Tekenen voor indexatie: wordt index uitgevoerd op dit loon?

Pieterjan1984
Topic Starter
Berichten: 130

Tekenen voor indexatie: wordt index uitgevoerd op dit loon?

#1 , 06 sep 2022 14:14

Hallo,

Ik zou een nieuw voorstel aanvaarden deze week bij een nieuwe betrekking. Mijn opzeg is 13 weken bij mijn werkgever. In Oktober is de volgende indexatie bij mijn 'nieuw bedrijf' gepland. Ik start echter pas, wegens mijn opzeg, in December.

Zijn zij wettelijk verplicht om deze index dan ook retro actief toe te passen op het loon welke in mijn contract staat, of moet ik dit expliciet onderhandelen en in mijn arbeidscontract laten opnemen?

Normaal zou dit geen gigantisch topic zijn, maar met de huidige grote indexaties kan het wel heel wat schelen op mijn brutto loon.

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas_A
Berichten: 2304
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 sep 2022 15:31

Indien indexatie lonen op of vanaf startdatum contract is dit van toepassing Je opzeg loopt af eind november en je start op 1 december: als de lonen geïndexeerd worden op 1 december (of later) heb je hier recht op.

Je hebt geen recht op een eventuele indexatie tussen het tekenen en de startdatum van je contract. Bij mijn huidige werkgever heeft HR dit op eigen initiatief gedaan, maar het is geen verplichting.

Je kan het dus nu nog onderhandelen.

Uitzondering: lonen volgens vaste barema’s.

Pieterjan1984
Topic Starter
Berichten: 130

#3 , 06 sep 2022 15:49

ok, bedankt! We hebben het besproken, ze zullen bekijken om een clausule toe te voegen zodat de indexatie toegepast wordt. Het is zonder barema's.

Reclame

Terug naar “Loon”