Inzage vorig loon door nieuwe werkgever

denn1svc
Topic Starter
Berichten: 121

Inzage vorig loon door nieuwe werkgever

#1 , 10 okt 2022 16:16

Kan een nieuwe werkgever je vorige loon te weten te komen bij indiensttreding?
Ik geloof dat je dan een vakantieattest en andere documenten moet bezorgen aan de nieuwe werkgever om de administratie in orde te brengen.
Kan hij hieruit afleiden wat mijn vorig loon was?

Heeft hij dan ook inzage in extralegale voordelen (such as maaltijdcheques, nettovergoedingen, VAA bedrijfswagen enz..)?

Men vraagt immers een recente loonfiche op, maar ik ben niet geneigd om dit zomaar door te geven.
Ik heb immers ook wat overdreven met mijn huidig salaris om een beter loon uit de wacht te kunnen slepen.
Als ik een loonfiche stuur, gaan ze dan kunnen zien dat ik overdreven heb? (met zo'n dikke 20% bruto :D )

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas_A
Berichten: 2304
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 okt 2022 16:48

In theorie kunnen ze het brutoloon berekenen op basis van je vakantiegeld op dat attest. Andere voordelen niet.

In de praktijk is mijn ervaring (als sollicitant en als aanwervende leidinggevende) dat dit bij andere personen bij HR terecht komt. Toch zeker bij grotere bedrijven. In dat geval is er ook niemand meer bezig hoe de onderhandeling over het loon juist gelopen is.

Als dit over een lokaal bedrijfje gaat met 10 man personeel, waar de zaakvoerder zelf betrokken is bij elke stap, is dat natuurlijk geen garantie.

Reclame

Terug naar “Loon”