Vakantie dagen bij nieuwe werkgever

Vakantieganger
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Vakantie dagen bij nieuwe werkgever

#1 , 19 aug 2022 20:03

Beste leden,

Graag zou ik wat informatie willen winnen via deze weg. De situatie gaat als volgt:

Ik heb in het jaar 2021 een volledig jaar gewerkt bij mijn vorige werkgever. Ik heb ontslag genomen eind februari 2022. (Eind contract) hierbij heb ik ook mijn vakantiegeld uitbetaald gekregen en dit was een mooie som.

Nu heb ik van maart tot en met juli thuis gezeten en ik heb ook niet genoten van een uitkering of iets anders. Kortom, geen inkomen gehad. (Ik dacht ik wel snel werk zou vinden maar toch niet)

Nu ben ik ergens begonnen vanaf 1 augustus en ik heb toen ook mijn vakantie attest ingeleverd. Echter heb ik nog 145 uur dat opgenomen zou moeten worden dit jaar. Ik werk in een supermarkt dus de maand December valt al weg want daar mag ik geen verlof nemen. (Kerst, nieuwjaar)

In principe zou ik nog 3 maanden hebben om deze uren te nemen (wat praktisch heel moeilijk gaat zijn)

Dus mijn vraag gaat als volgt: mag ik ook een gedeelte van deze uren opnemen. Dus ipv 4 weken verlof enkel 2 weken verlof? Of bijvoorbeeld helemaal geen verlof opneem dit jaar? En ja, ik weet dat ik ze dan kwijt ben.

Ik heb ten slotte 5 maanden thuis gezeten dus dat verlof hoeft niet persee vanuit mijn kant. Ik vroeg mij af of ik verplicht ben om deze dagen te nemen en of ik met de belastingdienst problemen kan krijgen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 19 aug 2022 23:30

Eind februari werd je enkel en dubbel vakantiegeld voor 2022 uitbetaald evenals 2 maanden enkel en dubbel voor 2023. In mei 2023 zal je 5 maand enkel en dubbel vakantiegeld uitbetaald worden door je nieuwe werkgever. Ook het aantal verlofdagen 2023 is proportioneel en als je de verlofdagen verkregen van je vorige werknemer opneemt worden die dagen door je huidige werkgever niet betaald.

Elke verlofdag die je dit jaar nog opneemt is een onbetaalde dag (want reeds betaald door je vorige werknemer). Als je wil kan je dus dit jaar geen verlof meer nemen om “loonverlies” te vermijden.

Verwarde werknemer
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#3 , 31 aug 2022 20:49

Eind februari werd je enkel en dubbel vakantiegeld voor 2022 uitbetaald evenals 2 maanden enkel en dubbel voor 2023. In mei 2023 zal je 5 maand enkel en dubbel vakantiegeld uitbetaald worden door je nieuwe werkgever. Ook het aantal verlofdagen 2023 is proportioneel en als je de verlofdagen verkregen van je vorige werknemer opneemt worden die dagen door je huidige werkgever niet betaald.

Elke verlofdag die je dit jaar nog opneemt is een onbetaalde dag (want reeds betaald door je vorige werknemer). Als je wil kan je dus dit jaar geen verlof meer nemen om “loonverlies” te vermijden.
Beste,

Klopt het dan niet dat betreffende problemen zal krijgen met de belastingdienst? Het vakantiegeld is immers uitbetaald geweest bij vertrek van vorige werkgever. Als TS geen verlof opneemt, zou TS denk ik wel een mooi bedrag mogen terug geven aan de belastingdienst. Of begrijp ik dit juist verkeerd? Want zo zou niemand zijn verlof opnemen en denken 'oh ja geen loonsverlies'

Reclame

Terug naar “Loon”