de referentiemaand. Deze was standaard de maand voor startdatum contract.
bedankt voor de info.

Reclame

Blaatpraat
Berichten: 3795

#4 , 20 okt 2022 17:15

De manier waarop mijn huidige werkgever het doet:
Brutoloon zonder index vermelden, en deze dan maandelijks uitbetalen met de huidige index.
Zo wordt het onderscheid tussen opslag en indexatie ook duidelijker.
Opslag = niet-geïndexeerd brutoloon die stijgt.
Indexatie = factor die gewijzigd wordt.

Terug naar “Loon”