bedrijfswagen

bedenker
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

bedrijfswagen

#1 , 07 sep 2022 19:33

beste

ik werk als nanny voor een interim kantoor.
en ben op pensioen.
op dit moment krijg ik een loon, en kilometervergoeding.
nu zou het gezin waar ik werk een auto willen leasen voor mij.
hun zaak is een1 mans zaak.
en ben eens info gaan nemen.
blijkbaar, is de bedoeling dat mijn kilometers niet meer vergoed zouden worden.
voor een idee te hebben, ik doe een 1100 kilometers per maand aan 0,37 cent is dit
een 440€ ongeveer per maand dat ik bij mijn loon krijg.
maar blijkbaar verlies ik ook op mijn loon een 50 a 80 euro.
mijn loon is een 570€ per maand
en er moet er een formulier F281.10 ingevuld worden.
en ik zou dan zelf de tank of elektriek betalen kostprijs gemakkelijk tussen de 150 a 190€ per maand.
wat kan ik vragen om een correcte vergoeding te krijgen.
zou een tankkaart een oplossing zijn? en mag ik dit vragen?
graag raad aub

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4628
Locatie: Diest

#2 , 07 sep 2022 20:55

Beste

Vragen staat vrij natuurlijk.
Veel hangt af of die firmawagen uw huidige wagen vervangt of niet’. Als u zelf geen auto moet bekostigen bespaart u ook heel wat kosten uit. Aankoop, afschrijving, verzekering, autogassen, onderhoud…
Je zal dus moeten berekenen of je hier al dan niet voordeel bij doet.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

bedenker
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 sep 2022 08:16

Beste

Het kan toch niet zijn, dat ik de volle pot betaal? Zij kunnen de auto fiscaal inbrengen. Als ik het uitreken betaal ik de volledige som plus nog extra daarboven op. Dan zitten alle kosten bij mij, en de lusten bij hun.

Reclame

Sirkii
Berichten: 5414

#4 , 08 sep 2022 11:51

Je loon is laag. Hoeveel uur presteer je daarvoor? zeg dat je enkel blijft indien de kilometervergoeding betaald wordt. Zijn ze niet akkoord dan zoeken ze maar een andere nanny. Nanny s zijn “zeldzaam” Kilometerergoeding niet vergeten optrekken navenant de stijgende brandstofprijzen.

Fiscaal is het tricky dat ze “huispersoneel” op de zaak zetten maar da s hun probleem natuurlijk.

LeenW
Berichten: 12840

#5 , 08 sep 2022 12:27

Beste

Het kan toch niet zijn, dat ik de volle pot betaal? Zij kunnen de auto fiscaal inbrengen. Als ik het uitreken betaal ik de volledige som plus nog extra daarboven op. Dan zitten alle kasten bij mij, en de lusten bij hun.
De eenmanszaak kan de wagen niet fiscaal inbrengen, hij wordt immers niet beroepsmatig gebruikt.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 08 sep 2022 22:51

voor een idee te hebben, ik doe een 1100 kilometers per maand aan 0,37 cent is dit
een 440€ ongeveer per maand dat ik bij mijn loon krijg.
maar blijkbaar verlies ik ook op mijn loon een 50 a 80 euro.
Voordeel alle aard, als je de wagen privé mag gebruiken ...

en ik zou dan zelf de tank of elektriek betalen kostprijs gemakkelijk tussen de 150 a 190€ per maand.
En dan nog de brandstof mogen betalen :lol:

Zo werkt het natuurlijk niet
Als ze je naar god weet waar sturen om de kinderen te entertainen, ook indien veel verder dan voordien, draai jij op voor de brandstof.
Dat is een blanco cheque bij manier van spreken

Zelfs in gewone geval, daalt je loon naar zo'n 350€, én worden je kosten voor je eigen auto niet meer vergoed.
Dan moet je eigenlijk ook je eigen auto al ergens stockeren, anders lopen de kosten daarvoor ook nog eens verder (die betaal je nu van de km-vergoeding).
Of verkopen, en wat anders kopen als het gedaan is met nanny zijn.

Want als het nanny-en ooit stopt, verdwijnt die lease-auto natuurlijk ook ...
Typisch vindt de leasemaatschappij daar dan wel wat "schade" op, die jou vervolgens pittig aangerekend wordt.


Ik zie niet in hoe je hier een goede zaak aan zou doen.
OK, je gaat in een nieuwere auto rijden ... maar verder :?:

Werknemer1
Berichten: 63
Juridisch actief: Nee

#7 , 09 sep 2022 14:44

Je werkgever, het interimkantoor, is blijkbaar vergeten dat de krapte op de arbeidsmarkt een reden te meer is om goede werkkrachten te 'verzorgen'. Als dit voordeel eigenlijk een extra kost voor je betekent, is het misschien interessanter voor je om elders aan de slag te gaan.

Ben je op pensioen of ben je op brugpensioen? Je reactie doet vermoeden dat je eigenlijk op brugpensioen bent.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#8 , 09 sep 2022 19:40

Als je met brugpensioen zou zijn, hetgeen ik ten zeerste betwijfel, zou je je werkloosheidsuitkeringen verliezen. Het lijkt me eerder om een rustpensioen te gaan, geen 65 jaar en geen 45 jaar loopbaan en dat je door allerlei trucs tracht te vermijden dat de toegelaten grenzen worden overschreden. Hou er rekening mee dat bij de bepaling van de toegelaten arbeid met alle "belastbare" of loongerelateerde inkomsten worden in aanmerking genomen, dus ook het ter beschikking stellen van een "bedrijfswagen". Opgezette constructies kunnen als een bom in je gezicht ontploffen. Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Loon”