Loonfiche bij progressieve werkhervatting

GB2702
Topic Starter
Berichten: 232

Loonfiche bij progressieve werkhervatting

#1 , 11 okt 2022 10:10

Beste,

Ik ben deeltijds terug aan werk en deeltijds nog in ziekte. Ik vraag de loonfiche van september op bij mijn werkgever omdat ik deze niet gekregen heb.

Ik krijg nu de reactie dat het sociaal secretariaat Sodiwe laat weten dat ik die niet kan krijgen omdat die naar het ziekenfonds moeten gestuurd worden zodat die mijn ziekteuitkering kunnen berekenen. Is dit wel correct? Heb ik ook geen recht om deze te krijgen?

Bedankt voor de reactie.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LYNX XX
Berichten: 2521
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 okt 2022 11:10

u kunt aan uw werkgever vragen om het sociaal secretariaat u een kopie van de loonfiche te bezorgen : ofwel rechtstreeks aan u ( per mail of post ) of langs uw werkgever om.
De opdracht gaat van de werkgever uit.

GB2702
Topic Starter
Berichten: 232

#3 , 11 okt 2022 11:16

Dat is het hem net.werkgever krijgt de melding dat dit niet gaat omdat sodiwe de loonbrief moet doorsturen naar het ziekenfonds en ik dus geen loonfiche zou kunne krijgen.

Reclame

Vela
Berichten: 3

#4 , 11 okt 2022 11:53

Dat klopt volgens mij niet. Ik sta op invaliditeit en werk 50%. Ik krijg gewoon elke maand een loonfiche. De werkgever moet inderdaad aan de mutualiteit doorgeven hoeveel je hebt gewerkt en hoeveel ze hebben betaald. Maar ik denk dat dat in mijn geval met een formulier van de mutualiteit wordt gedaan en niet met de loonfiche.

LYNX XX
Berichten: 2521
Juridisch actief: Nee

#5 , 11 okt 2022 12:40

Dat is het hem net.werkgever krijgt de melding dat dit niet gaat omdat sodiwe de loonbrief moet doorsturen naar het ziekenfonds en ik dus geen loonfiche zou kunne krijgen.
te
Uw werkgever is klant bij het Sodiwe en heeft het recht om een kopie van uw loonbrief op te vragen of het te laten mailen of per post aan u te laten bezorgen. Zij hebben trouwens een kopie van uw loonbrief in hun bestand. Geen enkele reden om hier niet aan te voldoen. Het is larie van hun te zeggen dat ze deze aan de mutualiteit moeten overhandigen. U heeft alle recht te weten hoeveel u verdiend heeft.
Desnoods een kopie aan de mutualiteit vragen.

GB2702
Topic Starter
Berichten: 232

#6 , 11 okt 2022 14:19

Heb net contact gehad met het ziekenfonds en daar wisten ze me te vertellen ze geen loonbrief maar een attest krijgen. Loonbrief wordt enkel in uitzonderlijke gevallen opgevraagd bij de aangeslotene dus hieruit kan ik ophalen dat het sociaal secretariaat liegt tegen mijn werkgever. Ik ga dit ook zo laten weten aan mijn werkgever en hoop dan alsnog mijn loonbrieven te krijgen.


Werknemer1
Berichten: 63
Juridisch actief: Nee

#8 , 15 okt 2022 23:05

Dit lijkt me erg vreemd. Een sociaal secretariaat levert loonbrieven standaard af, maar dit staat los van de aangiftes die naar uw mutualiteit verzonden worden. Een aangifte van progressieve werkhervatting gebeurt elektronisch (zet zoals dat elektronisch gebeurt als u voltijds ziek bent of als u tijdskrediet neemt). Die elektronische aangifte wordt inderdaad rechtstreeks naar uw mutualiteit verzonden en hier ontvangt u inderdaad geen document van. Wel kan u aan uw werkgever vragen om het nummer van de aangifte te kennen, zodat u dit ook aan uw mutualiteit kan bezorgen.

Terug naar “Loon”