Leasingwagen nooit geleverd - Opties worden doorgerekend via vertrekvakantiegeld

somwbl
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Leasingwagen nooit geleverd - Opties worden doorgerekend via vertrekvakantiegeld

#1 , 29 jun 2022 13:55

Beste,

Ik heb besloten bij mijn huidige werkgever zelf ontslag te geven wegens beter voorstel.
Weliswaar was hier een leasewagen in bestelling met extra opties (ten belope 650 EURO nettokost).
Deze leasewagen heb ik nooit gezien, zelf aangeraakt. Deze is wel geleverd tijdens mijn laatste maand. De werkgever heeft ervoor gekozen deze zelf op te halen en niet aan mij te geven.

Nu na mijn ontslag wil de werkgever het bruto optie bedrag (2950 EURO, totaal aantal maanden leasing x 48 EURO BRUTO) afhouden van mijn vertrekvakantiegeld. Ik heb destijds een contract getekend dat stelt dat dit kon bij aanvang van het leasingcontract. Weliswaar heb ik nooit de auto ontvangen, laat staan enig contract gezien.

Daarnaast heb ik nooit een detailberekening ontvangen van hoe men van 650 EURO naar 2950 EURO bruto gaat.

Kan ik mijn werkgever in gebreke stellen en dit bedrag terugeisen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5414

#2 , 29 jun 2022 16:35

Je hebt een bestelbon getekend met uw akkoord om de extra opties zelf te betalen. Of t staat geschreven in de car policy. Het is gebruikelijk dat als je ontslag neemt je deze opties in totaliteit moet betalen. Ook dit staat normaliter in de car policy.

Het te betalen bedrag is t verschil in totale leasingkost met opties en zonder opties tenzij de opties in een keer betaald werden (bv aan de garage)

somwbl
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 jun 2022 17:19

Klopt, ik heb een document getekend waarin een brutosom vermeld staat voor de kosten van de opties. Weliswaar is mij nooit een detailberekening doorgestuurd. De totale som aan opties is in dit document berekend op 3000 EURO BRUTO terwijl in realiteit de opties neerkomen op 650 EURO.

Uitleg werkgever is, de totale leasing kost is zoveel omhoog gaan. Collega's hebben een stuk voordeliger tarief en hebben zelfs meer opties. Er is nooit duidelijk gecommuniceerd wat de totale meerkost is.

Ik had dit document nooit mogen ondertekenen. Weliswaar, vind ik dat ik hier eenzijdig een contract getekend heb zonder enig detail.

Reclame

Terug naar “Loon”